خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس مجلس:

نظام پولی ما بازویی برای خلق اقتصاد مقاومتی نیست

asdasd
کد خبر : ۳۶۱۹۴۷

محمدحسن ابوترابی فرد گفت: هزینه جاری متراکم اجازه نمی‌دهد منابع به سمت اهداف کلیدی بلندمدت نظام هدایت شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس در همایش صنعت نفت دانش‌بنیان تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه باید بدانیم که برای شکل‌گیری اقتصاد پویا و بزرگ و مبتنی بر تولید دانایی‌محور و مردمی با چه چالش‌هایی روبرو هستیم گفت: نخستین مانع برای حرکت فراگیر در این عرصه ضرورت نقشه راه قابل قبول برای مدیران نظام است لذا اجماع بر سر آن و رسیدن به این هدف باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: اینکه مدیر دستور بدهد و الزام داشته باشد که اطاعت شود سیاست غلطی است لذا باید با مشاوره و گفتگو و  نگاهی مشترک اراده کرده و به بالاترین سطح اجماع دست یابیم تا موانع برطرف شود.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: ممکن است در مجلس با نگاهی سطح روبرو باشیم اما چنانچه اراده مسئولین اجرایی نگاه کارشناسی باشد مجلس نیز با هر نگاه سیاسی باید همکاری کند و دولت می‌تواند مجلس را به عنوان بازویی باوجود نگاه‌های مختلف سیاسی در کنار خود داشته باشد.

وی فاصله با شایسته‌سالاری را از دیگر چالش‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: کار باید به اهل آن سپرده شود. با روابط و پیوندهای سیاسی نمی‌توان مدیران لایق را برگزید چرا که تنها با شایسته‌سالاری است که می‌توان به اقتدار نظام رسید.

نایب رئیس مجلس فاصله با انضباط مالی را از دیگر چالش‌های اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: اکنون انضباط مالی در کشور رنگ باخته و منابع واقعی با مصارف واقعی انطباق ندارد لذا انضباط مالی اقتضا می‌کند که مصارف از درآمد واقعی فاصله نگیرد و برای این مهم باید به سمت بودجه‌ریزی صحیح و مبتنی بر عملکرد حرکت کنیم البته در این مسیر برخی دستگاه‌ها نیز اجازه این کار را نمی‌دهند چرا که با منافع زودگذر آنها در تضاد است اما تا زمانی که بودجه‌ریزی متحول نشود نمی‌توانیم قدم اساسی به سمت اقتصاد مقاومتی برداریم.

ابوترابی‌فرد همچنین گفت: هزینه جاری متراکم اجازه نمی‌دهد منابع به سمت اهداف کلیدی بلندمدت نظام هدایت شود که امیدوارم دولت به این سمت قدم بردارد چرا که کلید آن در دست دولت است و اگر این اراده در دولت شکل گرفت با برنامه و تصحیح نظرات می‌تواند مجلس را کنار خود داشته باشد.

وی نظام پولی و مالی و بانکی را از دیگر موانع اجرای اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: اکنون نظام پولی ما بازویی برای خلق اقتصاد مقاومتی نیست بلکه چالش است.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: نظام بانکی پشتوانه حرکت اقتصاد نیست و بنگاهی اقتصادی برای رقابت با دیگر بنگاه‌ها و بخش خصوصی است. این مسئله امکان اصلاح ندارد مگر اینکه بانک مرکزی با استقلال و اقتدار و حمایت دولت نقشه راه را تنظیم کرده و دولت و مجلس و دستگاه قضا نیز حمایت لازم را داشته باشد.

وی افزود: نمی‌شود بانک مرکزی صندوق هزینه جاری باشد، نمی‌شود بانک مرکزی دارای اقتدار برخورد با موسسات مالی نباشد و ما فکر خلق اقتصاد مقاومتی باشیم چرا که این موسسات تباه کننده اقتصاد ملی هستند و بسیاری از آنها ورشکسته شده و نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.

ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه ما نیازمند تحول و انقلاب در نظام پولی و بانکی هستیم اظهار داشت: دولت باید بر این امر متمرکز شده و برای آن نقشه راه تهیه کرده و برای اصلاح نظام بانکی از نیروی سهیم مجلس نیز استفاده کند.

وی همچنین نظام مالیاتی را از دیگر چالش‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: برخی بنگاه‌داران که می‌خواهند در مدار قانون باشند با فراریان از مالیات نمی‌توانند رقابت کنند لذا امکان رقابت از بنگاه‌داران سالم سلب می‌شود.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: رقابت بدون رانت جز با اعمال قانون و نظام مالیاتی و بانکی درست به دست نمی‌آید لذا برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید در اعمال قانون متمرکز شده و دولت، مجلس و قوه قضاییه برای اجرای قانون دریافت مالیات از بدهکاران مالیاتی تلاش کنند.

وی خاطر نشان کرد: قوای سه‌گانه باید در برخورد با فساد در توزیع نظام بانکی و زمین تلاش کنند و اجازه شکل‌گیری فساد بزرگ را ندهد.

ابوترابی‌فرد حجم بزرگ دستگاه اجرایی و تصدی‌گری دولت را از دیگر چالش‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: طی 30 سال گذشته همواره دشمن بر بزرگ شدن دولت تاکید داشته چرا که به این ترتیب می‌توانست فعالیت‌ها را مسدود کند زیرا دولتی که به نفت متکی است خود را متصدی اقتصاد و توسعه می‌داند و به وظایف حاکمیتی نمی‌رسد و اجازه حرکت به ملت را نیز نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: کوچک‌شدن حجم دولت با وظایف حاکمیتی باید جزو سیاست‌های مهم و اولویت اول کشور باشد تا راه برای تحول کشور هموار شده و هزینه‌ها کاهش یافته و ثروت خلق شود و همچنین موانع تولید برداشته شده و راه برای حضور فعالان اقتصادی هموار خواهد شد.

ابوترابی‌فرد ابراز امیدواری کرد: باید با نگاه ملی و بدون نگاه ویرانگر سیاسی برای برداشتن چالش‌ها دست در دست یکدیگر تحت پرچم کشور و هدایت مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز