خبرگزاری کار ایران

سفر رئیس جمهور کره جنوبی به تهران در نیمه اردیبهشت ماه

در دیدار مدیربین الملل سازمان تجارت بین الملل کره جنوبی با معاون بین الملل اتاق ایران که صبح روز سه شنبه بیست و چهارم فروردین ماه سال جاری در محل اتاق ایران انجام شد، از سفر رئیس جمهور کره جنوبی به تهران در نیمه اردیبهشت ماه سال جاری خبرداده شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی اتاق ایران، فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق ایران اظهار داشت: ایران و کره جنوبی که از گذشته روابط تجاری نسبتا گسترده‌ای داشته‌اند، به نظر می‌رسد در دوران پساتحریم فصل جدیدی از روابط و مناسبات اقتصادی را با یکدیگر آغاز خواهندکرد.

معاون بین الملل اتاق ایران با اشاره به امنیت ایران در منطقه ادامه داد: ایران و کره می توانند با یکدیگر در منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه به ویژه کشور عراق همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک داشته باشند.

شریف ضمن برشمردن وظایف و اهداف اتاق ایران گفت: اتاق خانه تجار است و نقش اصلی معاونت بین الملل آن پل ارتباطی بین تجار ایرانی و دیگر کشورها است. برگزاری همایش های تجاری و تبادل هیات های تجاری به آشنایی و شناخت تجار از یکدیگر و همچنین آشنایی با پتانسیل های بازار کمک خواهد کرد.

وی از آمادگی اتاق ایران برای برگزاری همایش ها، نشست های تخصصی و جلسات رو در رو برای آشنایی تجار با یکدیگر و همچنین توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور خبر داد.

در ادامه این دیدار، یو هاک هی مدیرکل بین الملل سازمان تجارت بین الملل کره جنوبی خبرداد: رئیس جمهور کره جنوبی به همراه 5 وزیر و هیات تجاری 300 نفره در نیمه اردیبهشت ماه سال جاری به تهران سفر خواهند کرد.

یوهاک هی ادامه داد: در این سفر قرار است ده یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ها و سازمان های کره جنوبی با ایران منعقد شود.

وی خواستار کمک و همکاری اتاق ایران برای برگزارشدن و همچنین اطلاع رسانی به شرکت های ایرانی برای حضور در این همایش شد.

شایان ذکر است کره جنوبی دومین رشد سریع اقتصادی دنیا در چهار دهه اخیر را دارا می‌باشد. این پیشرفت قابل توجه که کره جنوبی را در کمتر از نیم قرن بدل به کشوری پیشرفته و ثروتمند نمود، در مجامع بین‌المللی، صفت «ببر آسیا» را برای این کشور به ارمغان آورده است.

امروزه اقتصاد موفق کره جنوبی الگویی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه است و یکی از اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) می‌باشد و توسط بانک جهانی جزو اقتصادهای دارای درآمد زیاد، و از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول و سیا به‌عنوان یکی از اقتصادهای پیشرفته طبقه‌بندی شده است. اقتصاد کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین در دنیاست.

کره جنوبی به‌واسطه شرکت‌های چندملیتی با فناوری پیشرفته، مانند سامسونگ و هیوندای-کیا و ال‌جی، هفتمین صادرکننده بزرگ جهان است.

گفتنی است ایران قبل از تحریم‌ها بزگترین صادر کننده نفت به کره جنوبی بود و کره جنوبی نیز بزرگترین صادرکننده تجهیزات و ابزارالات اتوموبیل سازی به ایران بود. روابط این دوکشور توسعه یافته‌ترین رابطه شرق با غرب آسیا بود. اگرچه هنوز صنایع الکترونیکی کره‌ای و ماشین سازی این کشور در ایران رواج دارد اما نمی‌شود مقدار آن را با ۱۰ الی ۱۵ سال پیش مقایسه کرد. بعد از اعمال تحریم‌ها علیه ایران کره جنوبی خرید نفت از این کشور را متوقف کرد و تقریباً واردات کره از ایران به صفر رسید. اما ایران همچنان به خرید صنایع الکترونیکی و اتوموبیل سازی کره‌ای ادامه می‌داد. اما همچنان روابط کره جنوبی و ایران به ندرت در حال افزایش است و طرفین در حال توسعه ارزی روابط خود با یکدیگر هستند.

کد خبر : ۳۶۱۲۶۲