خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

اجرای مسکن اجتماعی در انتظار تصویب برنامه ششم است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه به طور متوسط 200 نفر در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری می‌کنند گفت: برای اجرای طرح مسکن اجتماعی در این دوره از دولت منتظر تصویب برنامه ششم هستیم.

عباس آخوندی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا مسکن اجتماعی در این دوره از دولت کلید می‌خورد گفت: مسکن اجتماعی عبارت دیگری از مسکن محرومان است و به صورت گسترده به این حوزه ورود می‌کنیم.

وی افزود: اجرای طرح مسکن اجتماعی به اعتبارات مصوب دربرنامه ششم توسعه بستگی دارد و باید ببینیم در برنامه ششم چه اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه محور برنامه ششم توسعه است ادامه داد: اجرای پروژه مسکن اجتماعی منتظر ساز و کار تصویب برنامه ششم توسعه است.

آخوندی درباره اجرای طرح‌های مسکنی در بافت‌های میانی شهرها گفت: طبق بررسی‌های انجام شده 70هزار هکتار در بافت‌های میانی ظرفیت سرمایه‌گذاری برای طرح‌های مسکنی را دارند که می‌توان از این ظرفیت (مناطقی که از زیرساخت‌های آب، برق و گاز برخوردارند ) برای اجرای پروژه‌های مسکن استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این اراضی بافت میانی ظرفیت‌های فرهنگی و تجاری هم دارند اما مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

وی همچنین با اشاره به شکل‌گیری شهرهای جدید در کشور گفت: بحثی که در کنار نوسازی مراکز شهری دنبال می‌کنیم ایجاد شهرهای جدید است و در جنوب کشور هم چند شهر جدید تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت‌های دریایی این مناطق استفاده کنیم.

وی درباره جنبه‌های تامین مالی پروژه‌های مسکن گفت: دولت سیاست پس‌انداز را ترغیب می‌کند و خوشبختانه مردم هم استقبال خوبی از این سیاست نشان‌داده‌اند به طوری که در بازه زمانی 7 تا 12 فروردین‌ماه که قاعدتا خانواده‌ها در تعطیلات نوروزی به سر می‌برند روزانه به طور میانگین 200 حساب پس‌انداز در صندوق پس‌انداز یکم افتتاح می‌شد.

وی افزود: این روند ادامه دارد و بعد از فروردین هم شاهد افتتاح 210 حساب به صورت میانگین در صندوق پس‌انداز یکم بودیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست پس‌انداز و استفاده از تسهیلات از طریق پس‌انداز می‌تواند به اقتصاد خانواده‌ها نظم دهد گفت: سهم تسهیلات نسبت به میزان اقساط قابل توجه است و زوج‌ها می‌توانند از طریق سیاست پس‌انداز و افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز یکم 240 میلیون تومان پس‌انداز کنند که این رقم می‌تواند 60 تا 70 درصد هزینه خرید خانه‌های متوسط باشد این در حالی است که در گذشته سهم تسهیلات به 15 درصد رسیده بود که در این دوره این سهم را برای خرید خانه به 70 درصد رساندیم.

آخوندی درباره میزان اقساط اما تسهیلات خرید مسکن گفت: گفته می‌شود میزان اقساط بالا است اما قیمت اجاره بهای همان واحد کمتر از نرخ اقساط تمام می‌شود و نشان می‌دهد که این سیاست برای خانه‌دار شدن سیاست قابل قبولی است و خانواده‌ها در مدت زمان معمولی صاحب خانه می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش نقش بنیاد مسکن در طرح‌ها وپروژه‌های مسکنی دولت گفت: به بنیاد مسکن پیشنهاد داده‌ایم که علاوه بر فعالیت در نوسازی روستایی، اجرای طرح هادی روستایی و بازسازی خانه‌های روستایی پس از حادثه، در نوسازی بافت‌های میانی شهرها و مراکز شهرها هم فعالیت داشته باشند.

وی همچنین درباره حمایت دولت از بنیاد مسکن برای اجرای طرح‌های مسکنی گفت: سال گذشته دولت چیزی حدود 50 میلیارد تومان به حساب 100 بنیاد مسکن کمک کرد و امیدواریم این رقم امسال افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آزاد سازی نرخ بلیت اتوبوس هم گفت: طبق قانون قیمت بلیت هواپیما در سال گذشته آزاد شد و در بخش اتوبوسی هم نرخ بلیت اتوبوس های vip شناور است اما قیمت بلیت اتوبوس های معمولی همان نرخ‌های مصوب خواهد بود.

 

کد خبر : ۳۵۹۸۹۷