خبرگزاری کار ایران

نعمت‌زاده:

چک برگشتی واحدهای صنعتی و مطالبات معوق بانک‌ها چالش اصلی صنعت است

وزیر صنعت گفت: چک برگشتی واحدهای صنعتی و مطالبات معوق بانک‌ها چالش اصلی صنعت است

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده در دومین روز همایش تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برای افزایش تولید ملی با اشاره به عملیاتی‌شدن بخش اجرایی اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: آنچه مقام معظم رهبری تاکید داشتند توجه ویژه به برنامه منسجم اقتصادی با نمود بیرونی بود تا مردم آن را احساس کرده و بتوانند مشارکت کنند.

وی افزود: آنچه به دولت ارتباط دارد بهره‌گیری بیشتر از تولیدات داخل و فعال‌کردن بخش تولید است که در این راستا پیشنهادات خود را اواخر سال گذشته به معاون‌اول رئیس‌جمهور ارایه کردیم.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: خوشبختانه واحدهای بزرگ صنعتی مشکل عمده‌ای ندارند اما واحدهای کوچک و متوسط نیازمند سرمایه در گردش هستند.

وی گفت: در گذشته مشکل اصلی وضعیت خودرو و به‌خصوص قطعه‌سازان بود اما امسال پیش‌بینی ما رونق در این بخش است.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: فهرست واحدهای صنعتی متوقف و یا واحدهایی که زیر 50 و 70 درصد ظرفیت کار می‌کنند را استان به استان مشخص کردیم .

وی گفت: در حال حاضر 2 هزار طرح نیمه‌تمام واحد کوچک و متوسط داریم که بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ما برای آموزش به نیروی انسانی برنامه‌های خوبی داریم و در نظر داریم در دانشگاه‌های سراسر کشور برای جذب این واحدها نیرو استخدام کنیم.

وی افزود: همچنین برنامه‌های آموزشی برای صادراتی کردن محصولات طراحی کرده‌ایم. تاکید ما بر توسعه صادرات غیر نفتی است و کشورهای هدف نیز در این راستا مشخص شده‌اند .

نعمت زاده ادامه داد: هر چند برای حمایت از صادرات غیر نفتی مشوق‌هایی در نظر گرفته شده که رقم آن حدود 2 هزار میلیارد تومان در سال گذشته بود اما به نظر می‌رسد این رقم یک صفر کم دارد.

وی صنعت در ادامه درخصوص اقتصاد دانش‌بنیان و توجه ویژه به بحث پژوهش خاطرنشان کرد: کارگروه تسهیل رفع موانع تولید در استان‌ها فعال است و ما گزارشات آن را ارایه می‌دهیم.

وزیر صنعت همچنین گفت: مواردی که در استان‌ها حل نمی‌شد را ما در مرکز پیگیری کردیم و این کارگروه را در سطح ملی تشکیل دادیم.

نعمت‌زاده با قدردانی از استاندار همدان گفت: امیدوارم همه استانداران مانند استاندار همدان به ما کمک کنند تا اگر کوتاهی و نقصی در راه‌اندازی واحدی بوده اطلاع پیدا کنیم.

وزیر صنعت در پایان با بیان اینکه رقم واحدهای متوقف زیر 20 درصد است، گفت: بیش از 70 درصد از مشکلات واحدهای صنعتی مربوط به نقدینگی است و اغلب این واحدها چک برگشتی دارند و مطالبات معوقه بانک‌ها به این واحدها برمی‌گردد اما تا زمانی که این واحدهای صنعتی مجدد راه نیافتند و اشتغال ایجاد نشود نمی‌توان کاری کرد.

کد خبر : ۳۵۹۳۹۶