خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

در حوزه زیرساخت حمل و نقل ضعیف هستیم

هزینه حمل و نقل 10 تا 30 درصد قیمت تمام شده کالا را تشکیل می‌دهد که همین امر نشان از اهمیت این حوزه برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات در گفتگو با ایلنا در خصوص وضعیت اقتصادی کشور در سال گذشته گفت: اینکه برخی از مسولان دولتی تراز تجاری کشور را مثبت اعلام کرده‌اند به سبب محدودیت‌های اعمال شده در واردات است و این رقم واقعی نیست.

محمد لاهوتی ادامه داد: مهمترین مشکل کشور در سال‌های گذشته نرخ ارز بوده و تا زمانی که دولت با استفاده از دلارهای نفتی نرخ ارز را ثابت نگه دارد؛ تحولی در صادرات ما رخ نخواهد داد هرچند با توجه به صحبتهایی که از سوی برخی از مسولان شده؛ امیدواریم این روند تغییر پیدا کند و نرخ ارز شناور شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: نکته دیگر که باید در سال جدید مورد توجه قرار بگیرد وضعیت حمل و نقل و زیرساختهای مربوط به آن است که متاسفانه مادر این حوزه از کمبود زیادی رنج می بریم به طوریکه به دلیل همین کمبودها نتوانستیم از تنش ایجاد شده بین روسیه و ترکیه استفاده لازم را ببریم از سوی دیگر هزینه حمل و نقل 10 تا 30 درصد قیمت تمام شده کالا را تشکیل می‌دهد که همین امر نشان از اهمیت این حوزه برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دارد.

وی در خصوص تعرفه‌های  بازرگانی گفت: دولت می‌بایست در سال جدید در خصوص برخی از تعرفه‌ها تجدیدنظر کند. تعرفه بالا به ضرر تولیدکنندگان است زیرا ارزش افزوده تولید را پایین می‌آورد و این درحالیست عمده صادارت ما کالای خام است و درحالیکه برای دولت درآمد ایجاد می‌شود برای صنعتگران ما گران تمام خواهد داشت.

لاهوتی در پایان ابراز امیدواری کرد: دولت در سال جدید بدهی خود را به صادرکنندگان که مبلغی بالغ بر 360 میلیارد تومان است؛ پرداخت کند.

کد خبر : ۳۵۸۰۳۲