خبرگزاری کار ایران

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت:

تمایز پژوهشی ایران در خاورمیانه/ محدودیت بودجه‌ای تحقیقات پ‍ژوهشگاه

پژوهشگاه صنعت نفت با بیش از 56 سال سابقه و تجربه در امر پژوهش و توسعه فناوری و انجام خدمات فناورانه برای صنعت نفت، ضمن شناخت از مشکلات و معضلات صنعت نفت کشور، علاقمند به کسب فناوری­های اثبات شده روز دنیا از طریق کار مشترک با شرکت­های صاحب فناوری در یاری رساندن صنعت نفت در اکتشاف، توسعه میدان و تولید بهینه و صیانتی از میادین است.

به گزارش ایلنا، محمد رضا کمالی، رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت ضمن بیان مطلب فوق افزود: پژوهشگاه  ضمن حفظ صرفه و صلاح سازمان در راستای رسیدن به اهداف صنعت نفت به یک تعامل پایدار و برد- برد برسد، از این رو در میادین اعلام شده قراردادهای نفتی( IPC) توسط وزارت نفت، پژوهشگاه بعنوان شریک تجاری داخلی قابل اعتماد و توسعه دهنده تکنولوژی های برتر می‌­تواند نقش بسیار موثری را ایفا نماید.

 محمد رضا کمالی، رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌که پژوهشگاه پس از گذشت 56 سال از تاسیس آن به درجه­ی بالایی از سطح بلوغ، دانش فنی و تجربه عملی در شناسایی و حل مشکلات صنعت نفت ارتقاء یافته است گفت: این تکامل به صورتی بوده است که این مرکز پژوهشی را در سطح خاورمیانه از دیگر رقبا متمایز نموده و شعار این مجموعه یعنی خلق فناوری و توسعه پایدار مبین این اقتدار است.

وی در ادامه به یادداشت قائم مقام وزیر نفت در بازدید از پژوهشگاه، اشاره کرد و گفت: یادداشت ایشان مبنی بر اظهار رضایت و تغییر نگرش وی نسبت به عملکرد خوب پژوهشگاه است که این تغییر رویکرد در خدمات رسانی و تعاملات موثر با صنعت نفت بطور مکرر توسط اکثر مسئولین بخش عملیاتی عنوان و تکرار شده است.

"از طرح مروارید خلیج فارس" تا "توسعه فناورانه میدان اهواز"

وی در ادامه به اتفاقات  مثبت سال 94 اشاره کرد و افزود: اعلام کاربردی شدن بخشی از نتایج طرح مروارید خلیج فارس در حین اجرا توسط کارفرما ،  تشخیص نوع نفت سنگین در میدان فردوسی با استفاده از نتایج حاصل از مدلسازی سیستم‌های نفتی، که انطباق کامل با داده­های حفاری اکتشافی و توصیفی دارد. از مصادیق دیگر آن تشخیص پیوستگی قائم بین دو مخزن گازی و مخزن نفتی در یکی از میادین شمال غرب خلیج فارس را می‌توان نام برد که مطالعات و بررسی­های قبلی دلالت بر عدم پیوستگی این دو مخزن داشت. بنابراین می‌توان گفت "اجرای طرح مروارید یعنی تولید صیانتی از مخزن منطقه‌ی مورد مطالعه".

کمالی تصریح کرد: اعلام خبر واگذاری مدیریت پیمان توسعه نرم افزارهای تخصصی به پژوهشگاه صنعت نفت توسط معاون وزیر در پژوهش و فناوری که جایگاه برتر و شایسته­ی پژوهشگاه را به لحاظ مدیریت و توسعه نرم افزارهای مورد نیاز صنعت نفت تثبیت نمود از دیگر اتفاق‌های خوشایند این سال بود.

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه به مهم­ترین برنامه­‌های پژوهشگاه در سال جاری اشاره کرد و گفت:  بازنگری در فعالیت­های پژوهشی اعم از طرح­های جامع، پروژه­های بنیادی، کاربردی و خدمات فناورانه و اختصاص رتبه برتر بر اساس نوع پروژه (بنیادی/ پژوهشی، کاربردی، صنعتی/ خدمات آزمایشگاهی)، اثر بخشی، درآمد، سود و غیره، از اقدامات بسیار مفید و موثر بوده است.

وی ادامه داد: همچنین تدوین فرآیندهای مربوط به اجرای پروژه‌های تحقیقاتی اعم از ارائه پیشنهاد پروژه، تصویب‌خواهی در شوراهای پژوهشکده، پردیس و پژوهشی، تدارکات و امور مناقصه و غیره در جهت تسریع و تسهیل و سرعت بخشیدن در زمان اجرا و پاسخگویی از برنامه‌های مهم دیگر پژوهشگاه بشمار می‌رود. هرچند برخی از فرآیند­ها هنوز طولانی و زمان‌بر هستند و نیاز به بررسی­های بیشتری دارند. همچنین توجه به نظم و انضباط مالی و اداری از سایر برنامه­‌های موثر و سودمند پژوهشگاه در سال 94 می‌باشد که امید است این دقت و شفاف سازی ادامه یابد.

کمالی به چالش‌های پیش روی این مجموعه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه پژوهشگاه وارد بازار رقابتی با شرکت­ها و دانشگاه­های داخلی و خارجی شده است متاسفانه وجود بوروکراسی،  عدم وجود ساز و کار پویا محدودیت ها را دوچندان نموده است و همچنین در سال جاری محدودیت بودجه ­های اختصاص یافته به مراکز تحقیقاتی بویژه پژوهشگاه مشکلات عدیده­ای را در جهت پیشبرد و انجام تعهدات بوجود آورده است.

 

کد خبر : ۳۵۷۴۴۱