خبرگزاری کار ایران

دیواندری در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید انتظار داشت مشکلات بانکی یک شبه حل شود

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: باید کمی صبور بود برای اینکه بانکهای بین‌المللی برگردند.

علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص چراغ سبز آمریکا به بانکهای اروپایی برای گسترش همکاری ها با ایران اظهار داشت : نباید انتظار داشت یک شبه همه مشکلات بانکی حل شود ، بانکهای کشورهای خارجی معاملات غیر دلاری را بدون مجوز از آمریکا می توانند انجام دهند و نیازی به اجازه آمریکا ندارند اما معاملاتی که جنبه دلاری دارد و یا خریدهایی که نیاز به تبدیل دلار و ارز دیگری هست نیاز به این مجوز دارد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی خاطر نشان کرد: این سیاست برای بانکهای ایرانی در گذشته و قبل از تحریم های هسته ای نیز این گونه بود که بانکهای دنیا یا معاملاتی را انجام نمی دادند و یا در صورت انجام مجوز می گرفتند که این موضوع هم به قوت خود مانند گذشته باقی مانده است  و چیزی اضافه بر آن وجود ندارد.

دیواندری با بیان اینکه باید کمی صبور بود تا بانکهای بین المللی به ایران برگردند افزود: برای بازگشت به شرایط قبلی خود را باید با شرایط آنهاتطبیق دهیم.

وی گفت: برای بانکهای ما مفاد تفاهمی که انجام شده و هم ریکوارمنت هایی که لازم است همه روشن است و همه در واقع برایشان شفاف است که چطور باید عمل کنند.

دیواندری خاطر نشان کرد: برداشتی که از تفاهم های فی‌مابین ایران و 5+1 وجود دارد آنگونه که برای بانکهای ایرانی از شفافیت برخوردار است برای بانکهای اروپایی شفاف نیست.

وی گفت: همین عدم شفافیت همکاریها را کمی مشکل کرده است اما با تمرکز بر روی برخی از مفاد می توان انتظار داشت وضعیت بهتر از قبل شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش بانکی ایران و اروپا افزود: برگزاری این فروم کمک خوبی برای آشنایی  با بانکهای ایرانی بود و بسیاری از تفکرات و توهماتی که راجع به بانکهای ایرانی داشتند برطرف شد.

کد خبر : ۳۵۴۴۷۵