خبرگزاری کار ایران

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند تسریع در پرداخت بدهی بخش خصوصی است

یک فعال بخش خصوصی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر گفت: دولت با پرداخت به موقع بدهی های خود به بخش خصوصی می تواند نقش موثری در توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور داشته باشد.

به گزارش ایلنا، حسین یارمحمدی یکی از فعالان بخش خصوصی حاضر در هشتمین نمایشگاه بین المللی «انرژی های تجدیدپذیر، صرفه جویی و بهره وری انرژی، مولدهای مقیاس کوچک و تجهیزات روستایی» در گفت وگو با ایرنا افزود: شرکت متبوعش در دو سال گذشته 60 میلیارد ریال از دولت طلب دارد، اما پرداختی های وزارت نیرو با تاخیر انجام می شود.

وی با یادآوری مسائل و مشکلاتی که بیمه و مالیات ها برای تولیدکنندگان ایجاد کرده اند، اضافه کرد: حق بیمه ها، ارزش افزوده فصلی، مالیات بر درآمدها و ... همگی پیش از محقق شدن درآمدهای شرکت و سایر شرکت های تولیدکننده دریافت می شود.

یارمحمدی در ادامه، نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی اراک را بزرگ ترین پروژه از این نوع در کشور توصیف کرد که توسط این شرکت اجرا و برق تولیدی آن از پنجم اسفندماه گذشته وارد مدار شده است.

این مدیر شرکت صنعتی گفت: فقط پرداخت مبلغ پیش پرداخت این پروژه توسط پژوهشگاه نیرو هشت ماه به طول انجامید و هنوز 60 درصد مطالبات شرکت (مبلغ 45 میلیارد ریال) باقیمانده است.

وی تصریح کرد: دولت حق و حقوق قانونی خود را همواره سر موعد مطالبه می کند، اما در مقابل مطالبات بخش خصوصی را به موقع نمی دهد و حتی تهاتر هم نمی کند.

** دولت به قیمت های اعلام شده در قراردادهای تضمینی خرید برق وفادار باشد

به گفته یارمحمدی، خرید تضمینی برق تولیدکنندگان بخش خصوصی هر چند گشایش هایی در کار ایجاد کرده، اما به دلیل وابستگی فرمول تعیین نرخ ها به قیمت نفت، با کاهش مواجه شده است.

پیشتر آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر گفته بود: دولت نسبت به خرید تضمینی 20 ساله برق از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش انرژی های نو و تجدیدپذیر به منظور توسعه این صنعت ، اقدام می کند.

وی بطور نمونه با اشاره به نیروگاه های 10 مگاواتی، تصریح کرد: خرید هر کیلو وات ساعت برق این نیروگاه ها 6 هزار و 750 ریال ساعت معین شده بود، اما در قراردادهای اولیه به پنج هزار و 200 ریال کاهش یافت.

این فعال صنعتی گفت: ادامه روند کنونی، افت بازار و کاهش تولید برق را به دنبال خواهد داشت.

** اجرایی شدن برجام

وی با اشاره به اجرایی شدن برجام اظهار داشت: شرکت متبوعش با اعمال تحریم ها، اعتبار خود را نزد خارجی ها از دست داد و علاوه بر آن هزینه های شرکت بویژه در بخش تولید چند برابر شد.

به گفته یارمحمدی، برخی شرکت های خارجی همکار با این شرکت، پیشتر حاضر بودند در ازای اجرای کار و یا فروش محصولات، مطالبات خود را 60 روزه و حتی 90 روزه دریافت کنند، اما با اعمال تحریم ها این مزیت از بین رفت.

این مدیرعامل بخش خصوصی افزود: وارد کردن کالاهای مورد نیاز شرکت از طریق کشور امارات و سایر کشورهای ثالث، هزینه های زیادی به شرکت تحمیل کرد و علاوه بر آن، بسیاری شرکت های خارجی دیگر حاضر به مشارکت با ما نشدند که امید می رود با رفع تدریجی تحریم ها، شرایط بهتری در انتظار تولیدکنندگان باشد.

به گزراش ایلنا، این نمایشگاه چهار روزه که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شده، تا سیزدهم اسفندماه از ساعت 10 تا 18 پذیرای علاقه مندان است.

 

کد خبر : ۳۵۲۴۲۶