خبرگزاری کار ایران

مشاور معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا خبر داد:

حضور در بازارهای جهانی بیمه، مستلزم اخذ رتبه‌ بندی است / نسبت توانگری برای کلیه شرکت‌ها محاسبه شده

نسبت توانگری برای کلیه شرکت ها محاسبه شده و شرکت بیمه‌ی بدون توانگری نداریم اما سطح مختلفی بین شرکت های بیمه از نظر نسبت توانگری وجود دارد و نسبت 100 و بالاتر نسبت مطلوب تلقی می شود و 16 شرکت بیمه در این سطح قرار دارند.

عبداله آستین در گفتگو با خبرنگار ایلنا و در پاسخ به این پرسش که در دوران تحریم‌ها بیمه های سایر کشورها از طریق بیمه های اتکایی در بازار ایران حضور داشتند، آیا با لغو تحریم ها شرکت های بیمه ایرانی توانگری حضور در بازار سایر کشورها از طریق بیمه های اتکایی را دارا هستند؟ ، اظهار داشت : ماهیت و ذات فعالیت بیمه گری تقسیم ریسک است و ارتباط با بیمه گران خارجی و حضور بیمه گران اتکایی در کشور ما همواره یک نقطه قوت برای صنعت بیمه کشور است.

وی افزود: حضور در بازارهای جهانی بیمه، مستلزم اخذ رتبه بندی از مؤسسات رتبه بندی معتبر بین‌المللی است و این مؤسسات هم عمدتا اروپایی و آمریکایی هستند، قبل از شروع تحریم های بین‌المللی، اقدامات اولیه‌ای به منظور رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه داخلی صورت گرفته بود، اما با شروع تحریم ها این اقدامات نیمه تمام ماند اما در حال حاضر در شرایط پسابرجام مجددا تلاش ها به منظور اخذ رتبه بندی توسط مؤسسات بیمه ایرانی آغاز شده است.

مشاور معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی در مورد این موضوع که بیمه‌های بازرگانی همگی دارای شرکت های سرمایه گذاری در بورس هستند آیا این شرکت‌ها سرمایه گذاری در بورس را به نحوی انجام داده اند که به دلیل نوسانات بورس، متحمل زیان نشوند؟ گفت: طبیعی است که شرکت های بیمه، وجوه حاصل از حق بیمه را با رعایت موازین فنی مربوطه در بخش‌های مختلف اقتصادی سرمایه گذاری کنند و حضور در بورس و خرید سهام یکی از این شیوه‌ها است.

وی افزود: سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه در بورس تابع مقررات مصوب شورای عالی بیمه در این زمینه است و ضوابط مربوط به گونه ای است که نوسانات بازار بورس لطمه ای به توانایی ایفای تعهدات شرکت های بیمه در مقابل بیمه گذاران وارد نکند.

آستین تصریح کرد: برای مثال، سقف مشخصی برای میزان منابعی که هر شرکت بیمه می تواند وارد بازار بورس کند تعریف شده است و رعایت این استانداردها توسط بیمه مرکزی به صورت مستمر کنترل می شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاکید بیمه مرکزی در خصوص شناسایی و رتبه بندی توانگری مالی شرکت های بیمه، چند درصد شرکت های بیمه حائز توانگری مالی هستند؟ خاطر نشان کرد: تمامی شرکت های بیمه از نظر توانگری مالی بررسی شده و رتبه توانگری آنها از طریق پرتال بیمه مرکزی اطلاع رسانی عمومی شده است.

آستین افزود: نسبت توانگری برای کلیه شرکت‌ها محاسبه شده و شرکت بیمه‌ی بدون توانگری نداریم اما سطح مختلفی بین شرکت های بیمه از نظر نسبت توانگری وجود دارد و نسبت 100 و بالاتر نسبت مطلوب تلقی می شود و 16 شرکت بیمه در این سطح قرار دارند. لذا اینکه بپرسیم چند درصد شرکت های بیمه حائز توانگری مالی هستند، معنی دار نیست چرا که همه شرکت های بیمه دارای نسبت توانگری هستند اما سطح آنها متفاوت است.

کد خبر : ۳۵۲۲۸۷