خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت اعلام کرد:

انتقال تکنولوژی اولویت اول NPC / مجوز پتروشیمی‌هایی که به اهداف تعیین شده دست نیابند باطل خواهد شد

معاون وزیر نفت گفت: برای صنایع تکمیلی و میانی نیاز به تکنولوژی داریم و به دنبال این هستیم که در این زمینه پیش‌قدم باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه شاهدایی در حاشیه مراسم جشنواره تعالی صنعت پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: شرکت NPC در شرایط پسابرجام در جهت تحقق برنامه‌هایش محکم قدم بر‌می‌دارد و اولویت اول این شرکت تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره و کمک به جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد شرایط برای ورود تکنولوژی به کشور است.

او ادامه داد: همچنین در نظر داریم واحدهایی که ظرفیت نصب شده دارند و به تولید کامل نرسیده‌اند موانع تولیدشان را رفع کنیم تا بتوانیم افزایش بهره‌وری داشته باشیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: این شرکت به عنوان سازمان توسعه‌ای در ماموریت جدید جذب سرمایه‌گذار و سرمایه از خارج از کشور را مدنظر قرار داده است.

او خاطر نشان کرد: اکنون انتقال تکنولوژی مهمترین بحث ماست چرا که در دوران تحریم با تمام مشکلات موجود سعی شد موانع از سر راه توسعه برداشته شود اما به لحاظ فناوری همچنان مشکل داشتیم لذا اکنون برای صنایع تکمیلی و میانی نیاز به تکنولوژی داریم و به دنبال این هستیم که در این زمینه پیش‌قدم باشیم.

شاهدایی با بیان اینکه ما در صنعت پتروشیمی به دنبال تکنولوژی‌هایی هستیم که بتوانیم صنایع‌مان را تکمیل کنیم اظهار داشت: درست است که پتروشیمی صنعتی است که صنعت نفت و گاز را از خام فروشی نجات می‌دهد و ارزش افزوده بالاتری دارد اما در این صنعت سه بخش بالادست، میان‌دست و پایین دست داریم که با تولید پلی اتیلن‌ها، اوره و یا متانول در صنایع بالادست فعالیت کرده‌ایم.

او افزود: در صنایع پایین دست نیز باید در جهت تامین خوراک پایین‌دستی‌ها فعالیت کنیم.

شاهدایی خاطرنشان کرد: ما به دنبال تامین خوراک صنایع پایین دست هستیم چراکه این صنایع اشتغال‌زا و سودآور است لذا باید بتوانیم خوراک و مواد اولیه‌شان را تامین کنیم.

معاون وزیر نفت همچنین خاطر نشان کرد: صنایع میانی تکنولوژی خاصی دارند که در دست برندهای جهانی و به واسطه تحریم کسانی که دنبال توسعه آنها بودند نتوانستند لایسنت‌شان را کسب کنند لذا ما اکنون جهت اخذ لایسنت برای انتقال تکنولوژی هستیم.

او در ادامه اظهار داشت: تاکنون شرکت‌های متقاضی از کشورهای اروپایی و آسیایی به ایران مراجعه کرده و جلسات زیادی نیز با شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاران داشتند ولی هنوز به نتایج نهایی نرسیده‌ایم.

شاهدایی ادامه داد: کشور ما در زمینه توسعه پتروشیمی شرایط خوبی دارد چرا که وجود خوراک و افراد متخصص انگیزه شرکت‌های خارجی را برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران افزایش داده است.

او خاطر نشان کرد: اکنون ما در شرایط پسابرجام بسر می‌بریم و امیدواریم که به تدریج تفاهم‌نامه‌ها تکمیل و به اجرا درآید.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی درباره حضور شرکت‌های آمریکایی در صنعت پتروشیمی گفت: تاکنون چند شرکت سازنده برای فروش تجهیزات و محصولات خود به ایران مراجعه کرده‌اند و در حدی که شرکت‌های اروپایی و آسیایی برای سرمایه‌گذاری در ایران تمایل داشته‌اند مراجعات به شرکت‌های آمریکایی گسترده نبوده‌اند.

او در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما ایجاد زیرساخت برای توسعه صنعت پتروشیمی است خاطر نشان کرد: ما به دنبال این هستیم که همانند ماهشهر و عسلویه سرمایه‌گذاری در این صنعت افزایش یابد و در این راستا دو هاب هم توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده که امیدواریم بتوانیم آنها را تکمیل کنیم.

شاهدایی تصریح کرد: وزارت نفت در صنایع ملی پتروشیمی در نظر دارد دو هاب جدید ایجاد کند که تاکنون این طرح به تصویب رسیده و یکی از این هاب‌ها نیز منطقه اقتصادی ماهشهر انتخاب شده که فاز دوم آن شروع شده است.

او ادامه داد: چابهار نیز یکی از مناطق مستعد برای توسعه پتروشیمی است.

شاهدایی درباره وضعیت طرح‌هایی که شروع نشده و یا زیر 10 درصد پیشرفت داشته‌اند اظهار داشت: در صنایع ملی پتروشیمی محرک های زیادی ایجاد کردیم و خواستیم که این طرح‌ها فعال شوند و تعهدهایی نیز گرفته‌ایم که سریعتر کار خود را آغاز کند و برایشان یک برنامه زمانبندی مشخص کردیم و الزام کردیم که در مدت معینی کار خود را به اتمام برسانند و اگر نتوانند آن شرایط را ایجاد کرده و به تقاضاهایی که در توافق قید شده برسند مجوزهای خوراک و یا زمین‌هایی که دریافت کرده‌اند پس گرفته خواهد شد.

او در ادامه زمان تخصیص خوراک با نسل جدید را نیز از ابتدای سال 95 اعلام کرد و گفت: اگرچه نرخ خوراک تثبیت شده اما همچنان برخی از بخش خصوصی راضی نیستند اما آنچه مسلم است آنکه تثبیت نرخ خوراک برای 10 سال تکلیف سرمایه‌گذاران را روشن می‌کند و می‌توانند برای 10 سال برنامه‌ریزی کنند.

شاهدایی درباره حضور شرکت باسف آلمان در طرح‌های پتروشیمی ایران اظهارداشت: این شرکت فعلا در حال ارزیابی است و موقعیت ایران را به لحاظ خوراک و دیگر شرایط بررسی می‌کند و هنوز هیچ‌ توافق‌نامه یا تفاهم‌نامه‌ای با این شرکت امضا نشده است.

کد خبر : ۳۵۲۲۳۶