خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو:

حفاظت و توزیع درست آب، اولویت وزارت نیرو در برنامه ششم/انتقال آب خزر به کویر مرکزی توسط بخش خصوصی

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی گفت: اولویت وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه در بخش آب، بهره‌وری، حفاظت و نگهداری از آب‌های زیرزمینی و ایجاد نظام‌های اندازه‌گیری و توزیع درست آب و اقتصاد آب خواهد بود.

به‌گزارش  ایلنا، "علیرضا دائمی"  گفت: ساختار اقتصادی آب بایستی اصلاح شود و قرار است تا پایان برنامه توسعه ششم،‌ ارزش واقعی آب را تعیین کرده و بتوانیم مابه‌التفاوت‌ها را تعریف کنیم.

دائمی ادامه داد: در منابع آب زیرزمینی نیز 11 میلیارد مترمکعب باید صرفه‌جویی داشته باشیم تا بتوانیم به شرایط تعادلی نزدیک شویم.

وی با اشاره به پنل آب و کشاورزی که با حضور نمایندگانی از وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی،‌ وزارت جهاد کشاورزی و فرهیختگان مستقلی که با بحث آب و کشاورزی آشنایی داشتند برگزار شد، گفت: در این پنل اهداف برنامه، ظرفیت‌های مربوط به منابع آب و آنچه که احکام برنامه حکم می‌کرد، در خصوص پایه‌ها و ضوابط برنامه گزارشی ارائه شد.

معاون وزیر نیرو خاطر نشان کرد: در بخش آب چالش‌های بسیار بزرگی پیش روی ما است که شرایط استفاده از آب و بهره‌وری آب به‌صورت کامل تغییر کند و این چیزی است که در برنامه ششم هدف‌گیری شده و به ایجاد توازن بین مصارف و منابع کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه هماهنگی و ارتباطات بیشتری بین بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، آب، صنعت و ... ایجاد می‌شود،‌ افزود: شروع  بحث اقتصاد مقاومتی، تقریبا با برنامه توسعه ششم همراه است و تاب‌آوری استفاده از منابع، مهم ترین بحث برنامه ششم خواهد بود.

دائمی ادامه داد: در تاب‌آوری منابع نمی‌توانیم آب را به گونه‌ای مصرف کنیم که پایداری منابع آب را به مخاطره بیاندازیم و باید منابع آب را به‌صورت پایدار استفاده کنیم تا این منابع از دست نرود.   

وی در خصوص انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران گفت: این طرح مترصد دریافت مجوز محیط زیست است و طراحی‌های آن توسط بخش خصوصی انجام شده و منابع مالی آن نیز توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و بار اعتباری برای دولت نخواهد داشت.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو افزود: چون این طرح از نواحی جنگلی و کوهستانی عبور می‌کند، نیاز به مجوز سازمان محیط زیست دارد.

وی با بیان اینکه این طرح حدود شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، ادامه داد: آب بخشی از این طرح را که مربوط به آب شرب مورد نیاز منطقه داخلی فلات مرکزی است را وزارت نیرو از بخش خصوصی خریداری خواهد کرد.

دائمی در خصوص طرح تولید هم‌زمان آب و برق گفت: در 2 هزار کیلومتر از سواحل کشورمان در خلیج فارس و دریای عمان که ظرفیت بسیار بالای تولید آب و برق را دارد، از جمله در جزایر قشم و کیش، این طرح را اجرایی کردیم و امیدواریم در نواحی دیگر نیز بتوانیم به‌زودی این طرح را اجرایی کنیم.

 

کد خبر : ۳۵۰۱۱۰