خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور:

نتیجه انتخابات 92 دور شدن تهدیدها از کشور بود / مردم در انتخابات به حرکت چرخ اقتصاد رای بدهند

جهانگیری گفت: با تفکر گذشته نمی‌توان در شرایطی که منابع ما کاسته شده حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اولین برنامه اقتصاد مقاومتی که صبح امروز با حضور وزیر اقتصاد، رئیس بانک کل مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در محل اجلاس سران برگزار شد با اشاره به برنامه ششم اظهار داشت: مهم‌ترین سرمایه دولت نخبگان هستند که همواره با راهنمایی‌های خود دولت را نقد کرده و مورد توجه قرار داده‌اند.

وی افزود: رهیافت‌های علمی و تجارب جهانی می‌تواند مسیر را برای آینده روشن کند. تجربه گران‌سنگ 5 برنامه پس از انقلاب برای تبیین برنامه ششم برای ما بسیار مفید بود.

وی با اشاره به تحولات ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: هم‌ اکنون منطقه خاورمیانه در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد و درگیری‌های جدی در منطقه آغاز شده و رقابت‌های ناصحیحی شکل گرفته اما ایران کانون ثبات در منطقه است به گونه‌ای که کشوری تاثیرگذار و مهم محسوب می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه شرایط بین‌المللی تغییر کرده گفت: در یک دوره طولانی افزایش بهای نفت باعث وابستگی ما به این درآمدها شد اما در حال حاضر افت شدید قیمت نفت کشورها را تحت تاثیر قرار داده‌اند به گونه‌ای که اقتصاد چین که به عنوان موتور محرک در جهان محسوب می‌شد از افت بهای نفت متاثر شده است.

جهانگیری گفت: ایران می‌تواند به عنوان یکی از 20 اقتصاد دنیا در تحولات بین‌المللی قرار گیرد. امروز شرایط تغییر کرده و برنامه ششم توسعه با سیاست‌های جدید راهبردی می‌تواند افقی روشن داشته باشد.

کنار گذاشتن اهداف سند چشم‌انداز به مصلحت نیست

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه گفت: هر چند برخی معتقدند اهداف سند چشم‌انداز را باید کنار بگذاریم اما به اعتقاد ما این به مصلحت نظام نیست و ما نیازمند آن هستیم تا عقب‌ماندگی‌ها را برطرف کنیم. عزم جدی در دولت برداشتن گام‌های بلند استوار در برنامه ششم و هفتم است. هر چند روندی که تاکنون بوده رضایت‌بخش نیست اما بهبود دستیابی به این اهداف نیازمند ساختاری جدید است.

وی افزود: با تفکر گذشته نمی‌توان در شرایطی که منابع ما کاسته شده حرکت کرد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به ایجاد انسجام و وحدت رویه در همه قواها و نهادها توجه دارد و قوه‌ای نمی‌تواند قوه‌ دیگر را متهم کند که چرا تو اقتصاد مقاومتی را اجرا نکردی و همه باید در این راه ضعف‌های خود را توضیح دهند.

جهانگیری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید زمانی مدیریت کشور را برعهده گرفت که چالش‌های زیادی پیش رویش قرار داشت افزود: مشکلات کشور را در نخستین ماه سطربندی کردیم برخی مشکلات در یک دوره یکساله و دوساله قابل حل بود اما برخی از دیگر از مشکلات نیازمند برنامه‌های میان مدت و بلندمدت دولت بودند.

 

بیکاری و ظرفیت پایین تولید تنگنای اصلی کشور

تنگنای اصلی ظرفیت پایین تولید و بیکاری به عنوان چالش ‌اصلی بود به گونه‌ای که نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده امروز دو برابر افراد عادی است و به 22 درصد رسیده است و پیش‌بینی ما از آینده این است که بیکاری از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه نارسایی در تامین مالی کشور نظام بانکی را دچار مشکل کرده است گفت: میزان معوقات مالی امروز به 90 هزار میلیارد تومان می‌رسد. از یک طرف حجم بدهی دولت به سیستم بانکی و بانک مرکزی و از طرف دیگر فشار شکننده‌ای بر روی نظام بانکداری تنها با 50 درصد سپرده مردمی وجود دارد و سایر منابع حبس شده است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به بازار غیرمتشکل پولی افزود: برخی از این موسسات با حمایت مراکز خاص شکل گرفته‌اند و در بازار پولی کشور اخلال به وجود آورده‌اند. در حال حاضر 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در دست دولت است و بودجه عمرانی دولت 30 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این میزان در سال 91 حدود 10 هزار میلیارد تومان بود.

 

تنگنای صندوق بازنشستگی در آینده بیشتر خواهد شد

وی با بیان اینکه پرسنلی که از دولت جدا می‌شوند و از محل صندوق‌های بازنشستگی حقوق می‌گیرند روز به روز در حال افزایش است، گفت: 100 درصد هزینه صندوق‌های بازنشستگی را دولت می‌پردازد و یکی از دغدغه‌های مهم کشور در آینده موضوعات صندوق بازنشستگی، وضعیت منابع آب شرب و آب کشاورزی، آب‌های زیرزمینی و محیط زیست خواهد بود.

وی افزود: ما مصمم هستیم این تنگناها را برطرف کرده و با فساد و رانت مبارزه کنیم.

 

دولت ساده نیست، آدرس غلط ندهید

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه خط قرمز دولت رانت و فساد است گفت: دولت برای مبارزه با فساد تلاش می‌کند و آدرس‌های درست را به محاکم‌های قضایی خواهد داد.

وی گفت: در گذشته ایران دو امتیاز داشت. یکی درآمدهای بالای نفت و دیگری افراد کارشناس و نخبه که مهم‌ترین سرمایه مدیریتی کشور بوده است.

وی با اشاره به چند رویکرد اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: مردمی بودن، عدالت‌گرا بودن، دانش‌بنیانی درون‌زایی و برون‌گرایی 5 رویکرد کلیدی در اقتصاد مقاومتی که به تمام دستگاه‌های کشور ابلاغ شده است.

ما بعد از برنامه ششم 12 برنامه ملی از اقتصاد مقاومتی را جدا کردیم که شامل برنامه ملی برون‌گرایی، عدالت محوری، افزایش توان ملی، رشدظرفیت تولید نفت و گاز، برقراری انضباط مالی کشور، افزایش بهره‌وری، استفاده از ظرفیت هدفمندسازی یارانه‌ها، مردمی کردن اقتصاد، سیاست‌های پولی و ارزی، گفتمان اقتصاد ملی، سلامت مالی و اداری کشور و دانش‌بنیان کردن اقتصاد است. البته ده‌ها طرح و برنامه نیز در این خصوص پیش‌بینی شده است. دولت قرار است در برنامه ششم اقتصاد مقاومتی را به صورت جدی دنبال کند و برنامه ششم را براساس واقعیت‌های موجود مهیا سازد.

وی تصریح کرد: منابع کشور به دلیل سوءتدبیرها نه تنها رشد و توسعه‌ای به همراه نداشت بلکه قانون‌گریزی و فساد سازمان یافته نیز به همراه داشت و بسیاری از منابع مادی و حیاتی کشور تخریب شدند که مهم‌ترین آنها تخریب سرمایه‌های اجتماعی بود که باعث تخریب منابع اقتصادی و از بین رفتن اعتماد و امید مردم شد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید نگرانی‌ها و مخاطره‌های را از کشور دور کنیم تصریح کرد: باید به نقطه‌ای برسیم تا آمادگی خیزهای بلند را داشته باشیم و مردم ایران انتظار دارند کشور از اقتدار مهم اقتصادی برخوردار باشد که در این راه دور کردن از تحریم‌ها مهم‌ترین برنامه کشور بود.

وی با بیان اینکه ایران قابل قیاس با دو سال گذشته‌اش نیست گفت: دو سال پیش برخی از کشورها با بیان اینکه همچنان گزینه جنگ با ایران بر روی میز است و یا تهدیدهای آنچنینی کشور را تهدید می‌کردند اما هم‌اکنون با مدیریت درست کشورهای دیگر با زبان احترام و منطق با ما صحبت می‌کنند.

برجام خلق منزلت و رونق بازار کار

جهانگیری با بیان اینکه برجام خلق منزلت و رونق در بازار کار بود گفت: محقق کردن اقتصاد مقاومتی و به گردش درآوردن چرخ اقتصاد و بهبود معیشت مردم از اولویت‌های دولت بود.

 

مردم همانند 92 به پای صندوق‌های رای بیایند

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به انتخابات پیش‌روی مجلس خاطرنشان کرد: مردم در سال 92 کاری کردند که تهدیدهای جهانی برطرف شود حال در سال 94 کاری کنند که چرخ اقتصاد به حرکت درآید.

وی افزود: تعادل و امید و اجرای خوب برنامه‌ها بدون مشارکت فعال مردم در کارآفرینی و اشتغال ممکن نیست.

وی افزود: امید، اعتماد و همبستگی عناصر اصلی سرمایه‌های اجتماعی هستند که باید تقویت شوند و انتخابات پیش‌رو زمانی برای ترمیم بسیاری از تنگناهای گذشته در عرصه سیاست و مدیریت کشور است. انتخابات فرصتی برای اقتدار، امنیت و امید برای نظام است و ما از حضور مردم پای صندوق‌های رای استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری درخصوص اینکه رای دهید حتی اگر نظام و رهبری را قبول ندارید گفت: رای یعنی تقویت پایه‌های اقتدار، عزت و عظمت نظام در سطح بین‌المللی و ملت ایران با همدلی و حضور پرشور خود می‌توانند این عظمت را نشان دهند البته اخلاق، اخلاق و اخلاق باید حرف اول در انتخابات را بزند و مردم باید افراد بی‌اخلاق را شناسایی کرده و نگذارند مقامی کسب کنند.

وی در خاتمه گفت: این درست نیست که می‌گویند یک میلیارد و 700 میلیون دلار بعد از برجام گم شد. فردی که این حرف را زده از ما بپرسد یک دلار هم گم نشده و همه به خزانه کشور واریز شده است. امیدواریم شاهد انتخاباتی پرشکوه و گسترده برای به چرخش درآوردن اقتصاد کشور و خرج از تنگناها باشیم.

کد خبر : ۳۴۹۶۷۹