خبرگزاری کار ایران

آخوندی در افتتاحیه منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی حضرت امام:

فرودگاه امام هاب ترانزیتی منطقه می‌شود/ ایجاد بزرگ‌ترین لجستیک پارک منطقه در شهر فرودگاهی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز آغاز تحولی بزرگ در صنعت حمل و نقل کشور است، گفت: با افتتاح منطقه آزاد تجاری در شهر فرودگاهی، این منطقه به هاب ترانزیتی و لجستیک پارک منطقه تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  عباس آخوندی در مراسم افتتاح منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی حضرت امام با بیان اینکه امروز آغاز تحول بسیار بزرگ در اقتصاد ایران خواهد بود، اظهار داشت: در حال حاضر اتفاقی در منطقه در حال رخ دادن است و ایران در مرکز تعادل منطقه از حیث امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و شمال آفریقا است.

وی افزود: اینکه ایران مرکز نقطه ثقل تعادل بوده، موضوع تازه‌ای نیست و تاریخ منطقه این گواهی را می‌دهد که ایران همواره نقطه تعادل در منطقه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: البته در طول این سال‌ها عده‌ای تلاش کردند این مرکزیت را با واگذاری کاملاً خارج از اندازه از منطقه خارج کنند و برخی از کج‌اندیشان هم در داخل با این افراد همکاری کردند  و نتیجه این است که امروز صاحب این هستیم که منطقه در شرایط سخت و بحرانی قرار گرفته است.

آخوندی با بیان اینکه ناامنی منطقه به اروپا هم رسیده است گفت: در حال حاضر اروپا هم شاهد آن است که ناامنی از این سمت سواحل مدیترانه به اروپا سرایت کرده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه همه به این اجماع در غرب رسیده است که پیش از آنکه آتش ناامنی گسترده‌تر شود، ایران باید به نقطه تعادل منطقه برگردد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سطح جهان شاهد کاهش روند رشد توسعه و تولید ناخالص هستیم، گفت: این شواهد علامت مثبتی نیستند و برای غلبه بر این چالش، شاه کلید حل مشکلات، توجه به امنیت و توسعه در خاورمیانه است.

آخوندی افزود: ایران به مسئولیت‌های خود واقف است و اگر از اقتصاد ایران حرف می‌زنیم می‌دانیم که در منطقه مسئولیت داریم و از شبه‌قاره هند به سمت غرب ایران و از سیحون تا خلیج فارس به مسئولیت تاریخی خود واقفیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعاً کریدورهای هوایی، زمینی، دریایی از ایران عبور می‌کنند و باعث آبادانی می‌شوند را در اختیار کشورهای منطقه قرار می‌دهیم، ادامه داد: برای ایجاد آسمانی امن در تلاش هستیم و خطوط ریلی کشور را به شبکه ریلی منطقه وصل می‌کنیم و به طور قطع مسیرهای کردیورهای منطقه‌ای را برقرار خواهیم کرد.

آخوندی با بیان اینکه امروز برای عملیاتی شدن تبدیل فرودگاه امام به هاب منطقه گفت: امروز با اعلام افتتاح منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام اولین گام عملیاتی برای تبدیل فرودگاه امام به هاب منطقه  را برمی‌داریم، گفت: ما به منافع مشترک باور داریم و همه اقدامات ما بر مبنای بازی برد- برد و منافع مشترک است بنابراین از همه فعالان تجاری دعوت می کنیم که در این منطقه حضور فعال داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام به لجستیک پارک منطقه تبدیل می‌شود، گفت: مهم‌ترین استراتژی و اولویت ما ایجاد لجستیک پارک در فرودگاه امام است و در این منطقه امکان حمل و نقل چند وجهی وجود دارد و تمامی دریاهای ایران از طریق ریل به این منطقه وصل می‌شوند و هدف ما این است که فرودگاه امام را به بندر خشک تبدیل کنیم.

وی افزود: منطقه فرودگاهی امام به مرکز پردازش صادرات تبدیل می‌شود ادامه داد: تمام امکانات پردازش صادرات را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهیم.

آخوندی ادامه داد: محور فعالیت در منطقه آزاد شهر فرودگاهی حضرت امام حمل و نقل است و خدمات بیمه‌ای، مالی، نمایشگاهی با این محوریت فعال خواهند بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به طور قطع این منطقه به دروازه واردات و فعالیت صنایع سنگین تبدیل نمی‌شود و تمام فعالیت‌ها بر مبنای تجارت با مفهوم صادرات و حمل و نقل خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از تمام بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های نمایشگاهی و سیستم هتل‌داری دعوت به سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌کنیم. دامنه نفوذ این منطقه فقط بازار ایران نیست و تمام منطقه را شامل می‌شود.

کد خبر : ۳۴۹۶۴۴