خبرگزاری کار ایران

شایان آرانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا:

ریزش سپرده نخواهیم داشت /کاهش نرخ تسهیلات کمک موثری به بخش صنعت است

تب و گرمای تورم در حال کاهش است /کاهش نرخ تسهیلات کمک موثری به بخش صنعت کشور خواهد کرد البته در صورتی که این منابع در جاهای بی ربط هزینه نشود.

شاهین شایان آرانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص کاهش نرخ بهره و تسهیلات بانکی که اخیرا از سوی شورای پول و اعتبار به تصویب رسید اظهار داشت: به موضوع کاهش نرخ سود بانکی نباید به تنهایی نگاه شود و این موضوع را باید با کل اقتصاد و تورم در نظر گرفت.

وی ادامه داد: میزان تورم، نرخ سود بانکی و نرخ تسهیلات رابطه ای متقابل با یکدیگر دارند، به عنوان مثال تورم 15 درصدی ، میزان سود سپرده 20 درصدی و میزان تسهیلات 25 درصدی متعادل است و یا تورم 13 درصدی کنونی با نرخ بهره بانکی 18 درصدی و سود تسهیلات 22 درصدی فاصله‌ای منطقی دارد و مسلما بر اقتصاد نیز اثری مثبت خواهد داشت.

این کارشناس ارشد اقتصادی با بیان اینکه در صورتی که تورم کاسته شود اما نرخ بهره بانکی و تسهیلات کاهش پیدا نکند و فاصله رعایت نشود ایجاد رانت خواهد کرد افزود: تورم 13 درصدی با نرخ بهره 20 درصدی و تسهیلات 24 درصدی هیچ تناسبی با هم ندارند.

وی با بیان اینکه تب و گرمای تورم در حال کاهش است افزود: با این تصمیم دولت حرکت نقدینگی راحت‌تر جریان خواهد داشت.

شایان آرانی در پاسخ به این پرسش که آیا با کاهش نرخ بهره بانکها این منابع از بانکها خارج خواهد شد؟ گفت: خیر به اعتقاد بنده اتفاق خاصی نخواهد افتاد و ریزش سپرده نخواهیم داشت زیرا اکثر مردم ریسک گریز بوده و منابعی برای درآمد ثابت خود می خواهند.

وی افزود: این نکته حائز اهمیت است که کاهش نرخ تسهیلات کمک موثری به بخش صنعت کشور خواهد کرد البته در صورتی که این منابع در جاهای بی ربط هزینه نشود.

شایان آرانی افزود: خوشبختانه شورای پول و اعتبار پس از 4 سال که توجهی به موضوع نرخ سود سپرده بانکها و تورم و تسهیلات نداشت بالاخره به این موضوع پرداخت .

کد خبر : ۳۴۸۸۴۵