خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

هر کار جدیدی انجام می‌دهم، با انتقاد مواجهم/بزودی در مورد کرسنت صحبت می‌کنم

زنگنه تاکید کرد: می‌گویند نباید پای کشورهای خارجی به ایران باز شود. در این مورد نیز جای بحث نیست یا من نباید باشم و یا نفت را باید تعطیل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آنچه در قراردادهای جدید نفتی ملاک عمل ماست مصوبه دولت است گفت:  یک سایتی به نام IPC درست کرده‌اند و انتظار دارند که ما جواب سوالاتشان را بدهیم در حالی که ما وظیفه نداریم که جواب یک سایتی را که فقط نام IPC  را به خود گرفته بدهیم.

وی ادامه داد: هنوز متن و پیش‌نویس قراردادهای جدید نفتی ارائه نشده و فقط مبنایی تهیه شده ضمن اینکه  آنچه باید مورد استناد و ارزیابی قرار گیرد فقط مصوبه دولت است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما از انتقاد و شفافیت استقبال می‌کنیم خاطر نشان کرد: لزوم تدوین قراردادهای جدید در سال 91 از سوی مجلس عنوان شده بود که ما باید نسبت به اصلاح قراردادهای قبلی مبادرت کنیم.

زنگنه با بیان اینکه ما هنوز نمی‌دانیم دلیل اینکه عده‌ای درخواست لغو قراردادها را دارند چیست؟ تصریح کرد: در زمان احمدی‌نژاد هم 5 قرارداد ازجمله در یاران جنوبی، آزادگان شمالی و جنوبی، آذر و یادآوران امضا شد که دو قرارداد از این تعداد ایرانی و سه قرارداد نیز با چینی‌ها منعقد شده بود. اگر قرار به لغو قرارداد با خارجی‌ها باشد چرا آن زمان نسبت به انعقاد آنها هیچ انتقادی صورت نمی‌گرفت.

وی با طرح این پرسش وقتی هنوز قراردادی بسته نشده ما کدامیک را آنگونه که منتقدین می گویند، باید لغو کنیم؟ خاطر نشان کرد: البته ما از انتقاد استقبال می‌کنیم اما منتقدین خودشان باید بدانند که چه می‌خواهند.

وی با بیان اینکه برخی می‌‌گویند این قراردادهای جدید نفتی خیانت است، افزود: بطور مثال آقای توکلی نماینده مجلس علیه من صحبت کرد. من به عنوان نماینده ایشان را قبول دارم زیرا کسی است که دلش برای کشور می‌سوزد و نظر خود را نیز اعلام می‌کند من به وی پیشنهاد دادم که با هم مذاکره کنیم اما برخی بنای لجبازی دارند.

زنگنه تصریح کرد: البته ما هیچ‌وقت نگفته‌ایم که قراردادها خالی از اشکال است چرا که متن آن نوشته انسان است و وحی مُنزل نیست که بدون ایراد باشد.

یا من نباید باشم یا صنعت نفت تعطیل شود

وی تاکید کرد: می‌گویند نباید پای کشورهای خارجی به ایران باز شود. در این مورد نیز جای بحث نیست یا من نباید باشم و یا نفت را باید تعطیل کنیم.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: من وزیر قانونی و مورد تایید مجلس هستم.

وی ادامه داد: اینکه به من بگویند چه کنم که نگرانی‌هایشان رفع شود جای بحث دارد ضمن اینکه باید در اعمال نظرها حسن نظر اعمال شود و اینگونه مطرح نکنیم که دیگران را غیرقابل تحمل بدانیم.

زنگنه اظهار داشت: زندگی سیاسی کشور با هم ساختن است یعنی باید با هم تعامل و مدارا داشته باشیم. چرا که ما مفتخر به اینیم که یک ملتی هستیم که انقلاب را پیروز کردیم و نباید در سالی که همدلی و همزبانی نام گرفته همدیگر را متهم کنیم و انگ وصل بودن به جاهای دیگر را بزنیم.

وی با بیان اینکه آیا با این مباحث کشور رشد می‌کند و یا منافع ملی تامین می‌شود، افزود:  من بارها با توکلی مشورت کرد‌ه‌ام و این را می‌دانم که با من مخالف است اما برای هر دوی ما اصل جمهوری اسلامی است جایی هم ممکن است با هم به تفاهم نرسیم که رای‌گیری می‌کنیم.

وزیر نفت در ادامه به برخی انتقادات دیگر مبنی بر اینکه قراردادها Production Sharing است اشاره کرد و گفت: می‌گویند 50 درصد منافع را به خارجی‌ها می‌دهیم در حالی که این نوع قرارداد در برنامه چهارم و پنجم بوده و تصویب شورای نگهبان را دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: همچنین می‌گویند برای قراردادها باید سقف تعیین کرد در حالی که در زمان احمدی‌نژاد 5 قرارداد منعقد شد که سقف آن باز بود چرا آن زمان این نوع قرارداد اشکال نداشت. می‌گویند اطلاع نداشتیم که این نیز پاسخ قابل قبولی نیست.

وی خاطر نشان کرد: ابتدای حضور من در این دولت یک قرارداد Production Sharing با هند در حال اجرایی و امضا بود که من جلوگیری کردم. بنابراین می‌بینیم که ما شفاف بودیم و همه آن چیزی را که باید، اطلاع‌ دادیم.

زنگنه یادآور شد: ما آماده‌ایم که در این مورد بحث بر مذاکره داشته باشیم و مباحث جمع‌بندی شود اما نباید کلی گویی شود و باید روی متن قرارداد صحبت کنیم.

وی همچنین به تفاوت‌هایی که قراردادهای نوع جدید با قراردادهای متقابل داشت اشاره و تصریح کرد: IPC تنها یک نام تجاری است و دو تفاوت با قراردادهای قبلی دارد و آن اینکه در این قراردادها بر آن شدیم که اکتشاف و توسعه باهم پیوند داشته باشد. بطوری که در قراردادهای نوع قبلی وقتی توسعه دهنده اگر در اکتشاف شرکت می‌کرد و به نتیجه نمی‌رسید ریسک با خودش بود و  اگر کشف می‌شد دوباره قرارداد به مناقصه می‌رفت و این محل انتقاد شرکت‌های توسعه‌دهنده بود و اعلام کردند که چون خودشان به اکتشاف رسیده‌اند باید توسعه‌دهنده نیز باشند و دیگر نباید در مناقصه شرکت کنند.

وزیر نفت به تفاوت دیگر قراردادهای بیع متقابل با قراردادهای جدید نفتی اشاره و اظهار داشت: در میادینی که مباحث افزایش ضریب بازیافت مطرح بود 21 روز از 28 روز کاری تست صورت می‌گرفت و بعد از آن مسئولیت با ما بود و اگر میدان مشکل پیدا می‌کرد کاری برای ما انجام نمی‌دادند بنابراین مقرر کردیم که خودمان تعهد تولید بدهیم و سود را متناسب با عملکرد درنظر بگیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های خارجی نه بر نفت تولیدی و نه بر مخازن مالکیتی ندارند اظهار داشت: مالکیت نفت از آن دولت و حاکمیت است و قرار نیست به هیچ شرکت خارجی واگذار شود.

زنگنه گفت: البته ما هم بدمان نمی‌آید که آنها پول خرج کنند و نگیرند ولی متاسفانه قبول نمی‌کنند. بنابراین از منتقدین و دستگاه‌هایی که ادعای کار کارشناسی دارند تقاضا داریم که پیشنهاد بدهند و بگویند که ما چگونه سودها و دستمزدها را تعیین کنیم.

با 108 سال سابقه صنعت نفت هنوز شرکت E&P نداریم

وی با انتقاد از اینکه ما با 108 سال سابقه در صنعت نفت هنوز یک شرکت E&P نداریم تصریح کرد: من زمانی که در وزارت نیرو بودم مپنا را راه‌اندازی کردم و در دوره قبلی وزارت نیز پتروپارس را تاسیس کردم. آن زمان نیز انتقادات زیادی به من وارد شد. اکنون نیز فقط می‌خواهم شرکتی دانش بنیان و E&P در کشور راه‌اندازی کنم و فقط به منافع ملی فکر می‌کنم و این کار از سوی اسرائیل و انگلیس هم انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هر کار جدید و تازه‌ای که از طرف من صورت گیرد با انتقادات و کارشکنی‌های زیادی همراه است خاطر نشان کرد: می‌گویند جناح سیاسی و قوم و خویش خودم را در این شرکت فعال خواهم کرد در حالی که اینگونه نیست. من نوکر جمهوری اسلامی هستم و فقط عزت جمهوری اسلامی برای من اصل است.

وزیر نفت با بیان این که متن مدل جدید قراردادهای نفتی یک متن کاملا حقوقی و تخصصی است، تاکید کرد: هنوز قراردادی بر مبنای این مدل امضا نشده و نگرانی در این باره قابل رفع است.

 

وزیر نفت گفت: منتقدان یکی از مشکلات موجود درباره این قراردادها را تضعیف شرکت ملی نفت ایران می دانند، که این انتقاد به جا نیست.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره محرمانه بودن قراردادهای نفتی گفت: ما می خواهیم بدون ابهام و شفاف کار کنیم و در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش در این باره که draft قراردادهای جدید نفتی منتشر شده که کارشناسان درباره این پیش نویسها انتقادهای جدی دارند، گفت: این draft هنوز نهایی نشده و هم اکنون سه draft از این قراردادها تهیه شده است و draft چهارم نیز در حال تهیه است، اما draftها نظر نهایی وزارت نفت و شرکت ملی نفت نیست.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره این که ماهیت این نوع قرارداد از نگاه منتقدان دارای اشکالات اساسی است، گفت: زمانی که به جزئیات این انتقادها بیشتر توجه شود، معلوم می شود اشکالات در زمینه ماهیت قراردادها وجود ندارد.

وزیر نفت عنوان کرد: در زمینه تعارض این قراردادها با اصل ٤٤ قانون اساسی نیز حاضریم با منتقدان در این بخش بحث کنیم.

زنگنه در پاسخ به پرسشی در این باره که تا چه اندازه انتقادها به مدل جدید قراردادهای نفتی را سیاسی و چه مقدار آن را نبود شفافیت در اطلاع رسانی می‌دانید، اظهارکرد: در ایران نمی توان خیلی این موارد را از هم جدا کرد، زیرا همه حرفهایی که مطرح می شود، عقیدتی و سیاسی است، اما نداشتن شفافیت درباره قراردادهای IPC‌ را نمی پذیرم.

وی با اشاره به مکاتبات جدید انجام شده با رئیس سازمان رسانه ملی تاکید کرد: در این مذاکرات از رئیس سازمان رسانه ملی درخواست کردیم که جلسات مناظره‌ای با حضور منتقدان و مخالفان قراردادهای نفتی ترتیب داده شود و در این برنامه‌ها منتقدان و موافقان نظرات خود را درباره قراردادهای نفتی به صورت شفاف بیان کنند.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مهمترین برنامه‌های وزارت نفت مبنی بر توسعه پارس جنوبی اظهار داشت: توسعه این میدان گازی کاری است کارستان نه از جانب وزارت نفت بلکه جمهوری اسلامی آن را توسعه داده است.

وی ادامه داد: من از ابتدای حضور در وزارت نفت 7 فاز پارس جنوبی را در اولویت اول و 10 فاز را در اولویت دوم قرار دادم و اگر دچار مشکلات مالی نمی‌شدیم 10 فاز دیگر نیز غیر از فاز 14 جزو اولویت‌ها قرار گرفته و در راس توسعه قرار می‌گرفتند.

وی با اشاره به اینکه فاز 12 سال گذشته و فازهای 15 و 16 نیز در سال جاری در مدار تولید و افتتاح قرار گرفته‌اند اظهار داشت: اکنون فاز 18 نیز در مدار است و فاز 17 با گاز فازهای 7،6،8 کار می کنند و تا سال آینده به همان معنایی که من معتقدم افتتاح خواهد شد.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: اگر مشکلات مالی نبود 10 فاز اولویت دوم نیز تا سال آینده به بهره‌برداری می رسیدند اما برنامه این است که به جز فاز 14 بقیه فازها تا پایان این دولت به مدار بیایند.

وی با اشاره به اینکه ما در بدترین شرایط تحریم کار توسعه پارس جنوبی را انجام دادیم به بحث سوخت نیروگاه‌ها اشاره و اظهار داشت: در سال 92 نزدیک 45 درصد سوخت نیروگاه‌ها مایع بود که در سال جاری این میزان به 17 تا 18 درصد رسیده و در سال گذشته نیز میزان سوخت مایع 27 درصد بوده است و این درحالی است که مصرف سوخت نیروگاه‌ها 8 درصد نیز افزایش پیدا کرده.

زنگنه همچنین گفت: ما همچنین توانسته‌ایم صنایع را بدون مشکل اداره کنیم و این درحالی است که مصرف سوخت پتروشیمی‌ها نیز بالا رفته است.

وی در ادامه به تولید نفت با اولویت میادین مشترک اشاره و اظهار داشت: اولویت ما این است که از غرب کارون که اکنون 50 تا 60 هزار بشکه تولید داریم تا پایان دولت به 300 هزار بشکه برسیم.

زنگنه به تولید پتروشیمی‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: تولید پتروشیمی‌ها از ابتدای دولت 16 هزار میلیارد تومان بود که در سال جاری به 18 هزار میلیارد رسیده و با برنامه‌های جدیدی که داریم تا سال 96 به 22 هزار میلیارد خواهیم رسید.

نیاز به 200 میلیارد سرمایه برای توسعه نفت و پتروشیمی

وی با بیان اینکه باید طبق برنامه 5 ساله در بالا دست نفت 130 میلیارد دلار و در پتروشیمی 70 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته باشیم تصریح کرد:  عمده پول مورد نیاز در بخش بالادست باید از طریق منابع خارجی تامین شود و همچنین برای توسعه نفت در میادین مشترک علاوه بر افزایش ضریب بازیافت و جذب فناوری پول نیز باید جذب شود. البته برخی کشورهای منطقه از هر اقدامی برای عدم مراجعه و سرمایه‌گذاری در ایران دریغ نمی‌کنند حتی حاضر شده‌اند که سهام شرکت‌های نفتی خود را واگذار کنند تا رغبت کار در ایران را کاهش دهند.

وزیر نفت با بیان اینکه برای توسعه نفت منابع داخلی جواب نمی‌دهد و باید از صندوق توسعه نیز 500  میلیارد دلار دریافت کنیم اظهار داشت: منابع داخلی فعلا جواب نیازهای جاری ما را نمی‌دهد ضمن اینکه ما باید در تعامل با خارجی‌ها به فکر منابع و فناوری نیز باشیم.

زنگنه با اشاره به امضای قرارداد با دانشگاه‌ها برای افزایش ضریب بازیافت توضیح داد: ما در یکسال اخیر هزار میلیارد تومان برای افزایش ضریب بازیافت نفت با دانشگاه‌ها به امضا رساندیم و در بخش پایین‌دست نیز 500 میلیارد تومان در نظر گرفتیم که باید به قرارداد به دانشگاه‌ها و مراکز علمی منتهی شود. ضمن اینکه برای تقویت بخش داخلی کشور انتقال فناوری و تکنولوژی را نیز مد نظر قرار دادیم.

آماده ازسرگیری سوآپ هستیم

وزیر نفت در پاسخ به ایلنا مبنی براینکه با اجرایی شدن برجام آیا سوآپ نفت در اولویت وزارت نفت قرار می گیرد؟ گفت:  راه برای از سرگیری سواپ باز است اما در اولویت نیست ما جلساتی با کشورهای همسایه داشته‌ایم  و آمادگی نیز داریم.

وی با بیان اینکه برخی کشور ها نیز به ما مراجعه کرده اند و به همه هم جواب مثبت دادیم، افزود:  ما هیچ مشکلی در سوآپ چه نفت و چه گاز نداریم و قدیم ملاحظاتی داشتیم اما الان مشکلی نیست.

زنگنه درباره سفر هیات ایتالیایی به ایران نیز اظهار داشت: ما با عالیترین مقامات ایتالیایی در این کشور مذاکره کرده ایم و اکنون با همکاران مذاکره می کنند تا بحث هایی که با هم تصمیمی گرفتیم باید عملیاتی شود.

زنگنه با اشاره به افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل تولیدی کشور نیز افزود: در ابتدای دولت یازدهم، ٢,٥ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ تولید می شد که امروز این مقدار به ٢٤ میلیون لیتر رسیده است تولید گازوئیل نیز  با ١٠ هزار ppmگوگرد انجام می شد که به ٥٠ ppmکاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهرهای بزرگ گفت: با افتتاح فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از واردات بنزین نیز بی نیاز خواهیم شد البته این پالایشگاه تا کنون 90 درصد پیشرفت داشته و سال آینده ٢  ترین وارد مدار خواهد شد و بر اساس برنامه پیش از پایان دولت یازدهم سه ردیف پالایشی باقیمانده نیز وارد مدار خواهد شد.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، ظرفیت پالایشی کشور در اواخر برنامه ششم توسعه و اوایل برنامه هفتم توسعه به ٣,٢ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

زنگنه در مورد ادامه استفاده از کارت های سوخت گفت: موافق ادامه استفاده از کارت سوخت بنزین نیستم زیرا این کار هیچ توجیهی ندارد.

احتمال جمع آوری کارت‌های سوخت

وی با اشاره به اینکه دولت درباره قیمت بنزین هنوز تصمیمی نگرفته و هیچگونه بحثی در این باره نشده است، گفت ادامه استفاده از کارت های سوخت بنزین هزینه زیادی را به کشور تحمیل می کند.

زنگنه افزود: برخی از اعضای دولت خواستار تداوم استفاده از این کارت ها هستند و می گویند که اطلاعات فراوانی از طریق آنها جمع آوری خواهد شد اما به نظر من این کارت ها کاربردی ندارند.

وی ادامه داد: در صورت استفاده از این کارت ها، اطلاعات مفید جدیدی جمع آوری نخواهد شد و فقط پول اضافی برای نگاه داشتن این سامانه و کارت های سوخت بنزین هزینه خواهیم کرد و  برخی نیز پیشنهاد داده اند در صورت استفاده نکردن از کارت سوخت شخصی، هزینه ای اضافه از رانندگان گرفته شود که به نظر من نادرست است زیرا سبب فساد می شود.

زنگنه با بیان اینکه البته هنوز من تصمیم نهایی را اخذ نکرده و پیشنهادها را به دولت ارائه کرده ام تا دولت نظرنهایی را اعلام کند، افزود: با هر کاری که سبب دونرخی شدن نرخ سوخت شود، مخالفم زیرا باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. البته کارت سوخت گازوئیل همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 در مورد کرسنت صحبت می‌کنم

وی در مورد بحث کرسنت نیز گفت: بزودی نظر خود را اعلام خواهم کرد. 

زنگنه ادامه داد: با بیان اینکه بالاترین مرجع تعیین کننده درباره منافع ملی، شورای عالی امنیت ملی است، برخی منتقدان با وجود اطلاع از مصوبه این شورا درباره این موضوع صحبت می کنند من به دلیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی سکوت کرده ام که این سکوت به من ضربه زده است.

زنگنه با انتقاد از بیان مطالبی که در مخالفت با منافع ملی قرار دارد، ادامه داد: طرف مقابل از برخی سخنان مخالفان در داخل کشور سوءاستفاده کرده و ادعاهای جدیدی را مطرح می کند.

وزیر نفت گفت: بر این اساس ادعاهایی درباره خسارت 50 میلیارد دلاری قراردادهای کرسنت بیان می شود که درست نیست.

وی درباره‌ افزایش تولید 500 هزار بشکه‌ای نفت اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این میزان از خشکی است و بخشی هم محقق شدند، اما هنوز یخ‌های تحریم به طور کامل آب نشده است که زمان می‌برد ما مشتریان زیادی داریم که هنوز منتظر رفع مشکلات بیمه و حمل‌ونقل‌اند و بانک‌ها در دوران تحریم از این موضوع ترسیده‌اند.

وزیر نفت درباره‌ زمان برگزاری مناقصات نفتی افزود: نخستین مناقصات سال آینده و برای حدود 15 تا 16 میدان مشترک نفتی با هدف افزایش بازیافت انجام می‌شود که در مذاکرات ما اولویت شرکت‌های خارجی نیز برای همین میادین بوده است.

زنگنه تصریح کرد: مناقصه در ایران برگزار می‌شود البته قرار بود نشستی در انگلیس داشته باشیم که به دلیل نفرستادن ویزا برای بخش خصوصی ایران حضور ما در این نشست لغو شد.

قراردادگازی با ترکیه

زنگنه درباره‌ی محکومیت ایران در دادگاه قرار‌داد گازی ایران و ترکیه نیز گفت: در قرار‌دادهای گازی به اجبار باید قرار‌داد بلند‌مدت منعقد شود و نمی‌توان قیمت را برای این قرار‌داد به صورت نهایی تعیین کرد، بلکه هر یک از طرفین می‌توانند تقاضای تجدید نظر داشته باشند که ترکیه دوبار این تقاضا را کرد.

وی تصریح کرد:ترکیه علیه ایران تقاضای تخفیف 50 درصدی را مطرح کرد و در دادگاه تخفیف 13 تا 15 درصدی تعیین شد و ما در مدت زمان 60 روزه که الان در آن قرار داریم، فرصت داریم برای تعیین قطعی این درصد مذاکره کنیم. من فکر می‌کنم واقعا در قرار‌داد با ترکیه قیمت ما کمی بالاتر از روس‌ها بوده است.

تهاتر نفت و کالا منتفی است

وزیر نفت اظهار کرد: موضوع تهاتر کالا با نفت با روسیه منتفی است، اما لوک اویل می‌تواند مشتری نفتی ما باشد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا پایین آمدن قیمت نفت امری مدیریت شده است، گفت: نمی‌توان در این مورد قطعی نظر دهم، اما برخی می‌گویند ظاهرا این امر به دلایل اقتصادی است ولی برخی دیگر معتقدند بعضی کشورها قیمت نفت را پایین می‌آورند.

زنگنه ادامه داد: در همین مورد مقاله‌ای معتبر نوشته شده است که می‌گوید کشوری قیمت نفت را پایین آورده برای آنکه به ایران ضربه بزند و ضمن اینکه در صورت وجود اراده سیاسی می‌توان قیمت نفت را یکماهه اصلاح کرد کشورهایی که آن را پایین می‌آورند بیش از ما آسیب می‌بینند، چرا که ما به نخوردن و سختی عادت داریم.

طلب 4 میلیارد دلاری نفتی

وزیر نفت همچنین درباره‌ میزان مطالبات نفتی با اشاره به این‌که مطالبات شرکت نفت از مشتریان خارجی‌اش که بخشی از آن به دولت می‌رسد چیزی در حدود 4 میلیارد دلار است، اظهار داشت: ما از شل، ساراس، هلنیک یونان، ژاپن و هند مطالباتی داریم که تسویه مطالبات از ژاپن و هند آغاز شده و یونان نیز ممکن است مطالباتش را به صورت قسطی پرداخت کند.

وی در مورد این‌که آیا از این به بعد پرداخت‌های نفتی ایران قرار است به یورو انجام شود، گفت: بحث پرداخت یک بحث عملیاتی است، اما استراتژی ما این است که نفت را با قیمت دلاری می‌فروشیم، اما این‌که ارز را چه ارزی بگیریم باید بانک مرکزی تعیین کند البته احتمال دارد پرداخت‌ها به یورو باشد چرا که ما در مورد پرداخت‌های دلاری همچنان مشکل حساب داریم.

وزیر نفت در مورد خط لوله گازی ایران و پاکستان با اشاره به این‌که ایران متعهد و علاقه‌مند به این خط لوله است و در حال تکمیل این خط است، بیان کرد: باید خطوط خود را آماده می‌کرد تا از 2015 تحویل گاز شروع می‌شد. از این نظر تخلف کرده است و ما می‌توانیم خسارت بگیریم، اما اولویت ما فعال کردن اصل قرارداد است.

زنگنه در مورد مذاکرات با عربستان به منظور مدیریت عرضه و تقاضا و بازار نفت اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با تمامی کشورهای عضو اوپک به منظور همگرایی بیشتر در بازار نفت استقبال می کند.

وی با تاکید بر اینکه براساس برآوردهای انجام شده باید در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید شود، افزود: بر این اساس بر ای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت به ۱۳۰ میلیارد دلار و برای بخش پایین‌دستی صنعت نفت شامل پالایشگاه جدید نفت و گاز و پتروشیمی به حدود ۷۰ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌های جدید نیاز است.

وی با اشاره به برنامه ریزی به منظور برداشت ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی، بیان کرد: مهمترین اولویت جذب سرمایه در صنعت نفت کشور استفاده از منابع مالی شرکت های خارجی و بین المللی است.

وزیر نفت در ادامه درباره قرارداد جدید فروش نفت ایران به شرکت لوک اویل روسیه گفت: این قرارداد هیچ ارتباطی به ماجرای تهاتر نفت و کالا بین ایران و روسیه ندارد و این موضوع کلا منتفی شده است.

وی با اشاره به لغو کنفرانس نفتی ایران در لندن، توضیح داد: لغو شدن این کنفرانس نفتی به دلیل عدم صدور ویزا توسط دولت انگلیس بوده است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۳۴۵۶۷۱