خبرگزاری کار ایران

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد :

آب، خط قرمز نظام است /صرفه جویی 6.7 میلیارد مکعب آب با اجرای آبیاری تحت فشار

برای احیای دریاچه ارومیه حدود 350 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که 30 درصد از این مبلغ از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: 40 میلیون دلار اعتبار برای پروژه 46هزار هکتاری سیستان تخصیص داده شد که خوشبختانه کل این مبلغ جذب شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیمراد اکبری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری بیان داشت: برای احیای دریاچه ارومیه حدود 350 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که 30 درصد از این مبلغ از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شد.

وی افزود: برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سال جاری 300 میلیارد تومان جذب شده است و یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی اجرای این طرح در 180 هزار هکتار تا پایان سال مالی 94 (تیرماه) است.

اکبری با اشاره به اینکه به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار 4 هزار و 400 مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود تاکید کرد: اجرای این طرح افزایش 30 درصدی در تولید محصولات کشاورزی را در پی خواهد داشت و همچنین مصرف کود و سموم را تا 25 درصد کاهش خواهد داد و اجرای این طرح در یک میلیون و 500 هزار هکتار اراضی کشاورزی موجب صرفه‌جویی حدود 6.7 میلیارد مترمکعب شده است.

معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در بحث خاک برنامه ای تدوین شده است که طرح جامع محافظت از خاک نام دارد و به منظور اصلاح و بهبود وضعیت خاک کشاورزی است. با توجه به اینکه در کشور از 8.7 میلیون هکتار حدود 1.2 فاقد محدودیت‌های خاکی است بنابراین اصلاح و بهبود خاک های کشاورزی جزو برنامه‌های وزارتخانه است که طرح این لایحه که مصوب شده است به مجلس فعلی نخواهد رسید اما در صورت توجه به این لایحه اقدامات خوبی در این حوزه صورت خواهد گرفت.

وی افزود: رقم فرسایش خاک در کشور 16 تا 17 تن در هر هکتار است به همین خاطر دولت باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای حفاظت از خاک به عمل آورد و با توجه به اینکه عوامل زیادی در افزایش بهره وری در کشور اهمیت دارد اما آب و خاک پارامترهای اصلی در بهره وری در کشاورزی محسوب می‌شود. به همین خاطر باید در برنامه ششم به طور جدی به بحث خاک بپردازیم و اگر منابع اعتباری این پروژه در برنامه ششم تامین شود معاونت آب و خاک این مسئله را به طور جدی پیگیری خواهد کرد.

اکبری با اشاره به اینکه 2.5 میلیون هکتار در طول برنامه ششم برای اصلاح خاک پیش‌بینی شده است افزود: در تبیین این طرح عوامل موثری از جمله دانشگاه‌ها، معاونت آب و خاک، موسسه تحقیقاتی آب و خاک دخیل بوده‌اند تا طرح حفاظت از خاک طراحی شود.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب آب‌های زیرزمینی بیان داشت: براساس آخرین گزارش وزارت نیرو در کنگره تغییر اقلیم اعلام شد که 115 میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آب‌های زیرزمینی استفاده شده است و بیلان منفی شش میلیارد متر مکعب است و با توجه به اینکه 800 چاه غیر مجاز در کشور حفر شده است و سالانه بیش از 20 میلیارد مترمکعب آب از چاه‌های غیر مجاز سفره‌های زیرزمینی غارت می‌شود وزارت نیرو و جهاد کشاورزی باید توجه ویژه‌ای به انسداد چاه‌های غیر مجاز داشته باشد این در حالی است که چاه‌های غیر مجاز را رها کرده‌ایم و به جای آن حق‌آبه چاه‌های مجاز را به روش کنتورهای برقی ساعتی کم کرده‌ایم که همین جا اعلام می‌کنم وزارت جهاد کشاورزی به هیچ عنوان کارایی این کنتورها را تایید نمی‌کند.

اکبری افزود: کنتورها باید حجمی شوند یعنی اگر یک فردی یک حلقه چاه دارد باید حق استفاده هزار متر مکعب آب داشته باشد نه اینکه با نصب کنتور ساعتی برای فعالیت کشاورزی محدودیت ایجاد کرد. بنابراین وزارت نیرو باید در این مسئله تجدیدنظر کند زیرا این کشاورز است که تصمیم بگیرد آب را در چه زمانی استفاده کند. برنامه نصب کنتورهای حجمی باید توسط دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی پیگیری شود تا به کشاورزان جفا نشود. بر همین اساس وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به وزیر نیرو نوشته است تا حجم مصرف را وزارت جهاد کشاورزی تعیین کند تا این دو وزارتخانه در کنار هم به کشاورزی کمک کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای توسعه افقی کشاورزی نداریم اظهار داشت: توسعه عمودی یعنی افزایش بهره‌وری آب و خاک مدنظر وزارتخانه است و اقدامات خوبی درا ین رابطه صورت گرفته است. مثل آبیاری زیرسطحی که میزان تولید را در نقاطی تا چهار برابر افزایش داده است در حالی که میزان مصرف آب را به یک سوم کاهش رسانده است و با برنامه‌ای درست و جامع با منابع آبی که در اختیار کشور است می‌توان به تولید صد میلیون تن مواد غذایی در کشور امیدوار بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه عمر آبیاری نوین بیش از 15 سال است گفت: یکی از برنامه‌های سال95 نوسازی آبیاری تحت فشار اجرا شده در سال های دور است

وی افزود: مشکلات موجود در زمینه آب برای کشور حاصل رفتار نامناسب انسان ها و طبیعت است و متاسفانه نبود نگاه اکولوژیکی به منابع آبی کشور را دچار مشکل کرده است و اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود باید منتظر تبعات زیست محیطی در کشور باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رفع تحریم‌ها و اثرات آن در بخش کشاورزی بیان داشت: تحریم‌ها شکسته شد اما زمان لازم است تا اثرات آن در کشور مشاهده شود. با وجود اینکه دولت روحانی با تحریم‌های ظالمانه و کاهش قیمت نفت با مشکلاتی در تامین مالی پروژه‌ها درگیر است اما باز هم بودجه‌ای را برای نقاط کلیدی در بحث آب و خاک داشته است و به همین خاطر می‌توان نام این دولت را دولت آب گذاشت.

وی افزود: اگر چوب لای چرخ دولت نگذاریم و بیخود و بی جهت دلواپس نشویم می‌توان امید داشت که در سال آینده از سختی‌ها عبور خواهیم کرد زیرا آب خط قرمز برای نظام است و باید موانع و مشکلات موجود در این بخش برداشته شود.

اکبری در خصوص کاهش کیفیت آب در برخی نقاط بیان داشت: در بسیاری از نقاط کیفیت آب کاهش یافته است و در بحث پساب‌های صنعتی و فاضلاب هم تاکید می‌کنم که در صورت تصفیه این پساب‌ها امکان استفاده از آن در مزارع کشاورزی وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته اولیت‌بندی در سیاست آب به صورت آب شرب، کشاورزی و صنعتی است در حالی که این سیاست در کشور ما به شکل آب شرب، صنعت و کشاورزی است که باید در این مسئله تجدیدنظر شود. باید بحث انسداد چاه‌های غیر مجاز را در اولویت قرار دهیم تا از نابودی عرصه تولید جلوگیری شود. در غیر این صورت باید منتظر مخاطرات زیست‌محیطی باشیم.

کد خبر : ۳۴۴۸۶۲