خبرگزاری کار ایران

آلبرت بغازیان در گفتگو با ایلنا:

بانک‌ها در بورس، حباب ایجاد می‌کنند

تامین مالی شرکتها بیشتر از طریق بانک صورت می گیرد تا از طریق بورس بنابراین اگر پروژه ای در بورس عرضه شود آن پروژه می خوابد.

آلبرت بغازیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا و در پاسخ به این پرسش که چرا بانک‌ها به عنوان فعال بازار پول خود را درگیر بازار سرمایه کرده‌اند؟ ، گفت: بانک‌ها اصولا وظیفه دیگری دارند و تنها به عنوان واسط عمل می کنند تا سپرده ها را به دست سرمایه گذارانی برسانند که برای پروژه های خود نیاز به منابع مالی دارند و کار نقل و انتقال منابع را انجام دهند تا بتوانند منابع مالی بیشتری را جذب کنند.

وی افزود: اما اینکه مجاز شود تا پول بانک‌ها وارد بورس شود موضوعی خطرناک است زیرا باعث تداخل می شود.

بغازیان با بیان ایکه هنوزبه آن مرحله نرسیده‌ایم تا عرضه پروژه‌ها در بورس صورت گیرد افزود: تامین مالی شرکت‌ها بیشتر از طریق بانک صورت می گیرد تا از طریق بورس بنا بر این اگر پروژه‌ای در بورس عرضه شود آن پروژه می خوابد.

وی با اشاره به حضور پررنگ حقوقی ها در بورس به جای حقیقی ها افزود: بانک‌ها منابع حاصله را وارد بورس می کنند و به خرید و فروش سهام می پردازند نه اینکه عرضه اولیه‌ را بخرند و همین موضوع باعث بوجود آمدن حباب در بورس می شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه بازارسرمایه توان مالی بالایی ندارد گفت: بیشتر منابع دست بانک‌ها است اما در سایر کشورها مردم پول شان را وارد بورس می کنند و شرکت‌ها هم از طریق بورس تامین مالی می‌کنند .

وی افزود: به خاطر نرخ سود بالای بانکها در ایران پول در دست بانکهاست .

این اقتصاددان گفت: در حال حاضر بانکها به سراغ بورس، مسکن و ساخت و ساز رفته اند این در حالی است که این اتفاق نباید رخ می داد و بانکها باید وظیفه اصلی خودشان را انجام می دادند.

کد خبر : ۳۴۴۶۶۵