خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت خطاب به دلواپسان:

قراردادهای جدید نفتی محرمانه است ولی پیش نویس، محرمانه نیست/ منتقدین راحت بگویند نظام را قبول ندارند

وزیر نفت با بیان این که مسئولان وزارت نفت برای پاسخگویی به منتقدان درباره مدل جدید قراردادهای نفتی آمادگی کامل دارند، گفت: هم ما در گفتگو با منتقدان باید حداقل ها را رعایت کنیم و هم آنها باید بپذیرند که ما مسئولان رسمی، قانونی و مشروع این نظام هستیم.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه درباره مدل جدید قراردادهای نفتی و افزایش انتقادها نسبت به این مدل از قراردادها با اشاره به این که بحثهای مفصلی درباره آنها مطرح می شود، تصریح کرد: در این زمینه نخست باید گفت تا کنون هیچ قراردادی بسته نشده و حتی متن این مدل از قراردادها آماده نشده است.

وی با بیان این مقدمه گفت: قرارداد محرمانه است ولی پیش نویس قرارداد محرمانه نیست.

زنگنه با بیان این که وزارت نفت در زمینه مدل جدید قراردادهای نفتی شفاف ترین رفتار را انجام داده و در طول دو سال گذشته هر فعالیتی که در این زمینه انجام شده در معرض افکار عمومی قرار داده است، افزود: وزارت نفت حتی اگر می خواست فرم قبلی قراردادهای نفتی را اجرا کند باید طبق قانون نفت، از دولت مصوبه دریافت می کرد و آن را در اختیار مجلس قرار می داد و رئیس مجلس شورای اسلامی اگر اشکالی داشت آن را برطرف و بعد در روزنامه رسمی چاپ می کرد و سایت دولت آن را در اختیار همگان قرار می داد که همه این کارها انجام شده است.

وی انتقاد کردن و ایراد گرفتن نسبت به برخی از تصمیمات و قوانین را طبیعی دانست و با بیان این که ما از همان ابتدا آمادگی خود را برای دریافت نظرات کارشناسان درباره مدل جدید قراردادهای نفتی اعلام کردیم، یادآور شد: «مصنوع بشری قابل اصلاح است و وحی منزل نیست» و وزارت نفت آمادگی خود را در صورتی که این چارچوب قرارداد نیاز به اصلاح داشته باشد اعلام کرده است.

وزیر نفت، اساس انجام مذاکره را منطقی دانست و با اشاره به این که برخی افراد از واژه های همچون دزد و خائن استفاده می کنند که پیداست این افراد به دنبال مذاکره نیستند، تصریح کرد: این افراد به دنبال تهمت زدن و فحاشی هستند و حتی کار سیاسی هم نمی کنند چون کار سیاسی هم قواعد و قانون خاص خود را دارد.

زنگنه تاکید کرد: این گروه از افراد به دنبال مذاکره نیستند و حرف خودشان را که جز افترا و تهمت نیست می زنند.

وزیر نفت در ادامه به جلسه سه ساعته با نمایندگان مجلس در ١٣ بهمن ماه اشاره کرد و با بیان این که در این جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرات خود را عنوان کرده و درباره آن بحثهای مفصلی انجام شد، تصریح کرد: در پایان این جلسه در بسیاری از موارد به نظرات مشترک دست پیدا کردیم.

وی با بیان این که هدف ما این است تا خیال نمایندگان و مردم درباره قراردادهای نفتی راحت باشد، اعلام کرد: مطمئنم نیت نمایندگانی که انتقادهایی به این چارچوب قرارداد دارند «خیر» است، اگرچه با من مخالف هستند اما نیتشان توسعه کشور است.

زنگنه سپس به برخی دیگر از واکنش ها نسبت به این قراردادها اشاره کرد و با بیان این که برخی معتقدند نباید با شرکتهای خارجی قرارداد امضا شود و نفت نباید توسعه پیدا کند، توضیح داد: این گروه معتقدند توسعه نفت یعنی توسعه خام فروشی و بارها عنوان و مصاحبه کردند توسعه نفت خلاف سیاست کلی است که اینگونه نیست.

وزیر نفت با بیان این که اینگونه افراد تنها یک بند از سیاست کلی را می خوانند و به دیگر بندها توجه نمی کنند، یادآور شد: توسعه ظرفیت تولید نفت با تاکید بر میدانهای مشترک، توجه به افزایش ضریب بازیافت نیز در سیاست کلی آمده است که این گروه به آن توجه نمی کنند.

به گفته وی، تا نفت توسعه پیدا نکند بخش پایین دستی نیز توسعه پیدا نمی کند؛ اول باید نفت تولید شود تا منجر به قراردادهای پایین دستی شود.

زنگنه با بیان این که هر کسی حرف منطقی دارد و می خواهد صحبت کند من و همکارانم حاضریم همانند گذشته با آنها گفتگو کنیم، یادآور شد: «قبول دارم درباره نفت نگرانیهای وجود دارد و همیشه وجود داشته است، ما می خواهیم اطمینان بخشی کنیم به شرطی که منتقدان بخواهند مذاکره کنند و منطقی باشد و حداقل ها را رعایت کنند.»

وی با تاکید بر این که هم ما در گفتگو با منتقدان باید حداقل ها را رعایت کنیم و هم آنها رعایت کنند و باید بپذیرند که ما مسئولان رسمی، قانونی و مشروع این نظام هستیم، تصریح کرد: نمی شود این افراد بگویند ما شما را قبول نداریم و تنها یک نفر را در نظام قبول داریم و بقیه خائن، دزد و ...  هستند؛ این افراد بهتر است راحت بگویند نظام را قبول نداریم.

وزیر نفت درباره این که این قراردادها چه زمانی برای ارائه به شرکتهای خارجی آماده می شود، گفت: کار تنظیم پیش نویش قرارداد در حال انجام است و پس از نهایی شدن با شرکتها مذاکره می کنیم؛ البته کار مذاکره با شرکتها  آغاز شده است.

 

کد خبر : ۳۴۴۳۲۰