خبرگزاری کار ایران

گزارش وزیر راه در مجلس:

خروج ۱۲ میلیارد دلار برای خرید بلیت از ایرلاین‌های خارجی/ تحویل ۲۰ فروند هواپیمای ATR ظرف سه سال

وزیر راه شهرسازی گفت: هواپیماهای واگذار شده به ایران در قراردادهای اخیر بیش از کل صندلی‌های موجود پروازی ایران است و در طی انعقاد این قرارداد‌ها ظرفیت ناوگان هوایی کشور دو برابر می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، عباس آخوندی در نشست علنی امروز مجلس به ارائه گزارشی درباره قراردادهای امضاء شده میان جمهوری اسلامی ایران و فرانسه برای خرید چندین فروند هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی ایران به دعوت نمایندگان در مجلس حاضر شد و گفت: پیش نویس قرارداد‌ با شرکت ایرباس به مبلغ ده و نیم میلیارد یورو به امضا رسیده که براساس آن ۱۱۸ فروند هواپیمای بردهای متوسط و قاره‌پیما در اختیار ایران قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش دیگری از توافق‌های انجام شده و قراردادهای به امضا رسیده میان دو کشور اعلام کرد: همچنین ۲۰ هواپیمای جت ملخی که توانایی پوشش دادن تمامی فرودگاه‌های کوچک و متوسط ایران را دارد خریداری شد که با این حساب در مجموع ۱۳۸ فروند هواپیما تحویل ایران می‌شود.

او اضافه کرد: هواپیماهای واگذار شده به ایران در قراردادهای اخیر بیش از کل صندلی‌های موجود پروازی ایران است و در طی انعقاد این قرارداد‌ها ظرفیت ناوگان هوایی کشور دو برابر می‌شود.

او گفت: آغاز اجرای این قرارداد‌ها سال ۲۰۱۶ خواهد بود و این واگذاری به تدریج و به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار ایران قرار می‌گیرد و ابتدا از هواپیماهای کوچک‌تر آغاز می‌شود.

آخوندی در توضیح منابع مالی و نحوه تنظیم قراردادهای خرید هواپیما میان ایران و فرانسه یادآور شد: منبع مالی این قرارداد‌ها توسط ایرباس تامین می‌شود که بر این اساس ۱۵ درصد از سوی خود این شرکت و ۸۵ درصد باقیمانده توسط دیگر منابع اروپایی تامین می‌شود و نه بانک مرکزی و نه وزارت اقتصاد هیچ تضمین مالی برای انعقاد قرارداد نمی‌دهند.

او ادامه داد: این قراردادهای امضا شده پیش و پس از انقلاب بی‌سابقه بوده است و باید به عنوان یکی از مهم‌ترین افتخارهای این دولت از آن یاد کرد.

آخوندی در بخش دیگری از گزارش خود که در صحن مجلس قرائت شد، اظهار کرد: علاوه بر انعقاد این قرارداد‌ها برای خری هواپیما، سه یادداشت تفاهم دیگر میان ایران و فرانسه امضا شد که نخستین یادداشت درباره توسعه فرودگاه امام خمینی و همچنین ساخت یک ترمینال خرید ظرف مدت یکسال با منابع سرمایه‌گذار بود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همزمان یک ترمینال دیگر تحت عنوان ترمینال سلام در حال ساخت است که تا پاییز سال آینده به بهره برداری می‌رسد و به تبع آن ترمینال موجود فرودگاه امام برای مدتی از فعالیت خارج شده تا بازسازی و نوسازی شود.

او اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر ظرفیت استاندارد فرودگاه امام ۶ میلیون بوده که هم‌اکنون حدود ۸ میلیون نفر مسافر در آن تردد می‌کنند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته طی مراحل نوسازی ترمینال اصلی، ظرفیت آن به ۱۲ میلیون نفر می‌رسد.

او ادامه داد: همزمان با ساخت این ترمینال‌ها قرار است که ترمینال ایران‌شهر در فرودگاه امام با ظرفیت ۳۰میلیون مسافر ساخته شود و با ساخت آن در طول ۴۰ ماه، ظرفیت فرودگاه امام به ۴۵ میلیون نفر در سال می‌رسد.

آخوندی یادآور شد: یادداشت تفاهمی برای نوسازی فرودگاه مشهد برای افزایش چهار و نیم میلیون نفری منعقد شده است و یادداشت تفاهم دیگری برای توسعه فرودگاه اصفهان تنظیم شده که باتوجه به زیرساخت‌های گردشگری اصفهان، این فرودگاه می‌تواند به یک فرودگاه بین‌المللی گردشگری تبدیل شود. این در حالی است که همزمان ۴ فرودگاه بین‌المللی دیگر نیز در تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز ساخته خواهد شد که امیدواریم با مجموع این قرارداد‌ها بتوانیم ۷ فرودگاه بین‌المللی در ایران بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: از اقدام‌های موثر در مدت اخیر نوسازی کل سیستم ناوبری ایران است و این اقدام از آنجا که ایران دارای یک کریدور طبیعی بوده و همچنین به این دلیل که از سال ۸۳ تا امروز سیستم ناوبری بازسازی نشده، برنامه‌ریزی کردیم تا با اعتباری حدود ۲۵۰ میلیون یورو این مهم را به انجام برسانیم.

او همچنین در بخش دیگری از گزارش خود به نمایندگان مجلس با اشاره به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه اعلام کرد: همه می‌دانند ایران مرکز تعادل منطقه است و در حالی که از یکسو برخی بی‌تدبیری‌های داخلی در گذشته و از سوی دیگر فشار قدرت‌های بزرگ به صورت تصنعی این مرکز تعادل را از ایران بیرون برد، متاسفانه امروز ایران مرکز هاب هوایی نیست و تلاش داریم این مرکز تعادل را در خصوص ناوهای زمینی، چه هوایی و همچنین حمل و نقل و عبور و مرور دریایی به ایران بازگردانیم.

او اضافه کرد: قرارداد‌ها برای خرید هواپیما‌ها درازمدت هستند و در حالی که دوره تحویل ایرباس‌ها به ایران ۸ سال طول می‌کشد دوره بازگشت خرید نیز ۸ سال خواهد بود و امروز دنیا پذیرفته با ما قرارداد ۱۶ ساله ببندد.

آخوندی گفت: قرارداد نوسازی فرودگاه‌ امام خمینی دارای دوره بازپرداخت حداقل ۲۰ ساله است و قراردادهای منعقد شده بیش از قراردادهای تجاری است که این طرز نگرش جهان را به کل اقتصاد ایران نشان می‌دهد و باید افتخار کنیم که این اتفاق در حال رخ دادن است و این دستاورد بزرگ دولت یازدهم بوده که در راستای اجرای برجام انجام گرفته و دنیا پذیرفته که کمترین ریسک در ایران است.

او یادآور شد: آنچه که ما در پی آن هستیم این است که در سطح منطقه و جهان رقابت کنیم و سهم ایران را در بازار جهانی افزایش دهیم و در این راستا برآورد سازمان هواپیمایی کشور این است که از سال ۹۰ تا ۹۳ بیش از ۱۲ میلیارد دلار توسط ایرانیان از شرکت‌های هواپیمایی خارجی بلیت خریداری شده و برآورد شرکت هما این است که ایرانیان حدود ۴ میلیارد دلار برای پرواز به خارج از شرکت‌های خارجی بلیت خریداری می‌کنند در حالی که سهم ایران ایر 4.6 میلیون دلار است، بنابراین لازم است سهم ایران از این زنجیره جهانی و ارزش افزوده جهان را افزایش داده تا ایرانیان برای پرواز به کشورهای جهان به شرکت‌های خارجی متوسل نشوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۲ فروند هواپیمای ایر۳۸۰ داریم که یک غرور ملی محسوب می‌شود. متاسفانه با برخی گزافه‌گویی‌ها و شعارهای بیهوده سهم پرواز‌هایمان را به ترکیه یا سایر کشور‌ها داده‌ایم که این مسئله نشان‌دهنده وضعیت نابسامان هواپیمایی ایران است و طی چهار سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار ارز جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌های خارجی هواپیمایی ایرانی داده شده و این وضعیت باید سامان یابد.

آخوندی یادآور شد: کافی است ۴۰ درصد از این رقم به کشور بازگردد تا تاثیر آن را در اشتغال ببینیم و متوجه بشویم چه میزان اشتغال ایجاد می‌شود. تمام تلاشمان این است که فرودگاه‌های ایران فعال شود و با خرید هواپیماهای ATR تمام فرودگاه‌های کشور را فعال کنیم و به دنبال آن هستیم که با قراردادهای جدید حمل و نقل هوایی ناوگانی مخصوص مناطق محروم و فرودگاه‌های درجه دو ایجاد کنیم تا در مجموع کل نوگان هوایی کشور توسعه یابد.

او گفت: اگر به دنبال توسعه مناطق محروم هستیم، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه توسعه صنعت هوانوردی است و به دنبال آن هستیم که کشور را به ۵ الی ۶ منطقه تقسیم نموده تا سیستم هوانوردی گسترده ایجاد شود و قرارداد برای ATR که عمدتا یک شبکه هوانوردی برای توسعه کشور است محقق شود.

آخوندی افزود: طبق پیش نویس قرارداد، بیست فروند هواپیمای ATR  ظرف سه سال به ایران تحویل داده می‌شود.

او ادامه داد: برنامه ما نوسازی ۵۰۰ هواپیما در ایران است و به دنبال تشکیل یک شرکت کمپانی ملی هستیم. شرکت لیزینگ هواپیمایی تنها می‌تواند ۲۰۰ هواپیما اضافه کند و در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار دهد و ما ATR و ایرباس را تشویق کردیم تا در ازای تسهیلاتی که از صندوق توسعه ملی به آنان می‌دهیم خدماتی برای توسعه شرکت‌های خصوصی اختصاص دهند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد دیگری میان ایران و فرانسه اعلام کرد: در قراردادی که با ایرباس به امضا رسیده، مرکز تعمیر، نگهداری و اُوِرهال تمامی هواپیما‌ها در تهران خواهد بود که هم‌اکنون پیش‌نویس این قرارداد تهیه و امضا شده است.

آخوندی در پایان صحبت‌های امروز خود در صحن مجلس اعلام کرد: در حالی که از تعلیق تحریم‌ها دو هفته گذشته است تصور اینکه همه اجزای قرارداد 10.5 میلیاردی تدوین و نهایی شود گزافه‌گویی است و اینکه برای قراردادهای بزرگ ابتدا پیش‌نویس تهیه شود، امری طبیعی است و همواره تمامی قراردادهای این‌چنینی به همین شکل منعقد می‌شوند.

کد خبر : ۳۴۳۵۷۶