خبرگزاری کار ایران

وزیر راه وشهرسازی :

پیشنهاد تاسیس شرکت حمل و نقل حومه در برنامه ششم

وزیرراه وشهرسازی با انتقاد از نحوه ساخت ایستگاه‌های راه آهن گفت: بعد از گذشت چندین دهه هنوز نتوانسته‌ایم شبکه حمل و نقل یکپارچه بین مترو راه‌آهن و فرودگاه بسازیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در اولین همایش شهرسازی ریل‌پایه با بیان اینکه شهرهای بزرگ کشورمان با مسئله موبیلیتی مواجه هستند گفت: در حالی که انواع موتورهای حمل و نقلی برای آسایش زندگی بشر ابداع شد اما امروز این موضوع در شهرهای بزرگ جهان به بحران جدی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: باید یک اندیشه بنیادی داشته باشیم که چگونه از انواع وسایل موتوری بتوانیم عین سرعت بخشی به جابجایی‌ها کیفیت زندگی و قابلیت زندگی را افزایش دهیم.

وزیر راه شهرسازی تاکید کرد: در عصر جهانی شدن ویژگی بسیار مهم فشردگی زمان و مکان است و مفهوم حرکت در واقع اصلی‌ترین مفهوم جهانی شدن است. به این معنا که هیچ چیز نباید مانع حرکت شود و این مفهوم حرکت خمیر مایه اصلی جهانی شدن است.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر در هیچ یک از ترمینال‌ها فضای عمومی برای مبادله انسانی وجود ندارد گفت: ترمینال‌ها علاوه بر جابجایی مسافر باید مکانی برای مبادله فرهنگی، مبادله اقتصادی و در نهایت مبادله انسان باشد.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های جدید بازخوانی کاروانسراهای قدیمی هستند گفت: دنیا به این سمت می‌رود که بتواند مبادله انسانی صورت دهد اما ما نتوانسته‌ایم حمل و نقل را در اختیار انسان قرار دهیم.

وزیر راه وشهرسازی افزود: آخر کار رشد شتابان شهرک نشینی شهرها در نوردید و در شهرهایی با جمعیت بالای 10 میلیون نفر با مسئله و پدیده حمل و نقل و گرفتاری وسایل موتوری وآلودگی هوا مواجه هستیم.

آخوندی تاکیدکرد: این درحالی است که متاسفانه سایر شهرها هم به دنبال الگوبرداری از این شهرهای بیمار هستند.

وی با بیان اینکه به دنبال یک نظام فکری هستم که چگونه شهروندان را محور قرار دهیم و انسان مسلط بر شهر شود گفت: باید به ایرانشهر جایی که شهروندان از زندگی در شهر لذت می‌برند برگردیم.

آخوندی ادامه داد: شهروندان باید حفظ تعلق به شهر داشته باشند اما در حال حاضر چه کسی می‌تواند حس تعلق به پل صدر داشته باشد این در حالی است که این حس را به میدان نقش جهان اصفهان و میدان کریمخانی در شیراز داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: لازم است که یک بازسازی مجدد از نحوه استفاده از وسایل موتوری داشته باشیم و در حالی که امروز ماشین را فقط به عنوان وسایل نقلیه موتوری می‌شناسیم که یکی از کارآمدترین وسایل نقلیه موتوری قطار و ریل است که آلودگی بسیار کمتر با کارآیی بسیار زیاد دارد.

وی با اشاره به ضرورت وجود سه لایه شبکه حمل ونقلی گفت: در کشورهای پیشرفته سه لایه شبکه حمل و نقلی درون شهری، حومه‌ای و بین شهری وجود دارد که ما تاکنون هیچ حمل و نقل حومه‌ای نداشتیم.

آخوندی با اشاره به سبک زندگی ریل پایه در لندن گفت: منطقه سیتی در شهر لندن گران‌ترین منطقه در جهان است و مدیران لندن که از حقوق بسیار بالایی برخوردار هستند در 65 کیلومتری سیتی زندگی می‌کنند و با قطار حومه‌ای با سرعت 180 کیلومتر خود را به مرکز شهر می‌رسانند. بنابراین این نشاندهنده اهمیت ریل در کلانشهرهای کشورهای توسعه یافته است.

وی با اشاره به ضرورت یکپارچگی مدهای حمل ونقلی درون شهری و برون شهری گفت: در درون‌شهرها نیاز به حمل و نقل حومه‌ای ضروری است چرا که می‌تواند شهرهای حومه را به مرکز شهر برساند.

وزیر راه شهرسازی ادامه داد: این درحالی است که روزانه 450هزار خودرو وارد تهران و 450هزار خودرو از تهران خارج می‌شود یعنی چیزی حدود 900هزار خودرو روزانه به تهران تردد دارند و این حجم آلودگی وحشتناکی را در پسی دارد.

وی افزود: این درحالی است که با حمل و نقل حومه‌ای می‌توان رفت و آمد را کاهش داد.

آخوندی ادامه داد: روزانه در جاده کرج چیزی حدود 107 هزار خودرو تردد دارد که عقل سلیم می‌گوید این حجم از تردد به روی ریل بیاید.

وی با اشاره به افزایش تعداد خودروها گفت: با توجه به افزایش تعداد خودروها چاره‌ای جز چند طبقه کردن جاده‌ها نداریم این درحالی است که می‌توانیم با هزینه بسیار کمتر این تعداد تردد را بر روی ریل بیاوریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد دولت در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیشنهاد تاسیس شرکت حمل و نقل حومه‌ای را داده‌ایم که یک شرکت متولی این بخش از حمل و نقل باشد و بتواند حمل و نقل‌های درون شهری را به برون شهری متصل کند.

آخوندی با اشاره به عملکرد قطارهای حومه‌ای گفت: سرعت قطارهای حومه‌ای باید بیشتر از مترو باشد و ایستگاه‌های آن کمتر از مترو باشد تا بتواند حمل و نقل را سریعتر انجام دهد.

وی با بیان اینکه بین کرج و ورامین را باید از زیر شهر تهران عبور دهیم و متصل کنیم گفت: پرند و شهریار و شمال شرق تهران را هم باید از زیر شهر تهران عبور دهیم و این الگو باید در سایر کلان‌شهرها هم انجام شود.

آخوندی با تاکید براینکه در کشورمان هر کسی قلمرو حکومتی دارد و مترو، راه آهن و شرکت وا حد هر کدام قلمرو حکومتی مشخصی برای خود دارند گفت: درحالی که این سازمان‌ها باید در خدمت شهروندان باشند شهروندان در خدمت سازمان‌ها قرارگرفته اند.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد برقراری نظام یکپارچه در حمل و نقل شهری بین شهری و حومه‌ای گفت: در حال حاضر  هنوز ایستگاه‌های راه‌آهن به مترو متصل نیستند و موانع زیادی برای اتصال شبکه‌های حمل و نقلی وجود دارد

وزیر راه و شهرسازی از ورود تراموا به سیستم حمل و نقل شهری خبر داد و افزود:باید بین راه‌آهن متور و فرودگاه‌ها اتصال برقرار کنیم.

آخوندی با انتقاداز طراحی ایستگاه‌های راه‌آهن در کلان‌شهرها گفت: ایستگاه‌های راه‌آهن طراحی‌های ملا نصرالدینی شده‌اند به طوری که ایستگاه راه آهن شیراز با آن همه امکانات و تجهیزات را در بیابان ساخته‌اند ود رحالی که بلیت قطار تهران شیراز 50 هزار تومان است مسافر باید 35 هزار تومان بابت جابجایی از ایستگاه راه‌آهن به مرکز شهر بپردازد.

وی افزود: از سوی دیگر قرار براین بود که در قرارداد چندمیلیارد تومانی قطار پرسرعت تهران قم اصفهان ایستگاه راه‌آهن قم  را خارج از مرکز شهر بسازند و در این صورت درحالی که مسافر از تهران در مدت زمان 20 دقیقه به قم می‌رسید در ظرف زمانی یکساعته باید خود را به مرکز شهر می‌رساند.

آخوندی گفت: قرار بر این است طی یک برنامه 8 تا 10 ساله طراحی شهرها برمبنای ریل تدوین شود

 

کد خبر : ۳۴۲۸۵۲