خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تاسیس شرکت ملی خرید و اجاره هواپیما/مذاکره با پژو برای نوسازی ناوگان کامیونی

وزیر راه و شهرسازی از تاسیس شرکت ملی اجاره و خرید هواپیما خبر داد و گفت: با پژو فرانسه برای نوسازی ناوگان کامیونی مذاکراتی داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در برنامه نگاه یک با اشاره به دستاوردهای سفر به فرانسه و ایتالیا گفت: مذاکراتی برای نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و موافقت‌نامه‌هایی هم در بحث دریایی و نوسازی ناوگان جاده‌ای داشتیم.

وی با اشاره به قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس جدید گفت: 45 فروند از این تعداد هواپیما ایرباس 320، 45 فرند دیگر ایرباس 330، 16 فروند ایرباس 350 و 12 فروند ایرباس 380 است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر در ناوگان هوایی کشورمان 250 فروند هواپیما وجود دارد که 100 فروند از این هواپیماها از رده خارج هستند گفت: 150 فروند هواپیمای باقی مانده میانگین سن 22 سال را دارند.

آخوندی ادامه داد: در حالی که ایران ایر به علت تحریم‌ها مسافر خود را از دست داد و در سال گذشته چیزی حدود 4.6 میلیون مسافر جابجا کرد ایرلاین‌های جنوب خلیج فارس چیزی حدود 88 میلیون مسافر جابجا کردند و ایران‌ایر که زمانی جزو 5 ایرلاین برتر دنیا بود سهم خود را در بازار از دست داد.

تحویل 118 فروند هواپیما در 8 سال

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مبلغ قرارداد ایرباس‌های جدید چیزی حدود ده و نیم میلیارد دلار است گفت: این تعداد هواپیما ظرف مدت 8 سال به ایران تحویل داده می‌شود.

آخوندی درباره نحوه بازپرداخت اقساط اظهار داشت: مدل قرارداد با ایرباس اجاره به شرط تملیک است و برای خرید 500 فروند هواپیمای مورد نیاز به چیزی حدود 50 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

وی تاکید کرد: هیچ یک از ایرلاین‌ها نه شرکت‌های هواپیمایی داخلی چنین سرمایه‌ای را ندارند. بنابراین مدل اجاره به شرط تملیک مناسب‌ترین و منطقی‌ترین نوع خرید هواپیما برای ایران است.

فاینانس 85 درصدی ایرباس

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خود شرکت هواپیماسازی ایرباس هزینه خرید 118 فروند هواپیما را فاینانس کرده است گفت: 85 درصد مبلغ را ایرباس تامین و فاینانس می‌کند و ما به تدریج اقساط هواپیماهای جدید را پرداخت می‌کنیم.

آخوندی با بیان اینکه 15 درصد از مبلغ قرارداد یعنی یک و نیم میلیارد دلار سهم آورده ایران است گفت: این یک و نیم میلیارد دلار یک جا پرداخت نمی‌شود و ظرف 16 سال اقساط این قرارداد را پرداخت می‌کنیم.

آخوندی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌های ارزی گفته می‌شود برای بازپرداخت اقساط مشکلاتی به وجود خواهد آمد گفت: کشور آمریکا پیش از این گفته بود که ایران نمی‌تواند با ایرباس قرارداد ببندد. نباید به این صحبت‌هایی که پایه و اساس ندارد توجه کرد. این موضوع بسیار ساده است و ما می‌توانیم مبنای ارزی قرارداد را تغییر دهیم.

وی همچنین درباره بیمه این فاینانس گفت: طبق قرارداد قرار است ایرباس برای تضمین فاینانس این قرارداد از بیمه کوفاس فرانسه استفاده کند.

تاسیس شرکت ملی تامین هواپیما

وزیر راه و شهرسازی از تاسیس شرکت ملی تامین و اجاره هواپیما در کشورمان خبر داد و گفت: قرار است شرکتی را تاسیس کنیم که بحث مذاکرات، خرید و اجاره هواپیما را برعهده بگیرد و این تعداد هواپیما را در اختیار سایر ایرلاین‌ها قرار دهد.

وی ادامه داد: البته ایرلاین‌های خصوصی هم در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند اما این قرارداد خرید 118 فروند هواپیما برای نوسازی ناوگان ایران ایر بود.

آخوندی همچنین با اشاره به خرید هواپیما از شرکت ATR ایتالیا گفت: ناوگان هوایی ما باید مجهز به تمام تایپ‌های هواپیمایی باشد البته اولویت ما در خرید با ایرباس هواپیماهای 320 بود.

ایرانی‌ها 5 میلیارد دلار بلیت از ایرلاین‌های خارجی خریدند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از یک طرف ادعای رقابت با کل جهان را داریم و از طرف دیگر بنگاه‌های اقتصادی بسیار کوچکی داریم ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی برای رقابت با ایرلاین‌های دنیا باید توانایی مالی و فنی را داشته باشند و یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای مذاکره خرید هواپیما صورت‌های مالی است.

وی افزود: این در حالی است که به غیر از دو ایرلاین کشورمان سرمایه سایر ایرلاین‌ها به اندازه یک هواپیما هم نیست و این نشان می‌دهد که نیاز به بازسازی ساختاری داریم.

آخوندی با بیان اینکه در صنعت هواپیمایی ما تنزل پیدا کرده‌ایم ادامه داد: تنها مسافران ایرانی برای جابجایی‌های بین‌المللی چیزی حدود 5 میلیارد دلار بلیت از ایرلاین‌های خارجی خریدند و ایرلاین‌های داخلی سهم خود را از بازار از دست داده‌اند.

فرصت 6 ماهه به ایرلاین‌ها برای افزایش سرمایه

آخوندی با بیان اینکه کفایت سرمایه ایرلاین‌ها برای انجام پروازهای بین‌المللی باید 350 میلیارد تومان باشد گفت: در برابر این مبلغ نباید هیچ دودلی داشته باشند.

آخوندی ادامه داد: همانطور که گفتم از مهم‌ترین فاکتورها برای شرکت‌های هواپیماساز جهت فروش هواپیما به ایرلاین‌ها صورت مالی است که هیچ یک از ایرلاین‌ها نمی‌توانند صورت مالی مناسبی را ارائه دهند.

وی افزود: به ایرلاین‌ها 6 ماه فرصت داده‌ایم که سرمایه خود را افزایش دهند که این افزایش سرمایه را می‌توانند از روش‌های مختلفی از جمله ادغام انجام دهند. البته افزایش سرمایه از طریق سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی برای ما مهم نیست و از هر طریقی که می‌توانند باید افزایش سرمایه دهند.

100 هواپیمای دیگر برای ایران ایر می‌خریم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی هما‌(ایران ایر) تا هفت سال دیگر می‌تواند با ایرلاین‌های جهانی معتبر رقابت کند گفت: ایران ایر زمانی پنجمین شرکت هواپیمایی قدرتمند در دنیا بوده و هنوز هم ظرفیت این را که به آن جایگاه برگردد را دارد.

وی افزود: ناوگان هوایی کشورمان به 500 فروند هواپیما نیاز دارد که کمتر از 100 فروند دیگر را دولت مذاکره و خریداری خواهد کرد.

آخوندی گفت: بنابراین تعداد باقی مانده را شرکت‌های خصوصی خودشان باید وارد مذاکره شوند.

با بویینگ مذاکره رسمی نکرده‌ایم

وزیر راه و شهرسازی درباره خرید هواپیما از شرکت آمریکایی بویینگ گفت: هنوزهیچ مذاکره رسمی بین ایران و بویینگ آمریکا انجام نشده است. اما هیچ مانعی هم برای انجام مذاکرات وجود ندارد و ما اعلام آمادگی برای ورود به مذاکره کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره خرید هواپیماهای سوخو از روسیه گفت:‌ هنوز سازمان هواپیمایی هیچ مجوزی برای هواپیماهای سوخو صادر نکرده است.

ظرفیت فرودگاه امام به 100 میلیون مسافر می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح‌های توسعه فرودگاه حضرت امام گفت: توسعه فرودگاه حضرت امام در 3 فاز انجام می‌شود که در فاز اول یک ترمینال جدید با ظرفیت سه و نیم میلیون مسافر یک ساله ساخته می‌شود.

وی افزود: ترمینال دیگری هم تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که ظرفیت آن برای 5 میلیون مسافر است.

آخوندی ادامه داد: همچنین ترمینال موجود فرودگاه حضرت امام از عملیات خارج می‌شود و در بازسازی مجدد ظرفیت آن به12 میلیون مسافر می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در فاز بعدی ترمینال ایرانشهر همزمان با این ترمینال‌ها ساخته می‌شود گفت: ظرفیت ترمینال ایرانشهر حدود 30 میلیون مسافر است که چهار ماه دیگر کلنگ‌زنی می‌شود و مدت ساخت آن 40 ماهه است.

وی ادامه داد: همزمان با این اقدامات شهر فرودگاهی امام منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی را داریم و در فاز دوم ترمینالی با ظرفیت 45 میلیون مسافر ساخته خواهد شد که سر جمع آنها ظرفیت فرودگاه حضرت امام را به 100 میلیون مسافر می‌رساند.

وی همچنین ادامه داد: در سفر به فرانسه مذاکراتی را هم با ایتالیایی و فرانسوی‌ها برای توسعه فرودگاه‌های اصفهان و مشهد را داشتیم و همچنین توسعه فرودگاه‌های اهواز، بوشهر، تبریز و شیراز را در دستور کار قرار داده‌ایم.

فرودگاه مهرآباد را برای ساخت و ساز به شهرداری نمی‌دهیم

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه شهرداری تهران معتقد است فرودگاه مهرآباد باید از تهران خارج شود گفت: در کشورهایی مانند لندن و فرانسه فرودگاه‌ها در داخل شهرها ساخته شده‌اند و این منطقی نیست که برای پرواز نیم ساعته مسافر برای رسیدن به فرودگاه دو ساعت در راه باشد.

وی تاکید کرد: فرودگاه مهرآباد را برای ساخت و ساز بیشتر به شهرداری نمی‌دهیم.

برای نوسازی ناوگان کامیونی 6 میلیارد دلار سرمایه نیاز است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای سفر به فرانسه و ایتالیا مذاکراتی برای نوسازی ناوگان جاده‌ای داشته‌ایم؛ گفت: درحال حاضر 127 هزار کامیون با عمر بالای 20 سال در کشورمان فعال است که نوسازی این تعداد کامیون به سرمایه 6 میلیارد دلاری نیاز دارد.

وی از نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون در ناوگان جاده‌ای کشورمان خبر داد و گفت: 13 شرکت توانایی ساخت تولید کامیون را دارند که با این شرکت‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و قرار است که کامیون‌های کهنه را خریداری کنند و با مدل اجاره به شرط تملیک کامیون‌های جدید را در اختیار رانندگان قرار دهند که بخشی از سود این اقساط را دولت می‌پردازد.

وی همچنین از مذاکره با پژو برای ارائه کامیون‌های جدید خبر داد و گفت: با پژو هم مذاکراتی برای خرید کامیون‌های جدید داشتیم.

کد خبر : ۳۴۲۷۵۰