خبرگزاری کار ایران

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

260 هزار تن ذرت خوزستان خریداری شد

معاون بازگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام میزان خرید ذرت در طرح قیمت تضمینی ذرت در خوزستان که بصورت پایلوت در این استان اجرا شد را 260 هزار تن اعلام کرد.

عباس والوزی-معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام-در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص طرح خرید محصول ذرت باقیمت تضمینی از طریق بورس که برای اولین بار در کشور در استان خوزستان بصورت پایلوت اجرا شد بیان داشت: کشاورزان هرساله در زمان برداشت ذرت در استان خوزستان بدلیل نوسان و افت شدید قیمت این محصول با مشکلاتی مواجه بودند که بر این اساس در سال 94طبق ابلاغیه هیات وزیران مقرر شد دو محصول ذرت در استان خوزستان به‌صورت عرضه در بورس فروخته شود.

وی افزود: تاامروز 260 هزار تن ذرت خوزستان خریداری شده است؛ البته 200 هزار تن بر روی تابلو رفته و مابقی در نوبت تابلوی بورس است.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام با تاکید بر اینکه از مزایای این طرح کوتاه شدن دست دلالان و ساماندهی و جلوگیری از نوسان قیمت این محصول است بیان داشت: علاوه بر اینکه این طرح بازار عرضه را برای تولیدکنندگان ساماندهی کرده، میزان رضایت کشاورزان را به دلیل اینکه 70 درصد از مبلغ فروش ذرت را طی دو روز دریافت  می کنند افزایش داده است.

وی افزود: دولت متعهد است که وجه باقی مانده را به کشاورزان پرداخت کند؛ اما چون در گذشته کشاورز نزدیک به 6 ماه برای دریافت کل وجه فروش خود معطل می ماند در این طرح این مساله برطرف شده است.

والوزی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی قطعا پیشنهاد اجرای این طرح در استان های دیگر را ارائه می دهد زیرا این طرح بسیار موفق بوده است و رضلایت کشاورزان و مهمتر از آن کاهش هزینه های دولت را درپی داشته است؛ بنابراین می توان انتظار داشت که این طرح در استان های دیگر که ذرت تولید می کنند نیز اجرا شود.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به اینکه در این طرح کشاورزان محصول را بصورت خرد و هر مقداری که بر اساس تاییدیه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها کشت و برداشت کرده باشند عرضه می کنند افزود: البته اگر از استان های دیگر ذرت به این استان وارد شود از خرید این محصول جلوگیری خواهد شد.

و در پایان در رابطه با موفقیت آمیز نبودن طرح قیمت تضمینی جو در استان کرمانشاه گفت: مقدار زیادی از جو کرمانشاه در این استان به مصرف رسید و بخشی از آن تبدیل به ذرت علوفه ای  شد، این نوع ذرت قابلیت عرضه در بورس نداشت؛اما مابقی در بورس به فروش رفت؛ البته چون این طرح برای اولین بار انجام شد آگاهی مردم پایین بود و یکی از عواملی که موجب شد مراجعه کم باشد این مساله بوده است؛ اما در خوزستان به طور کامل اطلاع رسانی شد و به همین خاطر این طرح در این استان بسیار موفقیت آمیز بوده است.

 

کد خبر : ۳۴۲۱۷۲