خبرگزاری کار ایران

ولی نوری در جمع مدیران فاوای کشور عنوان کرد:

شهرهای هوشمند، واقعیت­های پیش روی آینده مدیریت شهری

پژوهشگر مسائل شهری با اشاره به اینکه شهرهای هوشمند، واقعیت­های پیش روی آینده مدیریت شهری است، گفت: این شهرها از قدرت شبکه­های ارتباطی آنلاین، فناوری­ها و حسگرهای بدون سیم و سیستم مدیریتی هوشمند برای حل مشکلات و چالش­های حال و آینده و ارائه خدمات جدید استفاده می­‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، دومین کنفرانس شهر هوشمند امروز در محل مرکز همایش های آدینه تهران برگزار شد. در این همایش سامان ولی نوری دکترای برنامه‌ریزی شهری و پژوهشگر مسائل شهری در مقاله‌ای تحت عنوان مدیریت هوشمند شهری به بررسی  چندوچون شرایط و الزامات مدیریت شهری پرداخت.

وی در ابتدا به زمینه‌ها و شرایطی که باعث شده است مفهوم شهر هوشمند حالتی فراگیر پیدا کند اشاره کرد و گفت: افزایش جمعیت شهرنشین جهان از نیمه دوم قرن گذشته و نیز افزایش تعداد شهرهای بزرگ باعث شد که یک نوع سرخوشی و کبر و غرور ناشی از پیشرفت به‌خصوص جامعه غربی را فرا بگیرد اما این سرخوشی چندان به طول نینجامید چرا که شهرها با انبوهی از مشکلات اجتماعی ، اقتصادی و  زیست محیطی مواجه شدندو متخصصان و صاحبنظران را به چارجویی برای حل مشکلاتی که شهرها را رو به تباهی می برد وادار کردند.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق با یک پدیده دیگری در اواخر قرن گذشته تلفیق شد که همان انقلاب اطلاعات و ارتباطات و به تعبیری شبکه ای شدن جوامع بود، افزود:  ظهور و پیشرفت فناوری‌های نوین می‌توانست به کمک شهرها و جوامع شهری بیاید که این امر خود را در تعابیری چون شهر الکترونیک، شهر دیجیتال شهر مجازی و شهر هوشمند نشان داد.

این پژوهشگر شهری شهرهای هوشمند، را واقعیت­های پیش روی آینده مدیریت شهری در سراسر جهان خواند و گفت: این شهرها از قدرت شبکه­های ارتباطی آنلاین، فناوری­ها و حسگرهای بدون سیم و سیستم مدیریتی هوشمند برای حل مشکلات و چالش­های حال و آینده و ارائه خدمات جدید استفاده می­کنند.

وی ابعاد و جنبه های مدیریت شهری هوشمند را شامل اصلاح روشهای مدیریت(مدیریت شفاف، در دسترس و پاسخگو)، اصلاح رویکردهای برنامه ریزی شهری(شهرهای فشرده و .. )، داشتن چشم انداز بلند مدت و فراشهری، حمایت از نوآوری، تحقیق و توسعه، تشویق و ترغیب مشارکت، فراهم کردن زیرساختهای تکنولوژیکی و تطبیق قوانین و مقررات شهری با تکنولوژی های نوظهور بر شمرد و گفت:  از جمله مهمترین راهکارها برای دست یابی به شهر هوشمند تدوین چشم انداز و ترسیم آینده قابل حصول و واقع بینانه توسط مدیریت شهری برای ، فراهم کردن  منابع و مراجع عظیم داده ها و اطلاعات از تمامی ابعاد و اجزاءشهر،  در دسترس عموم بودن این اطلاعات و ترکیب امکانات سخت افزاری و نرم افزاری است.

کد خبر : ۳۴۱۷۰۰