خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های گازی ایران در پساتحریم اعلام شد:

احتمال مشارکت چین در خط لوله صلح

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز با تشریح وضع مذاکرات گازی ایران با عمان، عراق، ترکیه، ارمنستان و پاکستان از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچون کویت و امارات و هند به عنوان مهمترین بازارهای جدید گازی در پساتحریم نام برد.

به گزارش ایلنا، علیرضا کاملی درباره مهمترین مذاکرات ایران به منظور امضای قراردادهای صادرات گاز طبیعی در دوران پساتحریم، گفت: صادرات گاز طبیعی به کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس اولویت اول تجارت گاز ایران در دوران پساتحریم است.

وی با اعلام این که یکی از قراردادهای جدید گازی مربوط به عراق است، تصریح کرد: در مجموع ایران روزانه ۶۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر خواهد کرد، البته این میزان در فصول گرم بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران  با تاکید بر این که روزانه حدود ۳۰ و ۳۵ میلیون متر مکعب از این گاز طبیعی به ترتیب به استان های بغداد و بصره عراق تحویل داده خواهد شد، اظهار کرد: در شرایط کنونی عراق بیش از ۹۹ درصد کار احداث خط لوله و تاسیسات دریافت گاز را انجام داده و تنها به دلیل نا امنیهای موجود در برخی از مناطق این کشور، هنوز برنامه صادرات گاز عملیاتی نشده است.

احتمال مشارکت چین در خط لوله صلح

 کاملی همچنین درباره وضع صادرات گاز طبیعی به پاکستان، توضیح داد: ایران در زمینه صادرات گاز به پاکستان تاکنون اقدامهای زیادی داشته به طوری که هم اکنون  بخش عمده ای از خط لوله صادراتی تا مرزهای پاکستان احداث شده است.

 وی با یادآوری این که پاکستان به بهانه تحریم ایران تاکنون اقدام خاصی در زمینه احداث ۷۸۰ کیلومتری خط لوله گاز در خاک خود انجام نداده است، تبیین کرد: از این رو این قرارداد فعلا مسکوت مانده و طرف پاکستانی در این زمینه به دنبال یک شریک خارجی که احتمالا چینی‌ها خواهند بود، است.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان این که در هر قراردادی جریمه هایی برای اجرا نشدن تعهدهای وجود دارد، اما ایران دوست ندارد با کشور همسایه خود که روابط صمیمانه ای با آنها داریم وارد فاز جریمه شویم، تاکید کرد: با این وجود طبیعی است هر کشور به فکر منافع مردم خود باشد، از این رو اگر اقدام پاکستان سبب ضرر ما شود بدون شک بر اساس شرایط قرارداد عمل خواهیم کرد.

به گفته وی، بر اساس قرارداد حدود ۲۱.۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز به این کشور صادر شود که هنوز در مورد افزایش این حجم مذاکراتی نشده است.

وضع افزایش صادرات گاز به ترکیه

 کاملی در ادامه از ترکیه به عنوان یکی از مشتریان سنتی خریدار گاز طبیعی ایران نام برد و افزود: بر اساس قرارداد موجود، سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز باید به این کشور صادر شود.

وی با بیان این که هم اکنون دو کشور به سبب دو ادعای ترکیه که در ادعای اول دادگاه به نفع طرف ایرانی رای داد  در دادگاه بین‌المللی به سر می‌برند، گفت: به طور طبیعی تا زمانی که رای دادگاه برای ادعای دوم اعلام نشود هیچگونه مذاکره جدی برای افزایش صادرات صورت نخواهد گرفت، اما آنچه مسلم است هم اکنون ظرفیت خط لوله گاز میان دو کشور بیشتر از حجم فعلی صادرات است.

آغاز ساخت خط لوله گاز ایران-عمان در سال ۹۵

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در ادامه با یادآوری این که سابقه مذاکرات گازی ایران و عمان به بیش از ۱۰ سال پیش باز می‌گردد، تصریح کرد: اسفند ماه ۱۳۹۲ توافق نامه ای برای صادرات گاز از طریق خط لوله دریایی به میزان ۲۸ میلیون متر مکعب با عمان منعقد شد.

وی با اعلام این که بر اساس این توافق نامه قرار است بخشی از این گاز در بازار داخلی عمان و بخش دیگر به عنوان خوراک پروژه‌های ال.ان.جی این کشور شود، اظهار کرد: هم اکنون حدود ۲۵ درصد از ظرفیت تاسیسات ال.ان.جی عمان به دلیل کمبود عرضه گاز از منابع داخلی برای استفاده است، افزون بر این بر اساس این توافق نامه، این امکان وجود دارد از طریق خاک این کشور به کشورهای دیگر منطقه گاز صادر شود.

کاملی با تاکید بر این که به زودی مذاکرات بر سر موضوع قیمت فروش گاز طبیعی را آغاز خواهیم کرد، بیان کرد: کار مطالعه و مهندسی پایه احداث خط لوله دریای این پروژه به یک شرکت ایرانی واگذار شده و تصور می کنم با نهایی شدن کار مطالعه در طول ۱.۵ سال آینده این خط لوله احداث شود و پیش بینی می‌شود تا اوایل سال آینده کار احداث این خط لوله آغاز شود.

آمادگی ایران برای افزایش صادرات گاز به ارمنستان

وی در ادامه با بیان این که هم اکنون روزانه حدود یک میلیون متر مکعب گاز ایران به ارمنستان صادر می شود، تبیین کرد: با توجه به ضریب تبدیل موجود در قرار داد، از این کشور برق دریافت می کنیم.

 کاملی با یادآوری این که احجامی که در این قرار داد با ارمنستان ذکر شده به ما اجازه صادرات روزانه ۵ میلیون متر مکعب گاز را می دهد، اما این منوط به ایجاد زیر ساخت های لازم از سوی طرف ارمنی است، تاکید کرد: در فاز دوم این قرار داد این کشور هنوز به تعهدات خود عمل نکرده اند اما به تازگی پس از توافق با شرکت توانیر، کار ساخت خط انتقال خط ۴۰۰ کیلو ولت را شروع کرده اند و این طور که آنها اعلام کرده اند تا دو سال آینده این پروژه تمام می شود.

آغاز مذاکرات جدید گازی با هند و اعراب

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران همچنین در خصوص مهمترین بازارهای جدید گازی ایران، گفت: بر اساس اولویتهای تعیین شده هم اکنون با کشورهای منطقه همچون کویت و امارات متحده عربی در حال مذاکره هستیم که امیدواریم با لغو تحریمها این مذاکرات به نتایج خوبی برسد.

کاملی همچنین با اشاره به مذاکرات انجام شده گازی با هندوستان، خاطرنشان کرد: براساس آن گاز ایران از طریق یک خط لوله دریایی به طول یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر با هزینه شرکت هندی ساخته می شود، به زودی مذاکره با خریداران گاز در هند آغاز می‌شود.

کد خبر : ۳۳۸۹۶۹