خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران خبر داد:

خروج رقم قابل توجه ارز با ارزش‌گذاری غیرمنطقی برنج‌های وارداتی

مسیح کشاورز با انتقاد از تعیین ارزش پایه برنج وارداتی توسط گمرک بیش از قیمت‌های اعلام شده در بازارهای جهانی، اظهارداشت: در حالیکه قیمت برنج در بازارهای جهانی با کاهش قابل توجهی روبرو شده‌است، اما گمرک بی‌توجه به این کاهش قیمت، ارزش پایه برنج‌های وارداتی از هند و پاکستان را حدود 200 دلار بیشتر تعیین کرده‌است.

مسیح کشاورز در گفتگو با خبرنگار ایلنا، این اقدام گمرک که موجب خروج میزان قابل توجهی ارز اضافی از کشور خواهد شد را مغایر با منافع ملی و حقوق مصرف‌کننده دانست و افزود: در حالیکه قیمت برنج‌های هندی و پاکستانی در بازارهای جهانی 700 و 705 دلار اعلام شده‌است، گمرک برای برنج هندی 895 دلار و برای برنج پاکستانی 945 دلار ارزش پایه تعیین کرده‌است.

وی گفت: تعیین ارزش گمرکی بالاتر از نرخ بازار علاوه بر خروج ارز اضافی از کشور، موجب افزایش قیمت در بازار مصرف می‌شود.

دبیرانجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه با تعیین ارزش گمرکی بالاتر از قیمت واقعی، واردکنندگان یا باید این رقم را پذیرفته و اجازه دهند ارز بیشتری از کشور خارج شود و یا مطابق قیمت واقعی به گمرک نرخ اعلام کنند که مشمول جریمه می‌شوند، توضیح‌داد: اگر واردکنندگان این عدد را بپذیرند، پس از کسر درصدی از مابه‌التفاوت مابقی ارز اضافی را از فروشندگان برنج گرفته و از آنجایی که ارز اختصاص داده شده مبادلاتی است‌، می‌توانند با عرضه آن در بازار داخلی سود قابل توجهی به دست آورند.

وی گفت: از سویی با توجه به اینکه مطابق قیمت تعیین شده از سوی گمرک، قیمت برنج‌‌های وارداتی بیشتر تعیین‌شده، می‌توانند در بازار داخلی نیز با قیمت بالاتری عرضه کنند.

کشاورز با اشاره به اینکه در چنین شرایطی به دلیل افزایش قابل توجه قیمت برنج وارداتی بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه از خوردن این ماده غذایی محروم خواهند شد، گفت: از سویی به دلیل افزایش قیمت، قاچاق توجیه پذیرشده و شاهد هجمه محصولات قاچاق خواهیم بود که نظارت‌های کیفی و بهداشتی روی آنها اعمال نخواهدشد.

وی با بیان اینکه در چند روز گذشته و به دنبال اعتراض انجمن واردکنندگان برنج ایران به این تصمیم، شاهد موضع‌گیری‌های غیرمنطقی و فرافکنی توسط برخی افراد هستیم، اظهارداشت: متاسفانه برخی مدافعان این تصمیم غیرمنطقی با بهانه قراردادن حمایت از تولید داخل، واردکنندگان را متهم به منفعت طلبی کرده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه اگر واردکنندگان فقط نگران منافع شخصی بودند، از این اقدام استقبال می‌کردند، توضیح‌داد: این شرایط موجب می‌شود تا واردکنندگان از تبدیل مابه‌التفاوت ارز مبادله‌ای و آزاد و همچنین گرانتر فروختن برنج‌های وارداتی سود بیشتری به دست آورند.

وی گفت: از طرفی ادعای حمایت از تولید داخل در شرایطی که دو ماه پیش از این کشاورزان محصول برنج خود را در بازار عرضه کرده‌اند، ادعای بی‌اساس و تنهابه نفع واسطه‌ها است، در حالیکه در طرف مقابل، این افزایش قیمت بر سبد غذایی قریب به 50 درصد مصرف‌کنندگان کشور اثر منفی خواهد گذاشت.

کشاورز با تاکید براینکه اقدام غیراخلاقی که در این جریان شکل گرفته، فریبکاری برخی رسانه‌ها برای منحرف کردن افکار عمومی است،‌ توضیح‌داد: در حالیکه انجمن واردکنندگان برنج ایران به تعیین ارزش پایه گمرکی برنج وارداتی بیش از قیمت‌ واقعی  معترض شده‌است، برخی رسانه‌ها موضوع اعتراض انجمن را تعرفه اعلام می‌کنند تا به واسطه این دگرگونه نشان دادن واقعیت اذهان عمومی را تحت تاثیر قرار دهند.

کد خبر : ۳۳۷۲۵۷