خبرگزاری کار ایران

یک فعال اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

چاره‌ای جز حضور بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد / پرداخت یارانه به شکل کنونی، خیانت به کشور است

وقتی منابع مالی دولت برای سرمایه‌گذاری، محدود است چاره جز حضور بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد. در حال حاضر اروپایی‌ها بسیار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و این یک فرصت مغتنم است.

میرسعید مختاری موسوی، مدیرعامل شرکت تولیدی-صنعتی همدان ماشین و کارآفرین برتر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نیازهای گسترده و ضرورت‌های سرمایه‌گذاری در کشور و ناتوانی دولت برای تامین مالی پروژه‌ها به دلیل کاهش شدید قیمت نفت، گفت: در این که به دلیل کاهش بهای نفت دولت، از امکان تامین مالی تمامی هزینه‌های سرمایه‌گذاری در کشور برخوردار نیست، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.
مختاری اظهار داشت: متاسفانه برخی مسائل سیاسی موجب می‌شود که امکان استفاده از تمام ظرفیت‌های کارشناسی در کشور مهیا نباشد.
وی ادامه داد: در حال دولت با صادرات حدود یک میلیون بشکه نفت و قیمت نفت حدود بشکه‌ای 30 دلار، همین که بتواند حقوق کارمندان و یارانه ماهانه را پرداخت کند، کار بزرگی انجام داده است زیرا درآمد کنونی دولت کفاف همین موارد را هم نمی‌دهد.
این کارآفرین برتر افزود: متاسفانه اقدامات دولت قبل که تبعات آن تا کنون هم ادامه دارد، به نحوی بوده که موجب شده انگیزه سرمایه گذاران داخلی از بین برود. برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران باید موانع و مقررات دست و پا گیر برطرف شود. در حال حاضر بوروکراسی اداری در کشور بسیار آزار دهنده است.
این فعال اقتصادی با اشاره با توقعاتی که گاهی از سوی برخی فعالان بخش خصوصی برای دریافت کمک مالی از دولت مطرح می‌شود، گفت: توقع دریافت کمک مالی از دولت، خواسته درستی نیست زیرا به سایر مداخلات دولتی منجر می‌شود. من به عنوان یک کارآفرین صنعتی بخش خصوصی در جلساتی که در اتاق بازرگانی و اتاق صنعت داریم بارها گفته‌ام که دولت به جای کمک مالی، موانع تولید را بر طرف کند تا شرایط برای بهبود فضای کسب و کار مهیا شود.
مختاری افزود: نخستین پیشنهاد من به دولت این است که پرداخت یارانه ماهانه را قطع کند تا هم گشایشی در منابع مالی‌اش ایجاد شود و هم جلوی اتلاف منابع را بگیرد. پرداخت یارانه به شکل کنونی موجب گسترش تنبلی در بخش‌هایی از جامعه شده است. پرداخت یارانه ماهانه به شکل کنونی از سوی دولت قبل، خیانت بزرگی به کشور بود منابع بسیاری را که می‌تواند صرف سرمایه‌گذاری شود را تلف کرده است.
این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: وقتی منابع مالی دولت برای سرمایه‌گذاری، محدود است چاره جز حضور بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد. در حال حاضر اروپایی‌ها بسیار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و این یک فرصت مغتنم است. من به عنوان یک فعال بخش خصوصی برای گسترش فعالیت‌ها به دنبال شریک خارجی هستم و شرکت من در حدود یکسال است که در حال مذاکره با یک شرکت انگلیسی است. من در این مذاکرات بارها روی این مسئله مانور داده‌ام که ایران، امن‌ترین کشور خاورمیانه است. طرف‌های اروپایی هم به این مسئله واقف هستند. در حال حاضر ایران فرصت بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و در شرایطی که منابع دولت برای سرمایه‌گذاری محدود شده است بخش خصوصی ایرانی باید با جذب شرکای خارجی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره ببرند.

کد خبر : ۳۳۷۲۰۴