خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با ایلنا :

فضای اقتصادی برای اجرایی شدن برجام چندان روشن نیست / تنش با عربستان بر بورس تاثیر‌گذار نخواهد بود

هر چند عده‌ای معتقدند مهار تورم در حالت رکود کار مهمی نیست اما بنده کاملا با این طرز فکر مخالفم زیرا موضوع رکود در همه دنیا وجود دارد از اروپا تا آمریکا این دوره را تجربه کرده اند و افرادی که دارای تجربه بین المللی هستند این موضوع را می دانند.

شاهین شایان آرانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر برداشتن تحریم ها بر فضای اقتصادی کشور گفت: فضا برای اجرایی شدن برجام چندان روشن نیست و نباید در مورد برقراری سوئیفت و رونق بورس، رویایی فکر کرد.

وی با بیان اینکه هنوز علامت مهمی که نشان از عملیاتی شدن لغو کامل تحریم ها باشد به چشم نمی‌خورد، افزود: اگر در نظر بگیریم با برقراری سوئیفت چرخه مالی روان‌تر خواهد شد، آیا این موضوع باعث سودده شدن بانک‌ها و سرمایه‌گذاری عظیم سرمایه داران بزرگ خارجی در بورس خواهد شد؟

شایان آرانی بااشاره به اینکه در فضای اقتصادی پر از ابهام قرار داریم گفت: نمی‌توان هم اکنون اظهار نظر کرد که کدام صنعت در بورس به سوددهی می رسد .

وی با بیان اینکه دولت یازدهم سعی در مهار تورم در کشور دارد افزود: هر چند عده‌ای معتقدند مهار تورم در حالت رکود کار مهمی نیست اما بنده کاملا با این طرز فکر این افراد مخالفم زیرا موضوع رکود در همه دنیا وجود دارد از اروپا تا آمریکا این دوره را تجربه کرده اند و افرادی که دارای تجربه بین المللی هستند این موضوع را می دانند.

شایان آرانی ادامه داد: کلیه مشکلات موجود در حوزه بانکها و سرمایه گذاری ها به دلیل تورم است و تورم در کشور ما به یک بیماری مزمن تبدیل شده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه دامه داد: در شرایطی که تورم 40 درصدی در کشور داشتیم بورس رشد 70 درصدی را تجربه کرد اما در شرایط کنونی که سیستم اقتصادی کشور نیاز به تغییر و کوچک شدن دارد مسلما فشار اقتصادی بوجود می آید که ممکن است بین 1 تا 4 سال طول بکشد البته این فشار را چند سال پیش آمریکا هم تجربه کرد اما پس از 6 سال از وضعیت رکودی خارج شد.

شایان ارانی افزود: برای رسیدن به تورم 10 درصدی و کاهش آن بوجود آمدن رکود طبیعی است .

وی با بیان اینکه راهی بجز رفع کامل تحریم ها در بهبود اقتصادی کشورنیست افزود: بهترین روش در شرایط کنونی سیاست انبساطی است .

شایان آرانی در پاسخ به این پرسش که موضوعی که اخیرا با کشور عربستان بوجود آمد چه تاثیری در اقتصاد ایران داشت؟ افزود: این موضوع در صورتی که ادامه پیدا کند منجر به کاهش قیمت نفت خواهد شد و فضا را در منطقه ملتهب خواهد کرد.

وی افزود: البته این موضوع چندان در بورس ایران تاثیر گذار نخواهد بود زیرا ما تعاملات بین‌المللی در این حوزه نداریم و سرمایه گذاران فعال بین المللی در این حوزه نیستند.

 

 

 

 

 

کد خبر : ۳۳۶۸۵۱