خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر داد:

ورود دو بانک برای فاینانس طرح‌های آب‌رسانی/ واگذاری 100 پروژه به بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از ورود دو بانک برای فاینانس تامین لوله طرح‌های آب‌رسانی خبر داد.

به‌گزارش ایلنا، حمیدرضا جانباز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب کشور در خصوص واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی، در حال حاضر بیش از  100 پروژه واگذار شده است، اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این پروژه‌ها بیش از 4 هزار و 400 میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: این رقم از مجموع اعتبارات عمرانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیشتر است.

جانباز سرعت اجرای پروژه‌ها و کیفیت کار را از ویژگی‌های این پروژه‌ها دانست و افزود: این موارد باعث خواهد شد تا خدمات مناسب تری را به مشتر کان ارائه دهیم.

وی در خصوص استفاده از صندوق توسعه ملی به منظور تامین آب شرب روستاهای کشور بیان داشت: در یک ماه گذشته با تصویب هیات دولت حدود 500 میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی به منظور تامین آب مجتمع های روستایی اختصاص یافت تا از طریق بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل پرداخت شود.

مدیرعامل آبفای کشور اضافه کرد: بخش عمده‌ای از 920 مجتمع روستایی اولویت‌دار را تا سال 95 به بهره‌برداری می‌رسند.

وی در خصوص نقش هیات‌های خارجی در سرمایه‌گذاری در بخش آب کشور اظهار داشت: در سال‌های گذشته در صنعت آب و برق کشور با خودکفایی مواجه بوده‌ایم که در بخش طرح‌های آب کشور، بیش از 97 درصد بر تولیدات داخل و صنعتگران و مشاوران داخلی متکی هستیم.

جانباز اضافه کرد: در بخش فاضلاب نیز در حدود 70 درصد از تجهیزات و تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط تحریم در سال‌های گذشته، اصلی‌ترین مشکل کشور تامین سرمایه است، گفت: در ملاقات با شرکت‌های خارجی بر موضوع سرمایه‌گذاری و فاینانس تاکید داریم و یکی از شروط ما، مشارکت شرکت‌های خارجی با شرکت‌های بخش خصوصی داخلی است و مدیریت پروژه‌ها نیز بایستی به عهده شرکت‌های ایرانی باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور موضوع انتقال تکنولوژی را بسیار حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: ما باید از تکنولوژی و علم روز و تجربه شرکت‌های معتبر جهانی بهره ببریم.

وی در خصوص آمادگی شرکت آبفای کشور در مواجه با پیک مصرف تابستان سال آینده گفت: از هم اکنون برنامه‌ریزی‌های مناسب برای هر شرکت و هر استان درحال انجام است که تا اواسط بهمن مدون خواهد شد.

جانباز افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تلاش خواهیم کرد تا درزمینه آب شرب، مردم کشورمان در تابستان سال آینده با مشکل جدی روبرو نباشند و با تکمیل مجتمع‌های آب روستایی تلاش می‌کنیم در سال آبی جاری به نحو مطلوب‌تری آب روستایی نیز تامین شود.

وی با اشاره به مشخص شدن سناریوهای آبفای کشور تا اواسط بهمن ماه جاری گفت: با توافق ایجاد شده، بانک‌های سپه و پارسیان، فاینانس ورق و لوله‌های موردنیاز طرح‌های آبرسانی را انجام خواهند داد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: دولت اجازه داد تا از محل فروش اوراق مشارکت، مبلغ 1000 میلیارد تومان به طرح‌های آبرسانی کمک شد تا در برنامه‌های میان مدت، مشکلات آب‌رسانی و آب شرب کشور حل شود.

وی تاکید کرد: کماکان به همیاری و همکاری مردم در مدیریت مصرف آب نیازمند هستیم.

جانباز با تاکید بر اینکه علاوه بر مدیریت تامین، مدیریت توزیع آب است نیز حائز اهمیت است ادامه داد: مشغول مذاکره با شرکت‌های معتبر جهانی هستیم تا ضمن ارائه سامانه مدیریت هوشمند در تعدیل فشار شبکه، زون بندی و تفکیک فشاری مناطق را در دستور کار داشته باشیم .

وی اضافه کرد: باید میزان ورودی و خروجی شبکه‌ها مانیتور شود که پایلوت‌هایی برای این موضوع در تهران و سایر استان‌ها در نظر گرفته شده است تا در بالاترین سطح تکنولوژی جهانی، بتوانیم این سامانه را فراهم کنیم.

جانباز با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه  تله‌متری و تله کنترل در کشور انجام شده است، گفت: مراکز استان ها مجهز به سامانه های تله متری و پایش هستند و ابتدای سال آینده نیزمرکز پایش و نظارت کشور که اطلاعات مراکز استان را در گام اول ذخیره می کند در تهران راه اندازی خواهد شد.

کد خبر : ۳۳۵۶۲۵