خبرگزاری کار ایران

اکبر ترکان:

صنایع داخلی به محض برداشته شدن تعرفه‌ها زمین می‌خورند

باید در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خود این را در نظر داشته باشیم که ما مدت زمان زیادی درگیر تحریم بوده‌ایم و به همین سبب بسیار عقب افتاده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در اولین همایش تخصصی حمل و نقل صادراتی فرصت‌ها و چالش‌ها، اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به ظرفیت‌های شبکه ریلی کشور گفت: موضوع قیمت تمام شده در صادرات سبب شده که بسیاری از ساختارها در حال تغییر باشند. به عنوان مثال ما دو سال پیش توانستیم 1.9 میلیارد دلار سنگ آهن صادر کنیم اما امسال این رقم به صفر رسیده است که علت آن حضور کشتی‌های 400 هزار تنی برزیلی برای صادرات کالای خشک است که سبب شده هزینه هر تن سنگ آهن صادراتی 8 دلار بشود و اکنون سنگ آهن از برزیل به بندر صلاله عمان برود این در حالی است که استرالیا به دنبال ساخت کشتی 800 هزار تنی کالای خشک است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: این امر نشان می‌دهد که تکنولوژی چه تاثیری در حمل و نقل دارد. به طوری که امروزه صادرات 1.9 میلیارد دلاری ما را به صفر رسانده است.

وی با اشاره به بازار نساجی ایران گفت: امروزه این بازار توسط شرکت‌های خارجی تسخیر شده است که این ناشی از حاصل شدن ما از تکنولوژی است. این در حالی است که ما تا چند سال پیش در صنعت نساجی دارای برند بودیم.

وی افزود: من همیشه گفته‌ام تعرفه‌ها باید وجود داشته باشد زیرا به محض اینکه ما تعرفه‌ها را برداریم صنعت کشور و صنایع داخلی ما زمین خواهند خورد و اگر این تعرفه‌ها نباشند بازاری که مصنوعات داخلی ما دارند نیز از دست خواهند داد و کالاهای خارجی جایگزین آنها خواهند شد.  باید در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خود این را در نظر داشته باشیم که ما مدت زمان زیادی درگیر تحریم بوده‌ایم و به همین سبب بسیار عقب افتاده‌ایم.

ترکان با بیان اینکه تکنولوژی و فناوری فقط در حوزه ساخت نیست گفت: امروزه تکنولوژی و پیشرفت در حوزه مدیریت هم خود را نشان داده است. به طوری که اکنون در دنیا شرکت‌هایی وجود دارند که هیچ کالایی تولید نمی‌کنند اما ده‌ها قلم صادرات دارند.

وی تصریح کرد: در واقع این بنگاه‌ها وظیفه صادرات و بازاریابی واحدهای تولیدی کوچک را برعهده دارند زیرا در دنیای امروز به طور مثال برای واردات یک کانتینر همان مسیری را باید طی نمود که برای واردات 20 کانتینر باید انجام داد. حضور اینگونه شرکت‌ها در پارک‌های لجستیکی نشان از عرصه جدید در حمل و نقل و بازارهای صادراتی دارند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به پارک‌های لجستیکی موجود در ایران گفت: ما در بندر شهید رجایی، سلفچگان و سیرجان و برخی دیگر از مناطق کشور این پارک‌ها را احداث کرده ضمن اینکه ما ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم را مهیا کرده‌ایم اما مشکل ما در حال حاضر نبود بنگاه‌های فعال در این زمینه است که این ناشی از تحریم‌های بین‌المللی است.

وی با اشاره به افتتاح دو منطقه ویژه اقتصادی برای صادرات در سال جاری گفت: امسال ما دو پایانه صادراتی خوب در مرزهای شلمچه و ماکو افتتاح کردیم به طوری که در شلمچه تمام سرمایه‌گذاری این پایانه توسط بخش خصوصی بوده است اما در ماکو دولت پارک صادراتی را ساخته و بخش خصوصی با در اختیار گرفتن 100 هکتار زمین فعالیت توسعه ای خود را آغاز کرده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به جغرافیای خوب ایران برای مسیر ترانزیتی گفت: ما بعد از انقلاب سه خط راه‌آهن احداث کردیم که سبب شد یک خط آهن سراسری در کشور ایجاد شود که این نشان از نگاه مدیران ما به توسعه ریلی کشور دارد.

ترکان در خصوص حمل و نقل هوایی اظهار داشت: آسمان ایران به لحاظ کوتاه بودن مسیر حمل و نقل هوایی و پایین بودن میزان مصرف بنزین یکی از مسیرهای خوب در دنیا است اما ما به سبب دوران جنگ تحمیلی مجبور شدیم بسیاری از مناطق را به عنوان مناطق پرواز ممنوع نشانه‌گذاری کنیم اما اکنون این تعداد مناطق ممنوعه به 160 منطقه کاهش پیدا کرده است که ما امیدواریم با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی باز هم این لکه‌های پرواز ممنوع کمتر شود.

رئیس سازمان مناطق ازاد به دو کوریدور رقیب در شرق و غرب کشور اشاره کرد و گفت: در شرق کشور چینی‌ها به دنبال احداث کوریدور گوادر قره‌قون کاشقر با سرمایه‌گذاری 46 میلیارد دلار هستند و در غرب کشور عراقی‌ها با احداث بندری با بازوی 10 کیلومتری در خوره عبدالله در صدد هستند که یک کانال سوئز خشک ایجاد کنند و از طریق احداث این مسیر به لاذقیه و دریای سیاه برسند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: با وجود این کانال‌های رقیب باز هم کشور ما مسیر به صرفه‌ای برای حمل و نقل و کوریدور غرب به شرق است اما باید زیرساخت‌ها و تجهیزات خود را تقویت کنیم تا مانند صادرات سنگ آهن غافلگیر نشویم.

ترکان در خصوص حمل و نقل دریایی و کشتی‌ها گفت: اکنون با افزایش ظرفیت کشتی‌ها مناطقی احداث شده که به آنها MOTHER PORT می گویند.

وی افزود: در دریاهای جنوبی ما ظرفیت ایجاد یک MOTHER PORT دیگر وجود دارد که ما و عمانی‌ها در حال رقابت برای ایجاد این MOTHER PORT در سواحل مکران هستیم.

ترکان با اشاره به اقتصاد سواحل گفت: 70 درصد جمعیت دنیا در سواحل زندگی می کنند در حالی که در ایران این رقم فقط 2 درصد است. ما باید مهاجرت را به سواحل هدایت کنیم.

وی تصریح کرد: روستاها به سبب ظرفیت اقتصادی محدودی که دارند هر ساله شاهد مهاجرت تعداد زیادی از ساکنین خود هستند که این جمعیت مهاجر به سمت شهرهایی می‌رود که دارای گردش مالی هستند که البته این جمعیت تبدیل به قشر حاشیه‌نشین خواهد شد به طوری که اکنون شهر مشهد دارای یک میلیون و 200 هزار نفر حاشیه‌نشین است.

معاون رئیس جمهور افزود: اگر ما بتوانیم این مهاجرت اجتناب‌ناپذیر را مدیریت کنیم و آن را به سمت سواحل ببریم این مهاجرت‌ها به جای تبدیل شدن به معضل تبدیل به فرصت اقتصادی خواهد شد.

ترکان در پایان گفت: علت توجه ویژه رئیس جمهور به سواحل مکران این است که ایشان این منطقه را یک راه‌حل می‌دانند؛ منطقه‌ای به غیر از منابع نفتی و گازی دارای ظرفیت‌های خوبی در شیلات و ماهیگری است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک نیز یکی از MOTHER PORTهای مطرح در جهان بشود.

کد خبر : ۳۳۴۹۸۲