خبرگزاری کار ایران

قائم مقام معاون امور اقتصادی وزارت صنعت در گفت‌وگو با ایلنا :

بانک مرکزی نیازمند شرایط عادی برای تک نرخی کردن ارز است

بانک مرکزی نیازمند داشتن شرایط عادی برای تعاملات بانکی است تا بتواند از ذخایر ارزی خود استفاده کند .

محمود دودانگه در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد نرخ پیشنهادی 2997 تومان دلار برای لایحه بودجه سال 95 اظهار داشت: تک نرخی کردن ارز دارای الزاماتی است که از مهمترین آن دسترسی مطمئن و پایدار بانک مرکزی به منابع ارزی خود در خارج از کشور است که تا برداشتن کامل تحریمها زمان می برد.

وی افزود: همچنین داشتن پیش بینی مطلوب از درآمدهای نفتی در سال آینده و نیز میزان تقاضایی که برای ارز در بازار وجود دارد نیز برای تک نرخی کردن ارز حائز اهمیت است.

قائم مقام معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت گفت: مسلما بانک مرکزی نیازمند داشتن شرایط عادی برای تعاملات بانکی است تا بتواند از ذخایر ارزی خود استفاده کند .

وی تصریح کرد: تا زمانی که شرایط برای نقل و انتقال ارز وجود نداشته باشد عملا ارز تک نرخی نخواهد شد.

دودانگه افزود: همچنین موضوع قاچاق کالا نیز باید مدیریت شود زیرا میزان ارزی که در این مسیر قرار دارد قابل توجه است.

وی در مورد قاچاق گفت: ظرفیت اقتصاد و حجم نیاز کشور به کالا مشخص است و مجاری های رسمی کشور نیز معلوم هستند اما حدود تجارت غیررسمی 20 میلیارد دلار برآورد می شود که میزان رقم آن دقیق و قابل استناد نیست زیرا ارقام متفاوتی هم مطرح می شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اما نصف این میزان هم زیاد است و تمام تلاش دستگاههای زیربط باید این باشد که این میزان قاچاق را کاهش دهند زیرا این موضوع برای اشتغال و تولید کشور مشکل آفرین است.

 

 

 

 

کد خبر : ۳۳۴۵۸۱