خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس کالای ایران در جمع مدیران ارشد بازارهای پول و سرمایه تشریح کرد؛

ضرورت های راه اندازی بازار مشتقه ارزی در اقتصاد ایران

بیست و چهارمین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری با محوریت «باید ها و نبایدهای بازار مشتقه ارزی» با حضور مدیران ارشد بازارهای پول و سرمایه، اتاق های بازرگانی و همچنین تعدادی از کارشناسان اقتصادی برگزار شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در این نشست به ضرورت ها و مزایای راه اندازی بازار مشتقه ارزی اشاره کرد و گفت: در همه دنیا اندازه بازارهای مالی یکی از نشانه های توسعه یافتگی به شمار می رود، حتی در تئوری های اقتصادی بین توسعه یافتگی کشورها و توسعه یافتگی بازارهای مالی، رابطه مستقیمی وجود دارد؛ زیرا تجربیات و آمارها به وضوح نشان می دهد در کشورهایی که بازارهای مالی توسعه یافته دارند، منابع بهتر تجهیز و تخصیص داده می شود.

پوشش نوسانات ارز؛ قطعه مهم پازل توسعه

 حامد سلطانی نژاد افزود: طبق بررسی های انجام شده و تجریبات جهانی، وجود بازار پوشش نوسانات نرخ ارز یکی از مهم ترین قطعات پازل توسعه به شمار می رود که ما در ایران تاکنون این قطعه از پازل توسعه را در اختیار نداشته ایم؛ در شرایطی که با ایجاد بازار مشتقه ارزی، امکان هم افزایی برای سایر بخش های بازار مالی و همچنین تجهیز منابع فراهم می شود.

وی در ادامه به تجربه موفق کره جنوبی برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی اشاره کرد و گفت: کشور کره با راه اندازی بازار مشتقه ارزی، توانست بازار اوراق قرضه خود را به دنیا معرفی و از این طریق، منابع خارجی بیشتری را جذب کند؛ به طوریکه امروز به یک الگو در دنیا تبدیل شده که دلیل اصلی آن راه اندازی بازار مشتقات ارزی در این کشور است.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: به اذعان بسیاری از کارشناسان، در شرایط فعلی، اقتصاد ایران به جذب منابع مالی و سرمایه های خارجی نیاز دارد و قطعا برای تامین بخش عمده ای از منابع مالی مورد نیاز به منظور تحقق هدف رشد 8 درصدی اقتصادی باید از منابع خارجی استفاده کند.

کسب اعتماد سرمایه گذاران خارجی

سلطانی نژاد عنوان کرد: از سوی دیگر برای جذب سرمایه گذاران خارجی، قطعا باید زیرساخت ها فراهم باشد، سرمایه گذاران خارجی توجه ویژه ای به ساختارهای مالی کشورها دارند. از طرف دیگر وارد کنندگان و صادرکنندگان نیز به شدت نیازمند فضایی امن برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز هستند. در اینجا باید توجه کرد که سرمایه گذار خارجی به دنبال ساختار می گردد و نمی توانیم ساختارهای خودمان را به آنها تحمیل کنیم، پس باید بازاری مطابق با الگوهای بین المللی راه اندازی کنیم تا بتوانیم اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران خارجی را کسب کنیم.

وی در ادامه با طرح یک پرسش گفت: یکی از انتقادها این است که آیا در اقتصادهای تک محصولی هم می توانیم بازار مشتقه ارزی ایجاد کنیم؟ پاسخ این سوال مثبت است، به عنوان مثال می توان به تجربه برزیل اشاره کرد. این کشور نماد اقتصاد تک محصولی مبتنی بر محصولات کشاورزی است اما امروز یکی از بزرگترین بازارهای ارز دنیا را داراست؛ به این ترتیب برزیل با تاسیس یک بازار مالی موفق توانست به رشد و توسعه اقتصاد کشور خود شتاب زیادی دهد.

ضرورت بازارمحوری در اقتصاد

سلطانی نژاد تصریح کرد: بورس کالا تجربیات ارزشمندی در حوزه دانش بازار مشتقات طی 8 سال گذشته در اختیار دارد؛ ضمن اینکه تجربه بورس کالا در ایجاد بازار آتی سکه به اذعان اغلب کارشناسان تجربه موفقی بوده است. هر چند موضوع سکه و ارز با هم تفاوت هایی دارد، ولی باید بپذیریم این دو بازار به لحاظ شکلی و قیمتی همبستگی های زیادی دارند و در بحث تلاطم های قیمتی در هر دو بازار، مشابهت های بسیاری دیده می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان با اشاره به یکی دیگر از ضرورت های تشکیل بازار مشتقه ارزی گفت: اگر می خواهیم به سمت بازار محوری در اقتصاد حرکت کنیم، یکی از گام های اصلی در این مسیر، ایجاد بازار مشتقه ارزی است.

کد خبر : ۳۳۱۹۵۲