خبرگزاری کار ایران

بانک ها از اول دی ماه ملزم به پرداخت کارمزد تراکنش خرید شدند

با ابلاغ دستورالعمل دریافت کارمزد از تراکنش های خرید به بانک ها، از اول دیماه امسال بانک های پذیرنده باید بین 500 تا 2500 ریال کارمزد پرداخت کنند.

به گزارش ایلنا ، براساس ابلاغیه بانک مرکزی، از این پس بانکی که حساب دستگاه کارتخوان به آن متصل است باید در ازای هر تراکنش خرید بین 500 تا 2500 ریال کارمزد پرداخت کند.

در دستورالعمل بانک مرکزی آمده است: « با توجه به بند سوم از چهاردهمین صورت جلسه یازدهم شهریورماه امسال هیأت عامل بانک و بند «ج» از یکصد و سی و سومین صورت جلسه کمیته پولی و بانکی درباره چگونگی تأمین کارمزد یک درصدی تراکنش های خرید و تخصیص به شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت و با توجه به انتفاع بانک پذیرنده از رسوب وجوه حساب پذیرندگان مقرر شد از اول دیماه 94 مبلغ کارمزد یادشده از بانک های پذیرنده دریافت شود».

براساس این دستورالعمل، پذیرندگان یا همان فروشگاه های دارای دستگاه کارتخوان و خریداران یا همان دارنده کارت نباید کارمزدی پرداخت کنند.

این دستورالعمل دهم آذرماه به بانک ها ابلاغ شده است.

به گزارش ایلنا،  اوایل پاییز سال گذشته بود که بانک مرکزی تصمیم گرفت از ابتدای آبان ماه 93 به ازای هر تراکنش در دستگاه های کارتخوان فروشگاهی، مبلغ 100 تا 120 تومان از دارندگان این دستگاه ها کارمزد دریافت کند.

با مطرح شدن این طرح، کسبه و اصناف واکنش های مختلفی نسبت به این موضوع داشتند؛ حتی موضوع به جلسه هیات دولت نیز کشیده شد و هیات دولت به بانک مرکزی دستور داد همه جوانب موضوع اخذ کارمزد از دارندگان دستگاه های کارتخوان را بررسی کرده و پیشنهادهای لازم درباره چگونگی و میزان اخذ کارمزد را به شورای پول و اعتبار منعکس و پس از تصویب آن در این شورا، اقدام کند.

این دستور هیات دولت سبب شد از آن زمان تاکنون، اخذ کارمزد از اصناف و کسبه دارای دستگاه کارتخوان مسکوت بماند.

کد خبر : ۳۳۱۷۸۰