خبرگزاری کار ایران

وزیرراه و شهرسازی:

آزادسازی در تمام حوزه‌های حمل و نقلی را اجرایی می‌کنیم / نیاز به سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در بخش‌ ریلی

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه به دنبال اجرای آزادسازی بازار در تمام حوزه‌های حمل ونقلی هستم گفت: تا سال 1400 نیاز به دو هزار و 800 واگن مسافری جدید هستیم که برای تامین این ناوگان سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی توسط اقتصاد عمومی لازم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در مراسم بهره‌برداری از ناوگان ریلی مسافری جدید با بیان اینکه نتایج سیاست‌گذاری‌ها در بخش حمل و نقلبه تدریج خود را نشان می‌دهد گفت: باید در ابعاد مختلفی از حمل و نقل  ریلی حمایت کنیم تا حمل و نقل ریلی سهم بیشتری از کل میزان حمل و نقل کشور داشته باشد.

وی با اشاره به قرارداد ساخت 300 واگن مسافری جدید که 100 واگن توسط شرکت سبا و 200 واگن توسط شرکت ریل‌پرداز منعقد شد گفت: به طور قطع این سرمایه‌گذاری‌ها یک اقدام بسیار بزرگ برای صنعت کشور محسوب می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه بزرگ‌ترین حق شهروندی حق انتخاب است، ادامه داد: باید مردم انتخاب متعددی داشته باشند و این حق مردم است که گزینه‌های متعدد متناسب با شرایط مختلف داشته باشند.

وی با تاکید براینکه تعدد انتخاب باعث ایجاد رقابت در صنعت می‌شود گفت: در واقع رقابت حافظ اصلی منافع مصرف‌کننده خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به طور قطع افزایش ارائه خدمات به مردم، تعدد انتخاب و همچنین کاهش قیمت در شرایط رقابتی می‌توانند منافع مصرف کننده را تامین کند.

آخوندی با اشاره به ماده 12 قانون رفع موانع تولید گفت: بنابراین قانون هر کسی که در مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی داشته باشد، مبلغ صرفه‌جویی در انرژی به کسی برمی‌گردد که موجبات این صرفه‌جویی را فراهم کرده‌است. در حال حاضر در حال مذاکره و رایزنی برای اجرایی شدن این ماده قانونی هستیم و در شورای اقتصاد هم به نتایجی رسیده‌ایم. به طور قطع با اجرایی شدن این قانون سرمایه‌گذاری در صنعت حمل ونقل ریلی برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

آخوندی با تاکید بر اینکه در احداث زیرساخت‌ها باید محیط سرمایه‌گذاری بهبود یابد، گفت: مهم‌ترین نکته برای افزایش سرمایه‌گذاری موضوع آزاد‌سازی بازار است که لقلقه زبان نیست و وقتی از آزادسازی بازار صحبت می‌کنید باید به این سمت حرکت کنیم و میزان مداخله دولت در نرخ‌گذاری در بازار را باید کاهش دهیم.

وی ادامه داد: البته جایی که دولت علاقه‌مند است ورود پیدا کند این حمایت باید به صورت یارانه مستقیم پرداخت شود و در غیر این صورت مداخله مستقیم دولت باعث سرکوب سرمایه‌گذاری و کاهش یکیفیت خدمات و درنتیجه زیان مصرف کننده می‌شود.

وزیرراه وشهرسازی تاکید کرد: در تمام حوزه‌های حمل و نقلی به دنبال اجرایی کردن آزادسازی بازار هستم چرا که از این طریق و با افزایش کیفیت، منافع مصرف‌کننده تامین می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه مداخله دولت به معنای سرکوب توسعه و سرمایه‌گذاری است، گفت: در شرایط تنگنای مالی شدید دولت، انعقاد قرارداد ساخت 200 واگن قطار مسافری توسط بخش‌خصوصی به معنای سرمایه‌گذاری 800 میلیارد تومانی است. همچنین امضای قرارداد 450 واگن حمل سوخت یعنی 105 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش‌خصوصی.

وی با تاکید براینکه باید به سمت علاقه‌مند کردن بخش‌خصوصی قدم برداریم گفت: راهکار جذب سرمایه‌های بخش‌خصوصی این است که ساختار بازار را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به نیاز ریلی کشور ادامه داد: تا سال 1400 به 2هزار و 800 واگن مسافری جدید نیازمندیم که این سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی می‌طلبد که این سرمایه‌گذاری باید توسط اقتصاد عمومی انجام شود و نه دولت.

آخوندی با اشاره به تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا گفت: در تمام دنیا راهکار کاهش آلودگی هوا را افزایش حمل و نقل ریلی می‌دانند و اگر بخواهیم درصدی از افزایش سهم حمل و نقل ریلی را هدف‌گذاری کنیم به این معنا است که نیاز به سرمایه‌گذاری های چند هزار میلیارد تومانی داریم.

آخوندی با بیان اینکه روزانه چیزی حدود 900 تا یک میلیون وسیله نقلیه از شهرهای حومه به تهران تردد دارند گفت: اگر از ده سال گذشته عزم جدی در راه‌اندازی قطار حومه‌ای داشتیم امروز 30 درصد از آلودگی ها کاهش پیدا می‌کرد.

کد خبر : ۳۳۱۴۰۶