خبرگزاری کار ایران

رئیس گمرگ ایران در سفر به استان گلستان:

صادرات‌کالا در گمرکات کشور بیش از یک روز نمی‌ماند / زمان را برای فعالان ترانزیت به لحظه می‌رسانیم

asdasd
کد خبر : ۳۳۰۹۷۷

رئیس گمرک ایران در سفر به استان گلستان از مرز اینچه برون بازدید کرد و در همایش تجلیل از صادرکنندگان گفت: صادرات‌کالا در گمرکات کشور بیش از یک روز نمی‌ماند و فقط صادرات کالای پتروشیمی می‌ماند.

به گزارش ایلنا، مسعود کرباسیان در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه سال 93 استان‌گلستان افزود: در سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی 9 بند آن مربوط به سرمایه‌گذاری روی صادارت کالا است. حمایت همه‌جانبه هدفمند از صادرات کالا، گسترش خدمات تجاری و ثبات در امر صادرات کالا، از بندهای مربوط به صدور کالا در سیاست‌های ابلاغی رهبری در اقتصاد مقاومتی است.

وی درباره اقدام‌های دولت تدبیر و امید در اجرایی‌شدن سیاست‌های ابلاغی رهبری در اقتصاد مقاومتی و در حوزه صادرات کالا گفت: تاکنون اقدام‌های خوبی از سوی دولت روحانی در حوزه تجارت خارجی و صادرات انجام شده است.

کرباسیان حذف مجوزهای غیرضرور، حذف پیمان‌سپاری، ممنوع‌ کردن عوارض کالاهای صادراتی و شفاف‌سازی در بحث گمرکات را از جمله اقداماتی برشمرد که در جهت تسهیل صادرات توسط گمرک در سال‌های اخیر انجام شده است.

وی گفت: صادرات کالا از گمرکات کشور بیش از یک روز باقی نمی‌ماند و فقط صادرات کالای پتروشیمی می‌ماند. ساماندهی صادرات کالا از گمرکات کشور از اقدام‌های مهمی است که سال‌های اخیر توسط گمرکات برای رفع نگرانی صادرکنندگان انجام شده است.

رئیس گمرک کشور ارزیابی در محل کالاهای صادراتی، انجام تشریفات گمرک در خارج از وقت‌اداری، اصلاح قانون گمرکی و مکانیزه‌کردن کسب و کار را از دیگر اقدامات حوزه گمرک کشور عنوان کرد.

کرباسیان درباره ارائه خدمات به فعالان ترانزیت نیز گفت: تلاش می‌شود زمان را برای فعالان ترانزیت به لحظه برسانیم تا با کمترین هزینه و زمان انجام شود. اکنون زمان ترخیص کالا از 26 روز به 2 روز کاهش یافته و برای صادرات از 7 روز به یک روز رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در 8 ماه نخست امسال تراز تجاری کشور مثبت بوده، گفت: این امر نشان‌دهنده این است که صادرات بر واردات در کشور برتری دارد و این موفقیت در شرایط تحریم به دست آمده است. در شرایط تحریم کارهای خوبی در امر صادرات کالا در کشور انجام شده و باید خودمان را باور کنیم که اتحادیه اروپا پذیرفته ایران پایلوت شود و ارتباط با 70 کشور را برقرار کنیم.امیدواریم بعد از برجام به کل دنیا دسترسی پیدا کنیم.

وی متذکر شد: تاکنون بیش از 70 درصد تجارت ایران با 5 یا 6 کشور بوده که بعد از برجام و برداشته شدن تحریم‌ها و باز شدن تجارت با همه جهان می‌توانیم به کل بازارهای جهان دسترسی داشته باشیم و صادرات خود را ارتقاء دهیم.

رئیس گمرک همچنین با بیان اینکه از دی‌ماه آمار تجارت‌ خارجه اعم از کالاهای وارداتی و صادراتی روی درگاه گمرک به روز منتشر خواهد شد، گفت: اجرای این طرح هر چند برای گمرک زحمت می‌شود ولی خدمت ارزنده‌ای برای تجار و کارآفرین‌های داخل کشور برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

وی استان گلستان را دروازه ورود کشورهای آسیای مرکزی دانست و گفت: باید با توجه به افتتاح خط ریلی و راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشیم.

کرباسیان با بیان اینکه اکنون در استان گلستان 6 دفتر گمرک فعال است، گفت: از ارتقای گمرک گنبدکاووس استقبال می کنیم.

وی گفت: دولت مصوبه‌ای در صدور خدمات فنی و مهندسی و ماشین‌آلات به صورت موقت گذرانده و باید از این مصوبه استان‌های کشور از جمله گلستان نهایت بهره را ببرند.

وی افزود: استان گلستان در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی از امکانات خوبی برخوردار است و برای بهره‌برداری از آن باید برنامه‌ریزی و تلاش کند.

 

 

بازدید از مرز اینچه برون

 

دکتر مسعود کرباسیان رییس کل گمرک ایران در این سفر در صدر هیاتی از گمرک مرزی اینچه برون بازدید و از نزدیک ازاجرای سامانه جامع گمرکی در این گمرک نظارت نمود .

در این بازدید رئیس کل گمرک از اقدامات بعمل آمده از سوی مدیریت و کارکنان گمرکات استان به صورت وی‍ژه تشکر و آن را الگویی برای سایر گمرکات عنوان کرد . کارکنان گمرکات استان گلستان در ماههای اخیر با سرلوحه قرار دادن توصیه های رییس کل گمرک ایران به طور قابل ملاحظه ای در زمینه اجرای سامانه جامع در رویه های مختلف ازجمله ترانزیت ،صادرات و واردات در مقایسه با سایر گمرکات کشور پیشرفت داشته اند.

همچنین دکتر کرباسیان در بازدید از گمرک استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در 8 ماه نخست امسال 29 میلیارد دلار کالا از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در این مدت هم‌چنین 27 میلیارد دلار نیز وارد به کشور انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش یافته است.

معاون وزیرامور اقتصادی و دارائی و رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: خوشبختانه در حال حرکت به سمت تراز تجاری ثابتی از نظر واردات و صادرات در کشور هستیم.

کرباسیان گفت: در موضوع صادرات غیرنفتی، میعانات نفتی رتبه نخست صادرات را دارد و پتروشیمی رتبه دوم و دیگر کالاهای صنعتی و کشاورزی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی اظهار کرد: کشورهای عراق، چین، امارات، هند و افغانستان کشورهای هدف صادراتی از کشورمان هستند.

رئیس کل گمرک کشور افزود: در زمینه واردات هم قطعات خودرو، خودرو و خوراک دام و زیورآلات بیشترین محصولات وارداتی به کشور هستند که در زمینه واردات خودرو به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

کرباسیان تصریح کرد: گمرک اینچه‌برون اصلی‌ترین گمرک در شمال کشور است و یک گمرک هم در شهرستان بندرترکمن نیز داریم که زمینه گسترش فراوانی دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به افتتاح خط ریلی و توجه دولت برای ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه، این مسیر نزدیکترین دروازه به اروپا برای دسترسی به کالاهای مورد نیاز آنها خواهد بود و نیاز است در این بخش ایستگاهی با امکانات و تسهیلات لازم برای مسافران و رانندگان با همکاری اداره راه و شهرسازی فراهم شود.

رئیس کل گمرک کشور افزود: با توجه به اینکه در آینده این منطقه جزو منطقه آزاد تجاری خواهد شد، می‌طلبد که امکانات و تجهیزات لازم برای سرمایه‌گذاری انجام شود.

کرباسیان گفت: با توجه به افتتاح خط ریلی باید انبار و سیلو نیز در این گمرک احداث شود تا واردات کالا و غلات از دیگر کشور و نگهداری آن‌ها مهیا شود

پس از این بازدید دکتر کرباسیان در جلسه روز ملی صادرات و در جمع صادر کنندگان و تجار بیان داشتند :

استان گلستان دارای نعمات بسیار فراوانی است و از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار است.

وی با بیان اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور همسایه است، افزود: تعداد 7 کشور محصور در خشکی دروازه ورود و خروج آن در ایران است.

کرباسیان با اشاره به اینکه استان گلستان به اندازه چند کشور دارای اهمیت، اظهارداشت: این استان به اندازه چند کشور داری قابلیت است از جمله گردشگری و کشاورزی حرف اول را در استان می زند.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و سیاست کل گمرک ایران خاطرنشان کرد: گمرک را مانع رشد خود نباید دانست هر انبار و سیلویی که داریم در اختیار صادرکنندگان و بازرگانان است.

وی با اشاره به شرایط حاکم شده در کشور، گفت: 70 تا 80 درصد تجار ما در 6 کشور فعالیت می کردنداما اکنون با اتفاقات رخ داده می توانیم به کل دنیا دسترسی پیدا کنیم که این بسیار مورد توجه است.

کرباسیان افزود: با توجه به اینکه در زمینه ترانزیت کارهای خوبی انجام شده است باید خود را باور داشته باشیم و دقت کنیم که اتحادیه اروپا ما را پذیرفته است.

وی اظهارداشت: دولت در این چند ساله در حوزه تجارت خارجی و صادرات کارهای خوبی را انجام داده است و اصلاح گروه بندی کالا را انجام داده است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و سیاست کل گمرک ایران گفت: بر اساس اقتصاد مقاومتی باید به دنبال کالاهای فناوری شده برویم.

وی افزود: طی یک ماه آینده آمار تجارت خارجی به صورت روزانه در سایت گمرکات کشور ارائه می شود.

این گزارش حاکی است در این سفر رییس کل گمرک ایران را هیاتی متشکل از حسن علیدوستی مدیر کل دفتر صادرات ،علی بعیدی مدیر کل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات ،علیرضا دشتانی مدیر کل دفتر نظارت بر ترانزیت ،مرتضی عباسی توسعه و تجهیز و پیر بنیه مشاور رئیس کل گمرک ایران همراهی می کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز