خبرگزاری کار ایران

معاون ارزی بانک مرکزی خبر داد :

موافقت بانک مرکزی با راه اندازی بازار محصولات مشتقات ارزی

غلامعلی کامیاب در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ ارز و اینکه این ارز چه رقمی خواهد بود ؟ گفت: اکنون نمی توانم در این مورد پاسخ دهم .

به گزارش خبرنگار ایلنا ، غلامعلی کامیاب در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ ارز و اینکه این ارز چه رقمی خواهد بود ؟ گفت: اکنون نمی توانم در این مورد پاسخ دهم .

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بانک های خارجی درخواستی برای همکاری با نظام بانکی ایران در پساتحریم داشته اند یا خیر؟ گفت: تعداد درخواست های همکاری بسیار زیاد است و این درخواست ها از سوی بانک های بزرگ کشورهای اروپایی و تعدادی نیز از سوی کشورهای آسیایی بوده است؛ البته برخی از این تقاضاها نیز برای ایجاد شعبه در کشورمان بوده است.

کامیاب افزود: افتتاح حساب، ایجاد روابط کارگزاری، انجام عملیات بانکی، گشایش اعتبار اسنادی، ضمانت نامه، حواله و غیره نیز در دستور کار است، اما در نهایت با ایجاد روابط کارگزاری، همه این مراحل و پرداخت ها امکانپذیر است.

معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره راه اندازی بورس ارز و اینکه مسئولان بورس اعلام کرده اند در صورت تک نرخی نشدن ارز، باز این بورس راه اندازی می شود، تصریح کرد: بانک مرکزی تنها با راه اندازی بازار محصولات مشتقات ارزی موافقت کرده است.

کامیاب افزود: اطلاعی درباره زمان راه اندازی این بورس ندارم زیرا سازمان بورس باید آن را راه اندازی و آماده کند اما بانک مرکزی برنامه آن را آماده کرده است.

کامیاب در مورد پیمان های پولی دوجانبه با کشورهایی همچون روسیه، ترکیه و عراق نیز گفت: این پیمان های پولی دوجانبه را همچنان ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «شنیده شده در سفر اخیر پوتین به تهران، مسائل و مشکلاتی در این زمینه مطرح شده است» افزود: ایران و روسیه قراردادی را در این زمینه منعقد کرده اند و موضوع نهایی شده است؛ بزودی این برنامه عملیاتی می شود و هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی در ادامه درباره وضعیت بازار ارز و گرانی دلار و اقدامات بانک مرکزی برای تعادل بخشی به قیمت ها از طریق افزایش تزریق ارز نیز گفت: بانک مرکزی روی بازار ارز کار می کند.

وی در خصوص جمع آوری ضربتی دلالان ارزی از بازار در یک هفته اخیر و اینکه آیا این همان گام چهارم بانک مرکزی و شورای امنیت ملی در بازار ارز است؟ گفت: بانک مرکزی مقررات ناظر بر عملیات ارزی را سال گذشته ابلاغ کرده و اقدام اخیر در بازار ارز برای اجرای این مقررات بوده است.

وی با اظهار بی اطلاعی از شناسایی دلالان پیش از دستگیری، افزود: بانک مرکزی به دنبال تک تک آنها نبوده است؛ آئین نامه ای را ابلاغ کردیم و باید مقررات آن اجرایی شود؛ اگر کسی آن را اجرا نکرد باید با آن برخورد شود.

معاون ارزی بانک مرکزی در مورد معاملات فردایی و واکنش بانک مرکزی به اقدام تعدادی از دلالان در فضای مجازی که معاملات فردایی انجام می دهند، گفت: معاملات فردایی مورد تائید بانک مرکزی نیست؛ تا آنجا که بتوانیم جلوی آن را می گیریم و برخورد می کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا بخشی از افزایش قیمت ارز به معاملات فردایی مربوط می شود؟ گفت: معاملات فردایی به طور عمده معاملات صوری برای متاثر کردن بازار و برای سوء استفاده سفته بازان است.

 

کد خبر : ۳۳۰۱۸۲