خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

بخش کشاورزی تامین‌کننده 15 درصد از تولید ناخالص ملی است

asdasd
کد خبر : ۳۲۹۹۰۰

بخش کشاورزی در ایران با تامین 15 درصد تولید ناخالص ملی، 20 درصد اشتغال، 20 درصد صادرات غیر نفتی و 85 درصد مواد غذایی مورد نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در تامین امنیت غذایی کشور به عهده دارد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت:  در حال حاضر تولید محصولات کشاورزی بخش مهمی از نیازهای غذایی کشور را تامین می‌کند و ایجاد یک حاشیه امنیت در تامین نیازهای غذایی کشور از طریق تولیدات بخش کشاورزی مستلزم توجه به تقاضای کوتاه مدت در شرایط فعلی کشور و تقاضای بلند مدت در شرایط سال‌های آتی و برنامه‌ریزی برای پاسخ به تقاضای کشور در هر دو وضعیت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین طهماسبی در مراسم چهلمین سال تاسیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان داشت: بخش کشاورزی در ایران با تامین 15 درصد تولید ناخالص ملی، 20 درصد اشتغال، 20 درصد صادرات غیر نفتی و 85 درصد مواد غذایی مورد نیز  نقش تعیین‌کننده‌ای در تامین امنیت غذایی کشور به عهده دارد.

وی افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بخش عمده‌ای از وظیفه برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری، انجام تحقیقات کاربردی، آینده پژوهی و انجام تحقیقات لازم برای شرایط آتی کشور و نهایتا فراهم آوردن زمینه مناسب برای تامین امنیت غذایی در کشور را عهده‌دار می باشد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: مواد غذایی مورد نیاز انسان  به دلیل افزایش جمعیت و ارتقای سرانه مصرف غذایی و کیفیت آن در حال افزایش است و بر اساس اسناد منتشر شده توسط فائو رشد جمعیت جهان در طی 50 سال اخیر کندتر شده  و از 2 درصد به حدود یک درصد رسیده است.

وی افزود: رشد جمعیت جهان تا سال 2050 به کمتر از نیم درصد خواهد رسید لذا جمعیت جهان در طی این مدت از 3.7 میلیارد در سال 1970 به 3.9 میلیارد در سال 2010 رسیده است و با آهنگی کندتر به 9.15 میلیارد نفر در سال 2050 خواهد رسید.

طهماسبی در پایان تاکید کرد: بخش عمده‌ای از جمعیت جهان در شهر و کمتر از 20 درصد آنها در روستا زندگی کرده  و در تولید محصولات کشاورزی  نقش خواهند داشت. در چنین شرایطی در کشور حدود 120 میلیون تن محصولات کشاورزی مورد نیاز خواهد بود که این تولید با شرایط فعلی نیاز به 165 میلیارد متر مکعب آب دارد و با توجه به شرایط خشکسالی و تغییر اقلیم و گرم شدن منطقه تامین آن بسیار دشوار خواهد بود و با توجه به شرایط فوق سازمان تحقیقات با انجام تحقیقات کاربردی علاوه بر پاسخگویی بر تقاضاهای کوتاه مدت در شرایط فعلی کشور  باید با یافته‌های تحقیقاتی کاربردی در حوزه های مختلف کشاورزی در جهت توسعه کشاورزی پاسخگوی نیازهای آتی کشور نیز باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز