خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس دیپلماسی انرژی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

قیمت نفت پروژ‌های اکتشافی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد / استخراج یک بشکه نفت در ایران فقط با 8 دلار

جعفری گفت: قیمت نفت هیچگاه ثابت نیست ممکن است امروز پایین آمده و احتمال اینکه فردا با توجه به تحولاتی که قیمت نفت به آن وابسته است افزایش پیدا کند زیاد است لذا قیمت اکتشاف را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

هرمز جعفری کار‌شناس دیپلماسی انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه آیا با ورود قیمت نفت به کانال ۳۰ دلاری آیا اکتشاف و حفاری‌های جدید نفتی صرفه اقتصادی دارد یا خیر، گفت: اکتشاف و حفاری و قیمت نفت دو موضوع متفاوتند و نمی‌توان آن‌ها را به هم وصل کرد چون قیمت یک مسئله روزمره است و همواره در نوسان است ولی اکتشاف و استخراج مسئله‌ای بلند مدت است.

وی افزود: طبیعتا در شرایط فعلی بطور خاص و با توجه به اینکه ظرفیت تولیدمان به خاطر قدیمی بودن چاه‌ها و کمبود امکانات پایین است اکتشاف و حفاری‌های جدید کار درستی است و باید انجام شود، ضمن اینکه قیمت نفت هیچگاه ثابت نیست، ممکن است امروز پایین آمده و احتمال اینکه فردا با توجه به تحولاتی که قیمت نفت به آن وابسته است افزایش پیدا کند زیاد است کما اینکه پیش بینی‌ها هم بر افزایش قیمت نفت است.

جعفری تاکید کرد: در حال حاضر حتما باید تولید را افزایش دهیم و فعالیت‌های اکتشافی را ادامه دهیم و حتی اگر نخواهیم صادرات هم داشته باشیم برای تامین نیاز داخلی باید تولید را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا سرمایه گذار خارجی با وجود کاهش قیمت‌ها وارد سرمایه گذاری در این صنعت می‌شود یا خیر؟ طبیعتا سرمایه گذار خارجی وقتی وارد می‌شود هزینه‌ها را در نظر می‌گیرد ضمن اینکه بطور کلی هزینه برداشت از چاه‌ها و منابع نفتی ما پایین است و استخراج ۵ تا ۸ دلار در هر بشکه هزینه دارد.

این کار‌شناس نفتی ادامه داد: در شرایط فعلی قطعا برای کشورهای سرمایه گذار صرفه اقتصادی دارد که وارد این بازار شوند ضمن اینکه قراردادهای نفتی بلندمدت هستند و بصورت کلان و بلندمدت در نظر گرفته شده و سرمایه گذاران میانگین هزینه و قیمت را در نظر گرفته و اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند.

کد خبر : ۳۲۹۳۶۰