خبرگزاری کار ایران

صالح‌آبادی:

یارانه سود صادراتی، باعث رقابت‌پذیری بیشتر و کاهش هزینه مالی صادرکنندگان می‌شود

دو هزار میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات، در چارچوب موافقت نامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، در اختیار بانک توسعه صادرات قرار می گیرد تا حداکثر 6درصد تخفیف نرخ سود با ارائه اسناد صادراتی منظور شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: دو هزار میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات، در چارچوب موافقت نامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، در اختیار بانک توسعه صادرات قرار می گیرد تا حداکثر 6درصد تخفیف نرخ سود با ارائه اسناد صادراتی منظور شود.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، علی صالح‌آبادی در دیدار با صادرکنندگان استان سیستان و بلوچستان با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر میانگین نرخ سود بانک توسعه صادرات 18 الی 20 درصد است با این حساب شش درصد یارانه سود برای صادرکنندگان باعث می شود هزینه های مالی بنگاه های صادراتی کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه خصوصی بودن بنگاه‌های صادراتی و گروه‌های کالایی با ارزش افزوده بالا از شرایط استفاده از این تسهیلات است؛ تصریح کرد: این یارانه قدرت رقابت‌پذیری صادرکنندگانی که محصولات و خدمات صادراتی‌شان ایجاد ارزش افزوده می‌کند را در بازارهای بین‌المللی افزایش می‌دهد.

صالح‌آبادی در این جلسه با دعوت از تمامی واردکنندگان و صادرکنندگان کشور به استفاده از خدمات و تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران گفت: از هر صادرکننده و واردکننده فعال در کشور دعوت می کنیم تا در هر سطحی شده از خدمات بانک توسعه صادرات ایران استفاده کند.

صالح آبادی افزود: در شرایط پساتحریم، شرایط به نحو مناسب فراهم می شود که تجار و بازرگانان به راحتی بتوانند از خطوط اعتباری بانک های خارجی استفاده کنند.

وی در این جلسه که در اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان برگزار شده بود با اعلام این خبر که بانک توسعه صادرات برای احداث و تجهیز فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار 334 میلیون دلار اختصاص داده است، گفت: اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی می‌تواند در خصوص حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها همیشه همراه بانک توسعه صادرات ایران باشد.

صالح‌آبادی با بیان اینکه کمک به توسعه زیرساختهای صادراتی و وارداتی کشور که یکی از آنها توسعه بنادر است را جزء رسالت های بانک می دانیم، افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری محترم و عزم دولت مبنی بر توسعه بنادر و توجه بیشتر به توسعه جنوب شرقی کشور خصوصا" سواحل مکران، بانک توسعه صادرات این موضوع را در چارچوب توسعه زیرساختهای صادرات کشور در اولویت طرح های حمایتی خود قرار داده است.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران خاطرنشان کرد: با اتمام فاز یک  بندرشهید بهشتی که با مشارکت این بانک تجهیز و اجرا شده، ظرفیت تخلیه و بارگیری فعلی از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن در سال می رسد.

همچنین پیش از جلسه دیدار با صادرکنندگان منطقه، صالح‌آبادی در دانشگاه سیستان و بلوچستان در جمع استادان و دانشجویان این دانشگاه پیراموان الزامات بازار سرمایه و بازار پولی به ایراد سخن پرداخت و به سوالات حضار پاسخ گفت.

وی در بخشی از این جلسه تاکید کرد: برای جبران منابع محدود و عمده اتکای تامین مالی پروژه به بانک‌ها، ورود بانک‌های خارجی و همچنین سرمایه گذار خارجی یک فرصت است که البته دستگاه‌های دیگر هم وظایف خود را برای تایید صلاحیت آنها برعهده دارند.

کد خبر : ۳۲۹۱۸۱