خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی:

ایران مرکز ثقل دستیابی به بازارهای جهانی صنعت پتروشیمی / 30 درصد تخفیف خوارک برای تکمیل کنندگان زنجیره پایین‌دستی پتروشیمی

خوراک عمده ما در حاشیه خلیج‌فارس قرار دارد که اکنون در وضعیت خوبی به سر می‌بریم و برنامه داریم که تولید الفین از ان جی‌ال و اتان و واحدهای جی‌بی‌پی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن‌ نامدارزنگنه وزیر نفت در دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه این همایش در شرایطی برگزار شد که مذاکرات هسته‌ای به پایان رسیده‌است گفت: با به ثمر رسیدن رسالت تاریخی وزارت خارجه که بزرگترین افتخار برای این وزارتخانه در تمامی دوران‌ها است اکنون کشور وارد دوران جدیدی شده‌است و اکنون به برکت دیپلماسی موفق نظام در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم و امیدواریم که با لغو تحریم‌ها تمامی اهداف ما در سطح بین‌المللی محقق شود.

وی با اشاره به اینکه ما یک جهش بزرگ برای صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی کرده‌ایم اظهار داشت: برنامه این است که سرمایه‌گذاری در این بخش به 70 میلیارد دلار برسد ورسیدن به این میزان تولید با تعیین نرخ خوراک و قیمت رقابتی سرمایه‌گذاری و بازاریابی روی محصولات محقق می‌شود.

زنگنه با اشاره به این که تامین خوراک کافی پیش‌نیاز اول توسعه صنعت پتروشیمی است گفت: خوراک عمده ما در حاشیه خلیج‌فارس قرار دارد که اکنون در وضعیت خوبی به سر می‌بریم و برنامه داریم که تولید الفین از ان جی‌ال و اتان و واحدهای جی‌بی‌پی افزایش یابد.

وی ادامه داد: بر پایه آخرین برنامه ظرفیت تولید اوره از ده میلیون تن به 14.5 میلیون تن و تولید متانول به 15 میلیون تن خواهد رسید.

وی همچنین گفت: با توجه به سیاست گازرسانی ظرف دو تا سه سال‌‌ آینده تولید ال‌پی‌جی و نفت سفید مازاد خواهیم داشت .

وی با اشاره به اینکه ما ضمن حمایت از بخش‌خصوصی حامی حضور سرمایه‌گذار خارجی هستیم گفت: برای تامین منابع مالی به چند روش باید توجه شود و آن اینکه ابتدا باید منابع و سرمایه خارجی و همچنین تجهیز سرمایه‌های کوچک و همچنین سامان دادن آنها از طریق فرابورس الزام‌آور شود ضمن اینکه از فاینانس خارجی نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه دسترسی به فناوری پیشرفته باید در دستور کار ما قرار گیرد اظهار داشت: ما از همکاری با شرکت‌های تراز اول دنیا استقبال می‌کنیم ضمن اینکه باید گفت اکنون ایران پس از تحریم با قبل از آن تفاوت دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های صاحب لایسنس می‌توانند در ایران شعبه‌ ایجاد کنند تصریح کرد: اکنون ایران مرکز ثقل و سکوی دستیابی به بازارهای بین‌المللی خلیج‌فارس و خاورمیانه است و همچنین به بازارهای صادراتی دسترسی دارد البته کشور خودمان نیز بزرگترین بازار است و حجم زیادی از محصولات نیز در داخل ایران مصرف می‌شود اما تولید ما فراتر از نیاز داخلی است که حضور سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند زمینه ساز توسعه بازار باشد.

وزیر نفت تامین خوراک و واگذاری طرح‌های ان‌جی‌ال به بخش‌خصوصی را از جمله تصمیمات مهم برشمرد وگفت: اجرای واحدهای جدید ان‌جی‌ال در برنامه قرار گرفته و در بسته توسعه بالادستی سرمایه‌گذاری در این بخش مد نظر قرار گرفته است و ضمن اینکه شرکت‌های نفتی که مایلند حداکثر بهره‌ را داشته‌باشند از GTTP حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: تولید سه میلیون تن پروپیلن نیز از جمله برنامه‌های ما است و اصرار داریم که تولید این محصول همراه با توسعه صنایع پایین‌دستی باشد تا هر چه بیشتر به تکمیل زنجیره ارزش افزوده نزدیک شده وکالای ساخته شده را صادر کنیم لذا برای این منظور تخفیف سی‌ درصدی نرخ خوراک را برای زنجیره پایین‌دستی در نظرگرفته‌ایم.

وی با اشاره به جایگاه جدید پتروشیمی و اینکه اکنون صنایع ملی پتروشیمی متصدی نیست افزود: ما اکنون در حوزه ایجاد زیربنا و حمایت از سرمایه‌گذاران برای کار در این صنعت فعالیت می‌کنیم و نقش رگولاتور و همچنین جلوگیری از اقدامات برهم زننده رقابت سالم را داریم.

کد خبر : ۳۲۹۱۵۳