خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت در گفتگو با ایلنا :

شرح وظایف در ادغام وزارتخانه‌ها به درستی تعریف نشد

در کشورهای پیشرفته برای اینکه بار دولت هایشان را سبک کنند و دولتها درگیر تشکیلات سنگین و پیچیده و پر هزینه ای نشوند در جهت کوچک سازی و چابک سازی وزارتخانه ها حرکت می کنند و دولت‌ها تنها خود را محدود به سیاست گذاری می کنند .

مجتبی خسروتاج در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که "به نظر می‌رسد نظام بازرگانی کشور با ادغام وزارتخانه صنعت معدن و تجارت دچار فروپاشی شده است ‌آیا برنامه‌ای برای تغییر سیاست ها در این زمینه در دست دارید یا خیر؟" ، گفت : برای تقویت بخش بازرگانی در کشورهای پیشرفته همه به سمت ادغام حرکت کرده اند در برخی از کشورها نه تنها صنعت معدن و تجارت ادغام شده اند بلکه وزارتخانه های اقتصاد , تحقیقات و دانشگاه ها نیز ادغام شده اند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در اتریش همزمان وزیر اقتصاد، وزیر فناوری و تحقیقات نیز هست بنابر این در اقتصادشان تجارت داخلی نیز دارند.

خسروتاج تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته برای اینکه بار دولت هایشان را سبک کنند و دولتها درگیر تشکیلات سنگین و پیچیده و پر هزینه ای نشوند در جهت کوچک سازی و چابک سازی وزارتخانه ها حرکت می کنند و دولت‌ها تنها خود را محدود به سیاست گذاری می کنند .

وی افزود: رفتن به سمت سیاست گذاری و کوچک کردن تشکیلات کاری است که کشورهای دیگر نیز کرده اند .

خسروتاج در مورد این موضوع که 44 کشور در دنیا بازرگانی شان از صنعت جدا است اما 46 کشور بازرگانی شان با صنعت ادغام است اما بازرگانی خارجی‌شان مستقل است نیز ، گفت : اکثریت کشورهای پیشرفته در راستای ادغام صنعت معدن و تجارت حرکت کرده اند و سعی می کنند خود را محدود به سیاست گذاری کنند نه اجرا . ما نیز چه بخواهیم چه نخواهیم باید در جهت کوچک سازی دولت حرکت کنیم و دولت باید تنها متمرکز شود بر روی تنظیم مقررات تدوین قوانین و سیاست های کلان و کار اجرا را به تشکلات مردمی و خود بنگاهها وشرکتها بسپارد.

قائم مقام وزیر صنعت افزود: متاسفانه 3 سال پیش زمانی که ادغام بازرگانی و صنعت صورت گرفت ماموریت ها و شرح وظایف به درستی تعریف نشد این در حالی است که بهتر بود آن زمان این وظایف به درستی مشخص می شد هر چند این تصمیم ممکن است غلط باشد اما اگر دوباره برگردیم به آن زمان و صنعت معدن و تجارت را از یکدیگر جدا کنیم باز هم کار اشتباهی است .

وی در خاتمه گفت: پیشنهاد می کنیم درهمین وزارت صنعت معدن و تجارت سیاست ها ,اهداف و شرح وظایف مجددا تعریف شود تا در یک بدنه واحد بتوانیم حرکت کنیم .

کد خبر : ۳۲۸۵۳۳