خبرگزاری کار ایران

وزیر امور اقتصاد و دارایی:

صنعت بیمه با چالش‌های بزرگی مواجه است

asdasd
کد خبر : ۳۲۷۳۳۳

طیب نیا گفت: یکی از چالش‌های صنعت بیمه پیچیدگی‌های گذار از وضعیت انحصاری به وضعیت‌های رقابتی است متاسفانه ما هنوز با یک بازار رقابتی متنوع و کارآمد فاصله داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی  در بیست و دومین همایش ملی بیمه و توسعه گفت: امروزه صنعت بیمه در همه جای جهان جزو لاینفک بازارهای مالی هستند و شرکت‌های بیمه بخش مهمی از بازار سرمایه را در اختیار دارند.

طیب‌نیا اظهار داشت: سرمایه‌گذاری رابطه معکوس با ریسک دارد. هر چقدر ریسک بالا باشد احتمال سرمایه‌گذاری کاهش می یابد. یکی از اقدامات مهم بیمه‌ها کاهش ریسک برای سرمایه‌گذاری است تا سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی‌پذیر می‌کند در نتیجه تاثیر مثبتی در سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی دارد. بیمه‌ها در سطح خانوارها نیز  به افزایش رفاه و ‌آرامش خانوارها کمک می‌کند. از سوی دیگر منابع مالی که در صنعت بیمه تحت عنوان ذخایر فنی انباشته می‌شوند یکی از مهمترین منابع عرضه‌کننده سرمایه در بازار سرمایه است. بنابراین صنعت بیمه بخش مهمی از بازار مالی و بازار سرمایه کشورهاست.

وزیر اقتصاد ادامه داد: مطالعاتی که در کشورهای گوناگون صورت گرفته است. نشان می‌دهد همبستگی معناداری میان رشد صنعت بیمه با رشد اقتصادی وجود دارد. اگر مقایسه‌ای میان صنعت بیمه ایران با صنعت بیمه در دنیا داشته باشیم متوجه می‌شویم که علیرغم رشد قابل توجه صنعت بیمه در کشور هنوز با معیارهای جهانی فاصله داریم.

وی در ادامه تاکید کرد: ضریب نفوذ بیمه یک معیار بسیار مهم است و سهم بیمه‌های بازرگانی را در تولید ناخالص داخلی کشورها نشان می‌دهد. این شاخص یعنی ضریب نفوذ بیمه در سطح جهانی معادل 6.2 درصد است. اما متاسفانه این شاخص در اقتصاد ایران 1.9 است. شکاف بزرگتر در مورد بیمه‌های زندگی است که در ایران 2/0 درصد است و این رقم در سطح جهان 3.7 درصد است. این فاصله زیاد با استانداردهای جهانی از یک سو نگران‌کننده است اما از سوی دیگر نشان‌دهنده یک فرصت بزرگ و ظرفیت قابل ملاحظه برای توسعه فعالیت‌هاست.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: ما می‌توانیم با تحت پوشش قرار دادن  بسیاری از فعالیت‌های کلان مانند پروژه‌های عمرانی، صنعتی، کشتی‌رانی و گاز و پتروشیمی در یک دوره کوتاه رشد قابل توجه داشته باشیم. ما باید وضعیت موجود در صنعت بیمه کشور را به خوبی شناسایی و تبدیل کنیم و با یک برنامه راهبردی در این چالش‌ها غلبه کنیم.

طیب‌نیا گفت:  اگر چه در سال‌های گذشته صنعت بیمه پیشرفت‌های بزرگی داشته است اما هنوز با چالش‌های بزرگی مواجه است که به برخی از این چالش‌ها اشاره می‌کنم یکی از چالش‌های صنعت بیمه پیچیدگی‌های گذار از وضعیت انحصاری به وضعیت‌های رقابتی است متاسفانه ما هنوز با یک بازار رقابتی متنوع و کارآمد فاصله داریم.یکی دیگر از چالش‌ها نظارت برای ارتقای توانگری مالی شرکتی‌های بیمه است. اکنون اقدامات لازم در دست اجراست تا بیمه مرکزی جایگاه نظارتی مناسب خود را پیدا کند. بیمه ایران نیز به عنوان یک بیمه دولتی باید در حوزه هایی فعالیت کند که بخش خصوصی انگیزه یا توان فعالیت آن حوزه‌ها را ندارد.

اصلاحات در سه حوزه نظارتی، بیمه دولتی و بیمه‌های خصوصی باید به نحوی باشد که در آینده نزدیک شاهد یک بازار رقابتی کارآمد در صنعت بیمه باشیم. چالش دیگر صنعت بیمه توسعه اندک بیمه‌های زندگی است. بیمه‌های زندگی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های بیمه در جهان است و حدود 60 درصد سبد بیمه در جهان را به خود اختصاص داده است. قاعدتا برای وجود این شکاف در ایران دلایل متنوعی وجود دارد که باید با یک برنامه منسجم برای رفع آن تلاش کنیم. بیمه‌گزاران با توجه به شرایط جدید اقتصادی کشور باید برای توسعه بازار بیمه‌ زندگی برنامه‌ریزی داشته باشند.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: یکی دیگر از چالش‌های بیمه، پرداخت مالیات و عوارض متعدد است. متاسفانه در ایران سیاست‌های بیمه علاوه بر مالیات و مالیات بر ارزش افزوده عوارض متعددی هم پرداخت می‌کنند که این عوارض قیمت خدمات بیمه‌ای را افزایش داده است. من منکر نیاز  بخش بهداشت و پلیس به دریافت عوارض نیستم اما نباید بار آن به دوش صنعت بیمه گذاشته شود ما باید تلاش کنیم با کاهش و حذف عوارض در صنعت بیمه بهای تمام شده خدمات بیمه را کاهش دهیم که یکی از چالسش‌های نصعت بیمه کشور نیاز به ارتقای سطح دانش و سرمایه انسانی است. باید آموزش‌های آکادمیک و فنی و حرفه‌ای را در میان کارشناسان و کارکنان صنعت بیمه ارتقا دهیم که این وظیفه بیمه مرکزی است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: چالش دیگر صنعت بیمه توسعه فرهنگ استفاده از خدمات بیمه‌ای است شرکت‌های بیمه باید در کنار تبلیغ و اطلاع‌رسانی با تنوع بخشی به خدمات بیمه‌ای و قیمت مناسب فرهنگ استفاده از خدمات بیمه‌ای را در کشور گسترش دهند.

چالش آخر صنعت بیمه، مشارکت محدود در عرصه بین‌المللی است متاسفانه در سال‌های اخیربه دلیل تحریم‌ها ارتباط بیمه‌ها و نهادهای مالی اقتصاد ایران با نهادهای بین‌المللی محدود شد اما در حال حاضر آستانه حذف تحریم‌ها قرار داریم و به زودی تحریم‌ها لغو می‌شود.  حذف تحریم‌ها محدودیت‌ها را برطرف می‌کند و زمینه‌ را برای همکاری صنعت بیمه داخلی با بیمه‌های خارجی فراهم می‌کند این مساله هم فرصت است و هم تهدید. فرصت است اگر با یک برنامه ‌ریزی صحیح و با اتکا به دانش روزصنعت بیمه به سوی همکاری با  شرکت‌های بیمه‌های خارجی حرکت کنیم.

طیب‌نیا در انتها تاکید کرد: خوشبختانه بیمه مرکزی بعد از سال‌ها نظارت تعرفه‌ای وارد مرحله جدیدی از نظارت بیمه‌ای شد  که بر این اساس نظارت بر اساس توانگری مالی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز