خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با ایلنا:

امکان افزایش قیمت با آزادسازی نرخ‌ها وجود دارد / کاهش سود چارترکنندگان

asdasd
کد خبر : ۳۲۶۹۲۹

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما امکان افزایش چند درصدی قیمت ها وجود دارد،‌گفت: از آنجایی که قانون آزادسازی نرخ بلیت تنها شامل پروازهای برنامه ای می شود، سود چارترکنندگان با اجرای این قانون کاهش خواهد یافت.

مقصود اسعدی سامانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه نمی توان گفت که با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، قیمت ها ثابت می ماند، اظهار کرد: ممکن است افزایش قیمت چند درصدی در نرخ بلیت برخی از مسیرها اعمال شود.

وی ادامه داد: در گذشته هم با توجه به ایام پیک سفر، قیمت بلیت افزایش می یافت اما این افزایش قیمت ها توسط چارتر کنندگان و آژانس های فروش بلیت اعمال و انجام می شد و شرکت های هواپیمایی نفعی از این افزایش قیمت ها نداشتند.

سامانی افزود:  روال به این شکل بود که ایرلاین ها بلیت را با نرخ مصوب به آژانس های می فروختند و آژانس ها هم با توجه به ایام پیک و غیر پیک سفر، ‌قیمت بلیت را افزایش یا کاهش می دادند. البته ایرلاین ها حتی زیر نرخ مصوب بلیت را به دفاتر خدمات مسافرتی ارائه می کردند و آژانس ها همان بلیت ها را در ایام پیک با چند برابر قیمت به فروش می رساندند.

دبیر انجمن شرکت هواپیمایی با بیان اینکه از این پس این روال توسط ایرلاین ها مدیریت می شود،‌گفت: از این پس در زمان غیرپیک قیمت بلیت را کاهش و زمانی که تقاضا زیاد است و یا خدمات ویژه ای ارائه می شود، قیمت ها را افزایش می دهند اما تا پیش از اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما این امکان برای ایرلاین ها وجود نداشت.

 

پرواز های چارتری شامل قانون آزادسازی قیمت ها نمی شوند

وی تاکید کرد:  آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باعث متعادل سازی اقتصاد حمل و نقل هوایی می شود و پس از این گردش مالی بیشتر در حوزه شرکت های هواپیمایی جریان می یابد و نه آژانس ها.

اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که ممکن است،‌آژانس ها بر این افزایش قیمت های اعمال شده از سوی ایرلاین ها، افزایش قیمت مجددی انجام دهند، گفت: این امکان وجود ندارد چراکه یکی از الزامات و موضوعات مهم در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما این است که فقط پروازهای برنامه ای مشمول آزادسازی می شوند و پروازهای چارتری مشمول این قانون نمی شوند.

وی ادامه داد: دومین مساله این است که نرخ بلیت باید به طور شفاف بر روی بلیت درج شود. از آنجایی که نرخ بلیت به صورت شفاف بر روی بلیت درج می شود؛ آژانس هم باید با همان نرخ درج شده با شرکت هواپیمایی تسویه حساب کند بنابراین آژانس نمی تواند از این موضوع سو استفاده کند و بلیت را بالاتر از نرخی که درج شده به فروش برساند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه آژانس ها نمایندگان فروش ایرلاین ها هستند،‌گفت: فرقی نمی کند بلیت را بخواهیم از سایت شرکت های هواپیمایی خریداری کنیم یا از آژانس چراکه نرخ ها شفاف هستند و ایرلاین ها نرخ گذاری می کنند. نرخی بر روی بلیت درج شده نمی تواند تغییر کند و دفاتر خدمات مسافرتی براساس همان نرخ با ایرلاین ها تسویه حساب می کنند.

وی با اشاره به مسیر های حمایتی که مشمول آزادسازی قیمت هواپیما نشدند،‌ گفت: ‌مسیرهای حمایتی مسیرهایی هستند که دو شرکت هواپیمایی پرواز دارند و مسیرهایی هستند که مسافت زیادی دارند و امکان جایگزین سایر وسائط حمل و نقلی هم برای این مسیرها وجود ندارد و یا بسیار کم و تحت شرایط خاصی است مانند زابل و چابهار. یا مسیرهایی هستند که فرکانس پروازی پایینی دارند و یا مسیرهایی که فرودگاه های آن در مناطق کم تر برخوردار و مناطق محروم دارند.

 

جهش قیمت نخواهیم داشت

وی در پاسخ به این سوال که بازار فروش بلیت هواپیما پس از آزادسازی نرخ ها را در اولین تعطیلات چگونه ارزیابی می کنید،‌ گفت:‌ جهش قیمتی فوق العاده ای از سوی ایرلاین ها نخواهیم داشت و شرکت هواپیمایی با توجه به براورد استقبال مسافران از پروازها، قطعا تلاش می کنند قیمت های متعادلی را اعمال کنند و به طور قطع شرایط فوق العاده ایی برای مردم پیش نمی آید.

اسعدی سامانی تاکید کرد:‌ زمان گذشته هم همین اتفاق در بازار سفر رخ می داد اما سود آن به جیب چارترکنندگان و آژانس های می رفت. معمولا آژانس ها پرواز یک سال یک شرکت هواپیمایی را برای یک مسیر مشخص چارتر می کردند و در طول سال براساس ایام پیک و غیر پیک نرخ گذاری می کردند.

وی با  بیان اینکه چارترکنندگان باید خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند و به طور قطع درآمدهای کلانی که داشتند را دیگر نخواهند داشت،افزود: از این پس شرکت های هواپیمایی قیمت را تعیین می کنند و سود چارترکنندگان هم بسیار کاهش می یابد.

   

    

        

  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز