خبرگزاری کار ایران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:

صادرات 74 هزار تن سیب آذربایجان غربی به خارج از کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، از صادرات بیش از ۷۴ هزار تن سیب درختی به ۱۶ کشور خارجی از آغاز برداشت این محصول در استان تاکنون خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، مقصود قربانی در پنجمین نشست کمیته سیب استان اظهار کرد: این میزان صادرات به کشورهای خارجی از جمله کردستان عراق، هند، پاکستان، امارات، کویت، تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و... انجام گرفته است و با توجه به رایزن‌های انجام گرفته با کشورهای منطقه انتظار داریم این میزان سطح صادرات افزایش پیدا کند.

وی، ارزش ریالی سیب تولیدی استان را ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: میزان تولید در سال جاری براساس برآوردهای انجام شده یک میلیون و ۳۲۶ هزار تن بود که نسبت به سال گذشته با ۳۸ درصد افزایش تولید رر این محصول روبرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سیب درختی در حدود ۲۰ درصد از کل محصولات تولیدی کشاورزی استان را شامل می‌شود و با توجه به هزینه بالای تولید این محصول که قیمت تمام شده آن در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ تومان برآورد می‌شود، وضعیت کنونی فروش این محصول در بازار برای باغداران مقرون به صرفه نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، بر ضرورت ایجاد واحدهای سورت و بسته‌بندی در کنار سردخانه‌های موجود در استان تاکید کرد و افزود: خوشبختانه قیمت سیب صنعتی در کنار جاده‌ها با ورود اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی استان برای خرید این محصول در حال حاضر به قیمت ۲۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است که امیدواریم وضعیت سیب صنعتی در سال آینده با برنامه‌ریزی‌های به موقع و تعمیهدات لازم ساماندهی شود.

وی ادامه داد: برقراری استاندارد اجباری به منظور ارائه سیب با کیفیت بالا و بازارپسند تاثیر بسزایی در افزایش صادرات این محصول خواهد داشت.

گفتنی است؛ اعضای حاضر در نشست، به ارائه راهکارهایی در خصوص بهبود وضعیت سورت و بسته‌بندی محصول سیب و بازاررسانی و صادرات آن پرداختند.

کد خبر : ۳۲۵۸۶۸