خبرگزاری کار ایران

زنگنه در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی:

استقبال ایران از همکاری برد-برد با شرکت‌های خارجی /تحریم نفت به ضرر مصرف کننده است

وزیر نفت گفت: اکنون زمان مناسبی است که تحریمهای ستمگرانه علیه ایران برداشته یک بار دیگر ثابت شود تحریمها علیه نفت به ضرر مصرف کننده و تولید کننده است و نفت را نباید با نگرش سیاسی مورد تهدید و تحریم قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن زنگنه در کنفرانس معرفی قراردادهای جدید صنعت نفت ضمن تشریح اصول مهم برنامه های آتی وزارت نفت گفت: گسترش اکتشاف، بالا بردن ظرفیت تولید نفت و گاز در کشور، افزایش مستمر ضریب بازیافت از مخازن، ارتقای فناوریهای ملی و تقویت ظرفیتهای ایرانی غیردولتی برای حضور در فعالیتهای صنعت نفت، پنج اصل مهم حاکم بر برنامه های وزارت نفت خواهند بود و اکنون زمان مناسبی است که تحریمهای ستمگرانه علیه ایران برداشته یک بار دیگر ثابت شود تحریمها علیه نفت به ضرر مصرف کننده و تولید کننده است و نفت را نباید با نگرش سیاسی مورد تهدید و تحریم قرار داد.

زنگنه در ادامه اظهار داشت: نخستین اصل مورد توجه ضرورت اجتناب ناپذیر گسترش اکتشاف در عرصه سرزمین و توسعه و بالابردن ظرفیت تولید نفت و گاز کشور است.

وی افزود: برنامه های بخش بالادستی نفت حاکم است، ضرورت اجتناب ناپذیر افزایش مستمر ضریب بازیافت و برداشت نهایی از مخازن نفت و گاز است.

و زیر نفت با اشاره به اینکه ضرورت بهره گیری از برترین فناوریهای موجود در جهان و توجه به ارتقای فناوری ملی اصل سوم مورد نظر وزارت نفت است، اظهار داشت:ضرورت جذب سرمایه خارجی برای توسعه صنعت نفت و ضرورت حمایت از ظرفیتهای ایرانی غیردولتی برای حضور در زنجیره اکتشف، توسعه میدانهای نفتی و بهره برداری از آن ضرورت های چهارم و پنجم هستند.

وی گفت: بحث توسعه اقتصاد نفت و گاز انجام می شود به معنای وابستگی به درآمدهای نفتی نیست، با استفاده از درآمدهای نفت می توان بخشهای دیگر اقتصاد را توسعه داد.

زنگنه با اشاره به قراردادهای امتیازی، مشارکت در تولید و قراردادهای خدماتی که بیع متقابل نوعی از این قراردادهاست، گفت: میدانهای سیری A و B، فازهای ٢ و ٣ و ٤ و ٥ پارس جنوبی، میدانهای سروش و نوروز و میدانهای دارخوین و دورود نیز در قالب قراردادهای بیع متقابل اجرا و به توسعه رسیده است.

وزیر نفت اظهار داشت: ایران امروز با بیست سال گذشته تفاوتهای زیادی کرده و ما باید از فرصتهای کار با شرکتهای بین المللی به عنوان اهرم قوی برای اقتصاد و حمایت از تأسیس شرکتهای دانش بنیان استفاده کنیم .

وی افزود: باید از مشارکت شرکتهای داخلی و خارجی در بخش بالادستی نفت استفاده لازم را کرد.

زنگنه باتاکید بر لزوم تشکیل و قدرتمند شدن شرکتهای پیمانکار عمومیGC گفت: هم اکنون پتروپارس در این بخش به عنوان یک پیمانکار عمومی حضور دارد که باید تلاش شود با قدرت به فعالیت در این زمینه ادامه دهد.

وزیر نفت به تشکیل نخستین شرکتهای پیمانکار عمومی در کشور اشاره و تصریح کرد: در سالهایی که در وزارت نیرو حضور داشتم شرکتهای مپنا و فراب با این هدف تشکیل شدند.

زنگنه با بیان این که مدل جدید قراردادهای نفتی که امروز ارائه می شود الزاما بی نقص نیست زیرا محصول دست بشر است، اظهار کرد: اما این قرارداد جوابگوی نیازهای صنعت نفت و توسعه آن خواهد بود و با رعایت اصول، ما از نظریات صاحبنظران و کارشناسان برای این مدل از قراردادها استقبال می کنیم. 

وزیر نفت با بیان این که ایران بعد از کشف نفت در ١٠٧ سال گذشته همواره نقش سازنده ای در تأمین انرژی جهان داشته است، تصریح کرد: ایران همواره یک رکن اثرگذار در امنیت انرژی جهان است و نقش سازنده ای را ایفا می کند.

زنگنه با بیان این که ایران از همکاری و مشارکت با شرکتهای بین المللی و در شرایط برد-برد استقبال می کند، گفت: شرکتها و سرمایه گذاران خارجی می توانند در بخش پایین دستی صنعت نفت مانند پتروشیمی ها، پالایشگاهها و ال ان جی حضور پیدا کنند.

کد خبر : ۳۲۵۷۱۸