خبرگزاری کار ایران

صالح آبادی:

گشایش اعتبار در سیستم بانکی برای افزایش صادرات افزایش می یابد

وجوه به حساب بانک های خارجی پس از بازگشایی ال سی (گشایش اعتبار) توسط بانک های داخلی واریز می شود و خریدار خارجی در قالب اعتباری که پرداخت می کند می تواند تامین مالی کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از تنزیل گشایش اعتبار در آینده نزدیک در سیستم بانکی خبر داد و افزود: در این زمینه توافق هایی با ارمنستان و بانک ملت که در این کشور فعال است انجام شده تا زمینه برای افزایش صادرات فراهم شود.

به گزارش ایلنا به نقل از  شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، تنزیل گشایش اعتبار ابزاری است که شرکت های ایرانی می توانند کالایی صادراتی را توسط بانک های خارجی گشایش اعتبار کرده و بانک ایرانی نیز با تنزیل گشایش اعتبار، زمینه را برای نقد کردن وجوه فروشنده فراهم می کنند. همچنین وجوه در مدت سه تا 6 ماه از بانک های خارجی دریافت می شود.

علی صالح آبادی در گفت وگو با ایرنا، بهره گیری از فاینانس را از دیگر حوزه ها در دوران پسا تحریم دانست و گفت: بر همین اساس، وجوه به حساب بانک های خارجی پس از بازگشایی ال سی (گشایش اعتبار) توسط بانک های داخلی واریز می شود و خریدار خارجی در قالب اعتباری که پرداخت می کند می تواند تامین مالی کند.

وی درباره منابع بلوکه شده این بانک نیز گفت: بخشی از منابع بانک به دلیل ناتوانی برخی از کشورها در بازپرداخت و بخشی نیز به دلیل تحریم بلوکه شده است.

صالح آبادی، رقم منابع بلوکه شده بانک را 200 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با رفع تحریم ها، بخشی از دارایی های بانک توسعه صادرات آزاد می شود.

وی درباره وظایف بانک توسعه صادرات نیز گفت: این بانک تخصصی است و معمولا به تسهیل مراودات تجاری یک کشور با سایر کشورها کمک می کنند.

وی ادامه داد: 80 درصد منابع این بانک ارزی و 20 درصد دیگر ریالی است؛ بنابراین در شرایط پسا تحریم می تواند درشرایط بهتری فعالیت کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات، تامین مالی در بخش تجارت را از اقدامات این بانک در دوران پسا تحریم اعلام کرد و افزود: این بانک در زمینه LC (گشایش اعتبار)، صدور ضمانت نامه ارزی، حوالجات وغیره فعال تر خواهد شد.

صالح آبادی، یادآورشد: این بانک پیش از تحریم با بیش از 800 بانک رابطه سوئیفت و با بیش از 400 بانک نیز رابطه کارگزاری داشت؛ اکنون به دنبال احیای این روابط هستیم برنابراین با بانک های اروپایی، آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقایی مذاکراتی انجام شده است.

وی گفت: در مرحله نخست قرار است روابط کارگزاری برقرار و سپس، از خطوط اعتباری یکدیگر استفاده کنیم. البته بسیاری از بانک ها علاقه مند ارائه خطوط اعتباری ریفاینانس، فاینانس و یوزانس به ایران هستند که بر این اساس، تجارت تسهیل خواهد شد.

کد خبر : ۳۲۵۷۱۲