خبرگزاری کار ایران

وضعیت سدها و رودخانه‌های مهم استان مرکزی تشریح شد؛

لزوم آمادگی برای جلوگیری از خسارت‌های سیلاب

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۸۶۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در گزارشی وضعیت سدها و رودخانه های مهم استان مرکزی را تشریح کرد و گفت: باید آمادگی لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت در اثر سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل‌ها را داشته باشیم.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، مهندس "نورالدین بازگیر" در این باره گفت: متاسفانه در یک دهه گذشته استان با خشکسالی‌های متعددی مواجه بوده و شرایط نامناسبی بر این سرزمین حاکم شده است، به عنوان نمونه اکنون بسیاری از رودخانه‌های استان شرایط مطلوبی ندارند؛ از سوی دیگر وضعیت سدهای استان در شرایط هشدار قرار گرفته و کاهش بارندگی‌ها در سال های گذشته و تغییر نوع بارش باعث بروز مشکلات زیادی برای استان شده است.

بازگیر به وضعیت سدهای استان اشاره کرده و بیان داشت: وضعیت سد الغدیر ساوه با تغییر چندانی مواجه نبوده و هیچ گونه سیلابی در مسیرهای ورودی به این سد اتفاق نیفتاده است، همچنین در مورد سد 15 خرداد دلیجان باید گفت پس از 8 سال در رودخانه قمرود سیلابی با حدود 30 متر مکعب در ثانیه اتفاق افتاده و این سیلاب نیز به پشت سد 15 خرداد منتقل شده است.

وی با بیان اینکه در سد کمال صالح اراک نیز تغییراتی داشته ایم، گفت: این تغییرات چندان زیاد نیست حدوداً دبی آب ورودی به این سد 2 مترمکعب اضافه شده است، اما سیلابی در مسیر این سد نداشته‌ایم.

بازگیر یادآور شد: احتمال اینکه در سال آبی کنونی شاهد بروز سیلاب در مسیر سد کمال صالح باشیم وجود دارد، اما در مورد سد ساوه این احتمال بسیار ضعیف است، سد کمال صالح اراک دارای ظرفیت حدود 100 تا 110 میلیون مترمکعب بوده که تاکنون تقریباً 50 میلیون مترمکعب از مخزن سد و به بیان دیگر 50 درصد آن پر شده است.

بازگیر افزود: سد ساوه دارای حجم مخزن حدود 300 میلیون متر مکعب بوده است، اما اکنون تنها نزدیک به 20 میلیون متر مکعب از مخزن این سد پر شده و احتمال پر شدن آن بسیار ضعیف است، اما با بروز سیلاب در مسیر این سد احتمال بهبود شرایط آبی سد مناسب ارزیابی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در مورد طغیان و بروز سیلاب در رودخانه‌های استان هشدار داد و گفت: به دلیل خشکسالی در سال‌های گذشته متأسفانه بسیاری از رودخانه‌ها مورد دخل و تصرف افراد قرار گرفته‌اند که در صورت بروز سیلاب احتمال تشدید سیلاب و ایجاد خسارت های جبران ناپذیر در حاشیه این رودخانه‌ها، بخصوص رودخانه‌هایی که از داخل شهرها عبور می‌کنند بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: به همین دلیل و برای پیشگیری از اتفاقات جبران ناپذیر ناشی از بروز سیلاب در رودخانه‌ها، باید رودخانه‌هایی که داخل شهرها هستند به سرعت لایروبی و موانعی که در حریم آنها ایجاد شده برچیده شوند، چرا که وجود این موانع باعث تشدید سیلاب در رودخانه‌ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی تاکید کرد: انتظار است که مسئولان این هشدار بسیار مهم را جدی بگیرند و به بهبود شرایط و رفع موانع رودخانه‌های داخل شهرها اقدام کنند، البته فعلاً به جز رودخانه قم‌رود هیچ یک از رودخانه های استان سیلابی نشده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز