خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور:

امیدواریم در اجلاس GECF تصمیماتی اتخاذ شود که منافع صادرکنندگان گاز تامین شود

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مشترکات تاریخی، دینی و فرهنگی و نیز مواضع مشترک تهران و الجزیره در خصوص تحولات سیاسی و اقتصادی در منطقه و جهان، رایزنی و تبادل نظر بیشتر دو کشور را به نفع امنیت منطقه و توسعه‌ی اقتصادی ایران و الجزایر ارزیابی کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،دکتر اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در دیدار عبدالمالک سلال نخست وزیر الجزایر با اشاره به اوضاع خاورمیانه و عملکرد گروه های تروریستی نظیر داعش که منجر به ترویج اسلام هراسی شده است، اظهار داشت: اسلام دین محبت، انسان دوستی و رحمت است و باید با رایزنی و همکاری کشورهای اسلامی مانع از مخدوش شدن چهره ی اسلام توسط افراط گرایان و طرفداران خشونت شد.

معاون اول رییس جمهور افزود: ما شاهد اتفاقات ناگوار در عراق، سوریه و یمن هستیم و رایزنی با کشورهایی نظیر الجزایر که مواضع منطقی در قبال این حوادث داشته اند، می‌ تواند در رفع بحران های موجود در منطقه کارساز باشد.

دکتر جهانگیری سپس با اشاره به برگزاری اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده ی گاز در تهران ابراز امیدواری کرد؛ در این اجلاس تصمیماتی اتخاذ شود که منافع کشورهای صادرکننده ی گاز را به خوبی تامین کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت های بسیاری در دو کشور برای توسعه ی همکاری های اقتصادی و تجاری وجود دارد، علاقمندی کشورهای غربی و اروپایی برای توسعه ی روابط و همکاری با ایران را خاطرنشان ساخت و افزود: ایران از گسترش روابط با همه ی کشورهای دنیا استقبال می کند اما علاقمندیم همکاری های خود را با کشورهای دوست نظیر الجزایر بیش از پیش توسعه دهیم.

معاون اول رییس جمهور ضمن قدردانی از مواضع خوب الجزایر در جریان مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1+5 و پیام تبریک آقای بوتفلیقه رییس جمهوری الجزایر به رییس جمهوری کشورمان به خاطر توافق هسته ای، گفت: امیدواریم در دوران پساتحریم با شناسایی راهکارهای رفع موانع در چارچوب کمیسیون عالی مشترک دو کشور زمینه را برای حضور و فعالیت بخش های خصوصی و دولتی دو کشور در عرصه های مختلف فراهم آوریم.

نخست وزیر الجزایر نیز با اشاره به برگزاری اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده ی گاز در تهران ،همکاری کشورهای تولید کننده ی نفت و گاز در شرایط کنونی برای حل بحران کاهش قیمت انرژی و پیامدهای آن را ضروری خواند و گفت: همکاری ایران والجزایر می تواند علاوه بر تاثیرگذاری در این زمینه موجب فراهم شدن فرصت های لازم برای توسعه ی همکاری های فیمابین در همه زمینه ها باشد.

عبدالمالک سلال افزود: دو کشور می توانند در پرتو روابط بسیار خوب سیاسی، همکاری های تجاری و صنعتی را افزایش دهند و امیدواریم سفر آتی معاون اول رییس جمهوری ایران به الجزایر و برگزاری اجلاس کمیسیون عالی مشترک بتواند نقطه ی عطفی برای گسترش این مناسبات در همه ی زمینه ها باشد.

وی گفت: تهران و الجزیره در مسائل منطقه ای و بین المللی مواضع نزدیک به یکدیگر دارند و ما تلاش خواهیم کرد تا با توجه به روابط راهبردی‌مان با کشورهای آفریقایی زمینه را برای افزایش همکاری های ایران با تمام این کشورها فراهم آوریم.

نخست وزیر الجزایر با اشاره به مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 گفت: رییس جمهوری و هیات دولت الجزایر بر این باور هستند که توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است و می تواند موجب افزایش قدرت سیاسی، اقتصادی و حتی دفاعی ایران شود.

وی همچنین بر رایزنی ، مشاوره و ارتباطات نزدیک دو کشور در خصوص تحولات خاورمیانه به منظور فائق آمدن بر مشکلات ناشی از حضور تروریست ها و گروه های افراطی تاکید کرد.

کد خبر : ۳۲۴۳۹۵