خبرگزاری کار ایران

مقام وزارت صنعت:

بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه میدان داری می کند

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه به بخش خصوصی در برنامه های آینده دولت را یک اصل دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه بخش خصوصی میدان داری خواهد کرد.

به گزارش ایلنا کاظم سلیمی چهارشنبه شب در کارگروه ویژه زیر ساختهای تجاری و بازرگانی فارس با حضور تشکل های بخش خصوصی به تببین چگونگی تدوین برنامه ششم توسعه در بخش خدمات بازرگانی و توسعه اقتصادی کشور پرداخت و افزود: در این برنامه توسعه حداقل 80 درصد فضای عملیاتی حوزه های مختلف اقتصادی در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: در راستای نقش دهی به بخش خصوصی با هدف توسعه اقتصادی ضرورت کارگروه ویژه زیر ساخت های تجاری و بازرگانی به شدت احساس می شود و به زودی در هر استان این کارگروه به ریاست استاندار و دبیری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان تشکیل و نتایج این کارگروه در مرکز جمع بندی و منجر به تصمیم گیری کلان می شود.

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرامون برنامه های اقتصادی و مدیریتی کشور در سه دهه اخیر اظهار کرد: اینکه هیچ گاه در کشور برنامه ها به صورت کاربردی تعریف نشده و در اجرای آنها به مشکل بر می خوردیم و به دلیل نبود تفکر سیستمی و نگاه بخشی نگری در لایه های مختلف تصمیم گیری و اجرا، این اشکال دیده می شود.

سلیمی گفت: همین کمبودها، نواقص و موانع است که باعث می شود تا راهبردهای استراتژیک هم در سطوح مختلف منتج به نتایج قابل قبولی شود.

مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: مهمترین راهکار و اساس حرکت اقتصادی و توسعه کشور، راهبرد مناسب تجارت و ایجاد زیر ساخت های قابل قبول خدمات بازرگانی است که متاسفانه در کشور مغفول مانده است.

سلیمی گفت: با توجه به تمامی کمبودها و کاستی هایی که در سه دهه اخیر تجربه کرده ایم، پس از 36 سال بنا داریم تا برنامه ششم توسعه ملی را با تدابیر خاص و واقع بینانه ترسیم و تدوین و طراحی کنیم. .

وی همچنین به تلاش مشورتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف بهره گیری از نقطه نظرات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی اشاره و عنوان کرد: با هدف بهره گیری از توان فکری و تجربی بخش خصوصی بنا داریم تا ظرفیت مدت یک ماه تمامی دیدگاه ها در رابطه با ایجاد مسیر مناسب جهت توسعه فراگیر اقتصادی را جمع آوری کنیم تا بتوانیم در مرکز تصمیمات قابل قبولی را در تدوین برنامه ششم توسعه اتخاذ کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: از همین منظر 12 محور جهت طراحی نقشه زیر ساختی وبازرگانی لجستیکی، بازاریابی و توسعه اقتصادی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ترسیم شده است و امیدواریم بخش خصوصی و اعضای اتاق های بازرگانی با نگاه کارشناسانه نظر ات، پیشنهادات و راهکارهای خود را درباره این نقشه از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در اختیار وزارتخانه قرار دهند.

میرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت در ادامه از شیراز به عنوان نگین اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: اهمیت استفاده از نقطه نظرات فعالان اقتصادی شیراز و استان فارس به آن اندازه است که از میان شش استان معرفی شده به عنوان پایلوت جهت تدوین برنامه ششم توسعه به بخش بازرگانی، پنج استان مرزی هستنند و تنها فارس به عنوان یک استان غیر مرزی در سطح کشور انتخاب شده است و از نقطه نظر نخبگان اقتصادی آن در تدوین برنامه ها استفاده می کنیم.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری فارس نیز در این نشست گفت: فارس با توجه به ظرفیت ها و توانمندی هایش در کنار چهار استان مرزی، به عنوان یکی از استان های پایلوت در ارایه نظرات بخش خصوصی به منظور تدوین برنامه ششم توسعه تعیین شده است.

یدالله رحمانی با بیان این که استان فارس به عنوان چهارمین استان پهناور کشور با پنج میلیون نفر جمعیت، دارای پتانسیل های بسیار مناسبی در حوزه های مختلف است، ادامه داد: این استان با تولید 13 میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی، جایگاه نخست کشور را در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی به خود اختصاص داده است که باید با ایجاد زیرساخت های لازم، در زمینه نگهداری و توسعه صادرات این محصولات اقدامات ویژه ای صورت گیرد.

وی با اشاره به این که دلایل عدم تحقق بسیاری از اهداف برنامه های پنج ساله گذشته در کشور باید مورد بررسی قرار گرفته و با نگاهی آسیب شناسانه به دنبال رفع اشکالات نظام برنامه ریزی کشور باشیم، گفت: تمرکز زدایی و افزایش اختیارات استان ها یکی از مسائلی است که می تواند موجب رفع بسیاری از مشکلات در استان ها و تحقق رشد اقتصادی در کشور شود. .

این مقام استانداری فارس با تاکید بر این که در تدوین برنامه ششم توسعه نقش بخش خصوصی در ارایه نظرات به صورت پر رنگ مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: دولت در برنامه ششم توسعه باید از حوزه تصدی گری خارج شده و به هدایت کلان امور بازرگانی اهتمام داشته باشد.

رحمانی با بیان این که استان فارس در بخش های مختلف حوزه گردشگری دارای توانمندی های ویژه ای است، ادامه داد: خدمات بازرگانی داخلی و خارجی استان فارس باید با این ظرفیت ها مطابقت داشته باشد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری فارس با اشاره به وجود 60 شهرک و ناحیه صنعتی، 101 شرکت حمل و نقل، چهار گمرک، 65 فروشگاه زنجیره ای، 13 سیلو، 14 کارخانه آرد و 23 سردخانه با ظرفیت 110 هزار تن در این استان، افزود: به منظور نگهداری محصولات کشاورزی و فراهم شدن زمینه توسعه صادرات، افزایش ظرفیت سردخانه های استان باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت فارس نیز در این نشست با اشاره به وضعیت فضای تولیدی، اقتصادی، صنعتی و کسب و کار استان گفت: فارس سرزمین پهناوری با 29 شهرستان است که دروازه ورود جنوب کشور برای ورود به بازارهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها است.

علی همتی عنوان کرد: همین استعدادها، امکانات و زمینه ها باعث می شود تا توقع استفاده از ظرفیت های استان فارس بالا برود.

وی افزود: در گذشته شیراز قطب الکترونیک و مخابرات تعریف شده بود اما موانع مختلف از جمله تحریم های یک دهه گذشته علاوه بر اینکه آثار خود را بر کارخانجاتی از جمله آی تی آی زیمنس ، کابل سازی و ...گذاشته فارس را از توسعه صنعت الکترونیک دور کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: با توجه به داشته های صنعتی فارس انتظار می رود در تدوین برنامه ششم توسعه ملی، ظرفیت های استان به صورت ویژه دیده شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی شیراز نیز در این نشست به ظرفیت های تولیدی و اقتصادی استان اشاره و عنوان کرد: تولید سالانه 13 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، شش میلیون تن سیمان و محصولات شیمیایی، منابع نفت و گاز، معادن مختلف و ... امتیازهای ویژه فارس در حوزه های مختلف اقتصادی به شمار می آید.

فریدون فرقانی گفت: با وجود تمامی سرمایه های بالقوه ای که در فارس وجود دارد توسعه زیر ساخت ها باید به عنوان یک اصل مورد توجه از سوی دولت مدران قرار گیرد و انتظار داریم در برنامه ششم توسعه به نواقص حوزه حمل ونقل فارس بویژه در بخش های جاده ای و ریلی توجه ویژه شود.

کد خبر : ۳۲۳۲۸۲