خبرگزاری کار ایران

بهرامی ارض اقدس در گفتگو با خبرنگار ایلنا :

بهترین گزینه برای خروج از رکود اعطای وام بود / تزریق 2 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو

کنترل تورم سیاست های انقباضی خود را می طلبد ودر مقابل دولت برای جلوگیری از توزیع پول و انتشار اسکناس بسته خروج از رکود را ارائه داد این در حالی است که تعمیق رکود باعث می شود این دستاورد ارزشمند زیر سوال برود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ارائه وام از سوی دولت به کالاهای بادوام اظهار داشت: شرایط فعلی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران کم سابقه است ، رکود عمیق همراه با تورم وضعیت  را سخت تر کرده است .

وی افزود: هر چند تورم کاسته شده اما همچنان میزان آن دو رقمی است اما همه کارشناسان اقتصادی به اتفاق معتقدند کنترل تورم از سوی دولت کار ارزشمند و موفقیت آمیزی بوده است و دولت موفق شد تورم را از 45 درصد به 15 درصد طی 2 سال برساند.

بهرامی تصریح کرد: این کنترل تورم سیاست های انقباضی خود را می طلبد ودر مقابل دولت برای جلوگیری از توزیع پول و انتشار اسکناس بسته خروج از رکود را ارائه داد این در حالی است که تعمیق رکود باعث می شود این دستاورد ارزشمند زیر سوال برود.

وی با بیان اینکه دولت باید ضمن کاهش تورم اقدامی برای خروج از رکود می کرد افزود: بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد مشکلات به جا مانده از دولت نهم و دهم است بدهی های گسترده به شبکه بانکی و الزام به پرداخت یارانه که عدد کمی هم نیست و رقم آن حدود 2 برابر بودجه عمرانی کشور است همچنین 400 هزار پروژه نیمه تمام ، 80 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و تعطیلی 80 درصد بنگاهها در شهرک های صنعتی از آن جمله هستند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: دولت توانست در این مدت به اصلاح روابط بین الملل بپردازد که مهمترین آن برداشتن تحریم ها است که اگر هر چه زودتر به نتیجه برسد منجر به تسهیل در سرمایه گذاری های خارجی ، افزایش صادرات غیر نفتی و مبادلات بین المللی و نیز آزاد شدن منابع بلوکه شده خواهد شد که می تواند سرمایه گذاری مولد ایجاد می کند .

وی افزود: اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد و شاید طرح اعطای وام و تسهیلات برای کالاهای بادوام و کاهش سپرده های قانونی بانک ها از معدود گزینه ها برای تزریق نقدینگی به اقتصاد کشور و خروج از رکود بود دولت چاره دیگری جز این گزینه نداشت .

وی افزود: غیر از این تصمیم اگر دولت اقدام به افزایش نرخ ارز می کرد بهای همه کالاها افزایش می یافت، با انتشار اسکناس هم تورم رشد می کرد پس یکی از اندیشه های جمعی که کمترین اثر ضد تورمی را به همراه داشت و باعث رونق اقتصادی می شد همین موضوع بود.

بهرامی ارض اقدس تصریح کرد: با طرح اعطای وام 25 میلیونی به خودرو این کالا به سرعت فروش رفت و خریداران آن هم به سرعت شناسایی شدند و 2 هزار میلیارد تومان به بخش صنعت خودرو تزریق شد.

وی در خاتمه گفت: همین اقدام در خصوص سیمان ، فرش و لوازم خانگی نیز در حال اجراست و بازنشستگان و کارکنان دولت که دارای میزان درآمد مشخص هستند و دولت نیز از بازپرداخت اقساط آنها اطمینان دارد می تواند مقدمه ای برای اعطای کارت های اعتباری مانند کشورهای توسعه یافته باشد.

 

 

 

کد خبر : ۳۲۳۱۵۵