خبرگزاری کار ایران

کار‌شناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ورود سرمایه گذار خارجی بدون دانش فنی تاثیری در رشد اقتصادی ندارد

ترکمانی گفت: انتظاری که ما از سرمایه گذار خارجی داریم این است که دانش فنی و علمی را در اختیار ما قرار دهد اما طبعا علاقه زیادی به این کار ندارد و این کار را در اولویت آخر خود قرار می‌دهد.

علی دینی ترکمانی کار‌شناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره اینکه ورود سرمایه گذار و سرمایه خارجی چقدر در تحول و حرکت اقتصاد کشور موثر است، گفت: تحولات توسعه‌ای مستلزم سه راس مثلث سرمایه خارجی، سرمایه داخلی و دولت است به نحوی که هر قدر دولت قوی‌تر و کارامد‌تر باشد و سرمایه‌های داخلی و خارجی را در قالب پروژه‌های مشترک به هم پیوند بزند منافع بیشتری را عاید اقتصاد کشور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه صرف وجود سرمایه خارجی به معنای تحول مورد انتظار در اقتصاد نیست، افزود: سرمایه خارجی با خودش منابع مالی جدید و ارز می‌آورد و برای رفع شکاف ارزی کمک می‌کند اما آنچه مهم است بحث انتقال دانش فنی و تولید است که اگر بخوبی انجام شود سطح فناورانه تکنولوژی می‌تواند ارتقا یابد.

ترکمانی با اشاره به اینکه برای ارتقای تکنولوژی باید در چارچوب برنامه سیاست صنعتی راهبردی سرمایه داخلی و خارجی را به هم پیوند بزنیم، خاطرنشان کرد: باید سرمایه خارجی را به گونه‌ای مدیریت کنیم که هدفش دسترسی صرف به بازار نباشد چون سرمایه خارجی اول بدنبال این است که فروش محصولات و خدمات فنی و مهندسی خودش را بیشتر کرده و بازار خود را گسترش دهد.

وی یادآور شد: انتظاری که ما از سرمایه گذار خارجی داریم این است که دانش فنی و علمی را در اختیار ما قرار دهد اما طبعا علاقه زیادی به این کار ندارد و این کار را در اولویت آخر خود قرار می‌دهد.

این کار‌شناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: ما باید زمینه و شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که دانش علمی وفنی را اخذ کنیم و برای اینکه این اتفاق بیفتد باید هر سه راس مثلث سرمایه داخلی، سرمایه خارجی و دولت قوی، کارامد و توسعه خواه با هم کار کنند و چنانچه دولت این ویژگی را نداشته باشد خودش را در برنامه بود و نبود سیاست صنعتی و راهبردی نشان می‌دهد لذا حضور سرمایه خارجی نیز نمی‌تواند زیاد کارساز باشد.

کد خبر : ۳۲۲۸۶۲